۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۹

واحد مرکزی خبر نوشت:

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر روز یکشنبه از کشورهای عربی خواست به رغم حمایت رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین از طرح صلح خاورمیانه، در این طرح تجدید نظر کنند. شیخ حمد در آغاز نشست کمیته وزیران کشورهای عربی در دوحه گفت : « پس از گذشت ده سال از تصویب طرح اعراب برای صلح خاورمیانه،‌ ما باید به طور عینی این روند صلح و از جمله طرح کشورهای عربی را مورد بازنگری قرار دهیم. »
وی با اشاره به تحولات سیاسی که در بهار عربی در خاورمیانه رخ داده است، اعلام کرد « کشورهای عربی باید با توجه به تغییرات پیاپی در منطقه، در مرحله بعد، نقشه راهی را مشخص کنند. » وی گفت : « ابتکار صلح کشورهای عربی همیشگی نخواهد بود و ما برقراری صلح به هر قیمتی را نمی خواهیم. برای ما صلح به معنای تسلیم شدن نیست. » به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوحه،‌ وی به طرح صلحی اشاره کرد که عربستان ایده اولیه آن را مطرح کرد و در آن از سال دو هزار و دو، عادی سازی روابط با اسرائیل در قبال عقب نشینی از سرزمین های اشغالی سال هزار و نهصد و شصت و هفت پیشنهاد می شود.
اسرائیل برخی عناصر مثبت این ابتکار را بررسی کرد ولی هرگز این ابتکار را نپذیرفت. وزیر امور خارجه قطر همچنین به شدت از گروه چهار جانبه (‌ آمریکا، اتحادیه اروپا،‌ روسیه و سازمان ملل متحد)‌ انتقاد و اعلام کرد شکست آنها ثابت شده است.
وی خطاب به اعضای کمیته وزرایی و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت :‌ «‌ باید همچنین در ماموریت گروه چهار جانبه بازنگری و کارآیی آن را مورد بررسی قرار داد. شکست این گروه در ماموریت خود و ناتوانی در به تحقق پیوستن هر چه مورد نظر بوده، ثابت شده است. »
این در حالی است که محمود عباس از نقشه صلح کشورهای عربی دفاع می کند. عباس گفت : « عقب نشینی از میز مذاکره درباره این طرح به هیچ وجه ممکن نیست. عقب نشینی به معنای رفتن به جنگ است. آیا ما برای جنگ آماده ایم ؟ من آماده نیستم. » گروه چهارجانبه که تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس فرستاده ویژه آن است، در سال دو هزار و دو کار خود را آغاز کرد ولی در حال حاضر مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین با بن بست روبروست. 
 49263

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 1
    در عرض چند سال نقش کلیدی ایران در خاورمیانه گرفت
    • محمد IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
      2 3
      چطوری مرعوب صهیون ؟؟؟ اگر منظورت خوص رقصی برای ارباباست که چند روز بیشتر حکومت کنه که بله خیلی ساله نقش ایران زمان شاه را بازی میکنه و پادشاه های به ظاهر عربی ودر اصل یهودی این نقش را بازی میکنن.... این ها میخوان خودشونو قاطی بیداری اسلامی قرار بدن که بگن ما شاه نیستیم ما خدمت گذار مردمیم... داره با این کارهاش مرگش را با شوک برقی میندازه عقب.. ولی.... لا یمکن الفرار من حکومتک...ای خدا... میشناسی پادشاه یهودی قطر را که چنین حرف مفتی میزنی.... قسم به روز اولین جهان و قسم به آخرین روز جهان حقیقت وقتی برای مسلمین روشن شود میلیون میلیون میرن برای نابودی کفر و ظلم می آیند... الان تازه روز خوش غرب و صهیون است...