آسمان نوشت:

فریدون جیرانی این روزها به خبرسازترین چهره سینمای ایران تبدیل شده است اکثر سایت‌ها و روزنامه‌ها به ا نتشار اخبار و گزارش‌هایی درباره حواشی و واکنش‌ها به فیلم او پرداختند.
اینکه به شما گفته‌اند باید پایان فیلم عوض شود آیا این کار امکان‌پذیر است؟
اگر قرار شود نسخه فیلم کوتاه شود از روی نسخه سینما کوتاه می‌کنند یعنی نسخه پوزتیو. یعنی دوباره به لابراتور نمی‌روند اصلاحیه‌ای هم که داده‌اند خیلی زیاد نیست و چون اصلاحیه کمی است و ظاهرا قرار است کوتاه شود البته همان‌طور که گفتم اصلاحیه کم است.
مشکلی را که درباره موضوع قصاص در فیلم دارند مقداری درباره آن توضیح دهید؟ آیا از همان ابتدا فکر می‌کردید با این واکنش‌ها مواجه شود؟
اصلا فیلم درباره قصاص نیست و من در چندین مصاحبه توضیح دادم و ایراداتی هم که دوستی در یک برنامه تلویزیونی گرفت اشتباه است و آقای غلامرضا موسوی مقاله مفصل و مستدلی درباره این موضوع نوشته‌اند و عنوان کرده‌اند مواردی که درباره فیلم گفته شده غلط است فیلم اصلا درباره قصاص نیست یعنی درباره تقبیح قصاص نیست.
برنامه هفت را درباره فیلمتان دیدید؟
بله دیدیم.
نظرتان چه بود؟
اگر من خودم را به عنوان یک فیلمساز در نظر نگیرم و به عنوان یک بیننده به برنامه هفت که پخش شد نگاه کنم طبیعتاً احساس کردم برنامه این هفته «هفت» برنامه‌ای است که می‌خواهد بابت یک جنجال تازه شکل گرفته یک برنامه چالشی ایجاد کند و بیننده‌ها را جذب کند خب شاید یکی از برنامه‌های هفت بود که در آن چالشی صورت گرفت و جنجال‌برانگیز شد اما اگر بخواهم به عنوان فیلمساز و به عنوان فریدون جیرانی به برنامه نگاه کنم باید بگویم آقای موسوی فرصت پاسخگویی پیدا نکرده و آقای هاشمی با اینکه خیلی خوب و خیلی عالی سعی کرد از فیلم دفاع کند ولی فرصت بیشتر در اختیار آقایان رسایی و جلیلی قرار گرفت.
شما قبلاً در بیانیه‌ای که منتشر کرده‌اید از سکوت طیف فیلمسازان روشنفکر مسلمان انتقاد کرده بودید با یادداشتی که میرکریمی در دفاع از فیلم شما منتشر کرد به نظر می‌رسد فضا مقداری تلطیف شده باشد نظر خودتان چیست؟
من هیچ وقت انتقادی از کسی نکردم. من اهل تند حرف زدن و اهل جنجال ایجاد کردن نیستم گاهی تحلیل می‌کنم و اشاره‌ای داشتم به روشنفکران مسلمان در سینما بیشتر ریشه در تحلیل من داشت نه اینکه از کسی گله‌ای داشته باشم نه من از هیچ کس گله ندارم یعنی گله‌گذاری را کار درستی نمی‌دانم اما از شرایط و از دوستان و این عملکرد تحلیل دارم و شاید زمانی این تحلیل را بنویسم و چاپ کنم من از آقای میرکریمی ممنونم نتوانستم حضوری از ایشان تشکر کنم و از همین جا می‌گویم از ایشان بسیار ممنونم. از آقای پوراحمد بسیار ممنونم. از آقای داوودنژاد ممنونم به خاطر اینکه سینما برایشان مهم بود و در واقع از سینما دفاع کردند. از کسانی هم که جلوی وزارت ارشاد رفتند دوستانی مثل سیدضیا هاشمی و فرح‌بخش که بانیان اصلی بودند و دیگر دوستان و جوانان تشکر می‌کنم آنها از من دفاع نکردند از سینما دفاع کردند.
به نظر می‌رسد انصار حزب‌الله یا عتراضشان به فیلم شما باعث اتحاد بین سینماگران شده‌اند.
من خیلی معتقد نیستم که باعث اتحاد سینماگران شده‌اند.
اتحاد نسبی هم نمی‌شود گفت؟
مشکل بزرگ ما این است که نگاه‌ها سیاسی است و سیاست قاطی فرهنگ شده و نمی‌شود این نگاه سیاسی را از فرهنگ جدا کرد. بنابراین هر کسی با جریانی موافق نظر ما نباشد نگاه سیاسی مانع از اتحاد می‌شود این موضوع تحلیل دیگری را می‌طلبد.
الان وضعیت سینمای ایران به شدت ناامن شده است از یک سمت فیلم‌های فیلمسازانی مثل حاتمی‌کیا و تبریزی و عیاری توقیف است به فیلمی مثل یک خانواده محترم حملات بسیاری می‌شود انصار حزب‌الله علیه فیلم شما موضع دارید فیلم بهرامیان در مرحله فیلمبرداری متوقف شده این وضعیت را چگونه تحلیل می‌کنید؟
فیلم یک خانواده محترم پروانه نمایش ندارد و داستانش متفاوت است و من فیلم را ندیده‌ام که درباره‌اش قضاوت کنم فیلم آقای عیاری به هر حال قرار بوده پروانه نمایش بگیرد و نگرفته،‌دوستان منتقد فیلم را دیده‌اند و می‌گویند فیلم خیلی خوبی است من فیلم آقای عیاری را ندیده‌ام فیلم آقای بهرامیان که در مرحله تولید متوقف شده آن بحث دیگری است و باید از منظر دیگری به آن پرداخت فکر می‌کنم نیاز دارد این اتفاق را به عنوان یک موضوع جدید بحث و بررسی کنیم البته همه اینها نشان‌دهنده یک وضعیت بحرانی در سینماست و این بحران ریشه در شرایط سیاسی دارد و نمی‌توان این بحران را از شرایط سیاسی جدا کنیم.
30119

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    8 0
    اگه کسی بخواد نتیجه روابط خارج از عرف با نامحرم رو بخصوص در خانواده ها نشون بده واینکه چطور میتونه خانواده ها رو از هم بپاشونه بهتر از فیلمی که اقای جیرانی ساخت نمیشد درست کرد فیلم گرچه لعاب غربی داره ولی یه فیلم صددر صد دینیه که نتیجه گیریش عالیه به نظر من به قصاص هم کاری نداره واینکه در مورد سرد وخشک بودن قانون در سکانس دادگاه فیلم صحبت میشه درواقع اعترض به ماهیت قانونه نه قانون قصاص اسلام چون سرد و خشک بودن قانون چه غربی و...لازمه وماهیت اون هست وگرنه قابلیت اجرا یی پیدا نمیکنه مثل اینه که فردی به علتی نامعلوم در کنار خیابان افتاده وشما برای کمک به او از ماشین پیاده شده واورا به بیمارستان میرسونید در اونجا قانون ازتون تشکر نمیکنه بلکه به عنوان نخستین متهم باهاتون برخورد میکنه