آمار تلفات رانندگی یکی از شاخصه ها اصلی در ایمنی حمل و نقل است.

هادی معیری نژاد- متاسفانه کشور ما یکی از پر تلفات ترین کشورها در زمینه سوانح رانندگی است.
گرچه عدم توجه به قوانین از علل اصلی این سوانح است اما غیر استاندارد بودن برخی از جاده ها و اتومبیل های تولید داخل نیز مزید بر علت است.
این آمار که بین 20 هزار تا 30 هزار کشته در سالیان اخیر متغیر بوده است امار بسیار بالایی است که با یک جنگ برابری می کند .
در این حال برخی از پلیس امیدواری است آمار تلفات به زیر 19 هزار نفر برسد.
جدول زیر بیانگر نرخ تصادفات در کشورهایی است که کمترین نرخ تلفات جانی را دارند البته این آمار بیانگر میزان تصادفات نیست بلکه نشان دهنده تعداد تلفات انسانی است.

در برخی از این کشورها مانند سوئد و انگلیس توجه به ایمنی اتومبیل حرف اول را می زند؛ اتومبیل های ولوو در اروپا همواره به ایمن بودن معروف بوده اند البته این یک عامل کوچک در کم شدن تلفات انسانی است چرا که رعایت قانون در این کشورها شرط اول ایمنی است.

ردیف
کشور
تعداد تلفات در هر صد هزار نفر در سال
1
سوئد
2.9
2
انگلیس
3.59
3
ایسلند
3.8
4
ژاپن
3.85
5
ایرلند
4.06
6
آلمان
4.5
7
سوئیس
4.7
8
سنگاپور
4.8
9
نروژ
5.4
10
استرالیا
5.77

 

این جدول هم بیانگر جایگاه ایران در کشورهای منطقه و نرخ مرگ و میر تصادفات در این کشورها

ردیف
کشور
تعداد تلفات در هر صد هزار نفر در سال
1
آذربایجان
13
2
ترکیه
13.4
3
کویت
16.9
4
قطر
23.7
5
پاکستان
25.3
6
عربستان
29
7
ایران
35.8
8
امارات
37.1
9
عراق
38.1
10
افغانستان
39

 نکته: آمار مربوزط به سال 2011 است.

47301

کد خبر 262711

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    41 0
    رانندگی در دنیا یک امر «جمعی» است ولی در ایران یک امر «فردی» تلقی می‌شود. رانندگی در ایران یعنی «می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم». پس رانندگان دیگر، «رقیب» من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم...هر فضای خالی که پیدا شد باید زودتر از دیگران آن را پر کنم.
  • رضا IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    32 0
    رانندگی ایرانی یعنی «چپاندن خودرو یا موتور در اولین فضایی که خالی می‌شود»؛ یعنی «رفتن از هر مسیر ممکن نه از مسیر تعیین شده»
  • بنده خدا IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    15 2
    لطفا واسه آمارتون مرجع نيز بدهيد آمار بدون مرجع معتبر ارزشي ندارد.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    9 6
    تعداد مرگ و میر بر تعداد ماشینها باید مقایسه بشه نه بر تعداد انسان ها!!!!!
  • محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    19 3
    آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی در ایران خیلی بیشتر از اینهاست لطفا آمار صحیح بدهید
    • بدون نام IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      2 1
      داداش خجالت برا همین روزهاست
  • محمد -شین IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    25 0
    تقریبا رکورد دار منطقه هستیم . عجب رکوردی !!! ولی به نظر من که یک آدم بیسواد هستم ، اولین وبزرگترین عامل مرگ ومیر در تصادفات اتومبیل ایران راننده ها هستن ، چیزی که با چشم خودم هر روز دارم می بینم اینه که مردم حاضر نیستن به خاطر کوچک ترین و بی ارزش ترین اتفاقات گذشت داشته باشن .اصل موضوع گذشت کردنه و هرکس با گذشت کردن مخالفه امیدوار به پیشرفت در کم شدن تصادفات نباشه. امیدوارم روزی برسه که وقتی یک راننده ایرانی قربیک فرمون رو تو دستش می گیره ، احساس غرور نکنه . انشاءالله
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    21 3
    خدا رو شکر..نه نیاز به جنگ داریم..نه بیماری..نه هیچی!با همین تصادفات میتونیم به راحتی جمعیتمون رو کنترل کنیم!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    10 1
    تبریک میگم
  • صابر IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    12 1
    بگین خودروسازان و راه سازان عزیز کشورمون این جدولو جلو دیدشون بزارن بعد کار کنن شاید کمی وجدانشون درد گرفت شاید فهمیدن خدایی هم اون بالا ناظر بر اعمال ماست
  • رضا US ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    9 0
    ایران عراق افغانستان...........!!!!!!!!
  • مسیح IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    15 0
    واقعاً با این آمار مشخص می‌شه که فرهنگ رعایت قانون در جلوگیری از تصادفات جاده‌ای مؤثرترین عامل است. واگرنه در کشورهایی مثل قطر، امارات و کویت بعید است که سطح کیفی خودروها یا حتی جاده‌ها خیلی پایین‌تر از کشورهای جدول اول باشد.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    8 0
    در مورد امارات شک بسیاری هست ولی کشور ما از عراق و افغانستان جنگ زده هم بدتر است؟
    • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
      1 0
      در امارات سرعت بالاست که باعث مرگ و میر می شود. فرهنگ عمومی رانندگی بالاست. امارات جوان ترین کشور است و نسل جوان آن با خودروهای فوق سریع کار در خود میدهند در حالیکه تصادفات غیر جرحی و معمولی کمی دارند.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    5 2
    در این حال برخی از پلیس امیدواری است آمار تلفات به زیر 19 هزار نفر برسد. این دقیقا یعنی چی ؟
  • باران IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    8 3
    چقدر به روز! سال 2012 داره تموم میشه ؛ حالا تازه آمار 2011 را ارائه میدین؟!
  • بدون نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    8 0
    مرجع خبر مشخص نیست. اگرنسبت تعداد اتومبیلها به کل جمعیت را درنظر بگیریم وضع ما درمقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار وخیم تر است. دربسیاری موارد تبعات مربوط به مجروحین حوادث شدیدتر از قربانیان آن است. و..........................
  • احمد IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 1
    اکر همه اراده کنند و پیش خودشان بگویند از خودم شروع میکنم وازقوانین راهنمایی ورانندگی پیروی کنند امار تلفات پایین میاد
  • Ghafar k IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    9 0
    همین چند روز پیش بود که عازم مشهد بودم و متاسفانه اقای البته مرحوم بی فکری بقوله خودش میخواسته زرنگی کنه و یه سر از تهران به مشهد بره که از جاده پایین رفته و خودش و همسرش فوت کردند هنوز گریه های طفل صغیرشان که خیلی هم با نمک بود و پاههای منو گرفته بود و میگفت عمو مامانم زنده میمونه همین الان که دارم این داستان لعنتی را تایپ میکنم اشکهام سرازیره خدایا خدایا عدالتت را شکر اقاجان مشکل و معضل رانندگی در ایران نه با سخت گیریهای پلیس قبله حله نه به نوعه خودرو و جاده های ما بستگی رو راست بگم به علت ضعف شدید فرهنگی در جامعه مان است سطح فرهنگ البته منظورم فرهنگ رانندگی نیست بلکه منظورم سطوح بالاتره منه نوعی که در محل کار ادم زیر کار در رویی هستم یا کارمند و کارگر بهره وری نیستم یا در محیط جامعه ادم ن
    • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
      3 0
      احسنت. حق گفتی.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین