ایسنا نوشت:

ابوالقاسم علی‌بن‌محمد، ملقب به قاضی‌الصابر، از نوادگان امام سجاد (ع‌)، از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین عالمان و فقهای دینی زمان خود بود که نزدیک به 900 سال از فوت آن عالم جلیل‌القدر می‌گذرد و مقبره او در ده‌ونک واقع شده است.

 او در همان ده ونک متولد شد. بنا به نوشته شیخ عباس قمی و روایات سینه به سینه اهالی ونک، این مکان ابتدا مجلس دروس علمی و دینی بوده و آن حضرت شاگردان بسیاری داشته است‌. این امامزاده در زمان‌های مختلف متولیانی داشته و اولین بار در زمان قاجار، دربار ناصری تولیت امامزاده را به آقا سیدیدالله، خلف آقابزرگ رودباری، واگذار کرده است‌. البته بر اثر بی‌توجهی اهالی ونک و سازمان اوقاف شمیرانات، این بقعه از اوایل سال 1360 تا 1377 تقریباً تعطیل و فقط بعد از ظهر روزهای پنج‌شنبه چند ساعتی باز بوده ولی هم‌اکنون، این مکان بازگشایی شده است‌. از نظر سندیت و اعتبار و اصل و نسب این امامزاده در رده نهم و از نظر تاریخی در میان امامزاده‌های دیگر در رده چهاردهم قرار دارد.

بنای امامزاده هشت ضلعی است و از نظر ساختاری شباهت بسیاری به خانه حضرت علی (ع‌) در کوفه دارد. در حیاط امامزاده هم چند نفر مدفون شده‌اند، از جمله عده‌ای از کسانی که متولی آستان بوده‌اند. هم‌چنین، در گوشه‌ای از حیاط درخت کهن‌سالی وجود دارد. بقعه متبرکه امامزاده ابوالقاسم قاضی صابر در منطقه ده‌ونک پشت دانشگاه الزهرا واقع شده است.


به نقل از نهایةالاعقاب آن حضرت در همان روستا متولد شد و در علم نیز کمال امتیاز را داشته و بنا بر زیارتنامه موجود از نوادگان امام زین‌العابدین است. بقعه ایشان در سال 1302 ه. ق به وسیله مرحوم میرزا یوسف مستوفی‌الممالک صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد که سنگ مرمر با خطوط و اشعار شیوا و ضریح چوبی و تزیینات کاشی‌کاری و حسن سلیقه فراوان در آن بکار برد.

این مکان زیارتی در یکی از کوچه‌های قدیمی ده ونک به نام کوچه امامزاده قرار دارد. ساختمان از خشت و گل بوده و بیش از 700سال قدمت دارد. تا زمان قاجار، به دلیل جنگ‌ها و حوادث گوناگون طبیعی مخروبه بود و در زمان ناصرالدین شاه مرمت و به مرور به صورت آجری بازسازی‌ شد.

مدیر آستان امامزاده قاضی‌الصابر (ع) ده‌ونک با بیان این‌که «فاز اول طرح جامع آستان امامزاده در 800 متر نهایی شده است» گفت: برای اجرای فاز دوم این طرح که در قالب هزار متر شبستان و صحن در نظر گرفته شده با مشکلات مالی فراوانی مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام مسعود مهدوی‌پویا  با اشاره به شرایط آستان مقدس امامزاده قاضی‌الصابر (ع) و روند اجرایی طرح جامع این آستان، تصریح کرد: دو سال پیش نقشه این طرح به تصویب اوقاف استان تهران رسید که در فاز اول 800 متر شبستان آماده شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد که این فاز با وجود فشارهای اقتصادی آماده شد و در ماه رمضان و محرم امسال زائران توانستند از این آستان مقدس و برنامه‌های متنوع آن بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مهاجرپذیر بودن منطقه ده‌ونک و واقع شدن این امامزاده در جنب دانشگاه الزهراء (س) و نزدیکی دانشگاه امام صادق (ع) لزوم توجه به این امامزاده و گسترش صحن و شبستان آن بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیر آستان امامزاده قاضی‌الصابر (ع) ده‌ونک با بیان این‌که «در فاز دوم طرح جامع هزار متر به فضای شبستان افزوده خواهد شد» ابراز امیدواری کرد: با همکاری شهرداری منطقه 3 و اوقاف استان تهران در یک سال آینده در مجموع فضای شبستان به 1800 متر افزایش یابد و مورد استفاده زائران و علاقه‌مندان این آستان مقدس قرار گیرد.

مهدوی‌ تاکید کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بحث تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی را مطرح فرمودند لذا نباید با دید کوتاه‌مدت به این مقوله نگاه کرد، بنابراین منطقه ده‌ونک به جهت مهاجرپذیری از افراد و فرهنگ‌های مختلف وجود چنین قطب فرهنگی در این منطقه را بیشتر احساس می‌کند.

وی با اشاره به این‌که «این امامزاده واجب‌التعظیم از نوادگان امام سجاد (ع) و دارای شجره‌نامه بسیار معتبر در میان امامزادگان سطح کشور است» گفت: حدود شش سال پیش که خدمت آستان این امامزاده رسیدیم و زائران آن را مشاهده کردیم به شک افتادیم که چگونه کسی نسبت به تعمیر و بازسازی مقبره و آستان گلی و قدیمی آن اقدام نکرده است، بنابراین تلاش کردیم تا بنایی در شان و جایگاه ایشان و متناسب با نیاز منطقه ایجاد کنیم.

مهدوی افزود: قدمت بنای قدیمی آستان امامزاده قاضی الصابر (ع) به بیش از 200 سال می‌رسد و قدمت خود امامزاده در حدود 900 سال است.

مدیر آستان امامزاده قاضی‌الصابر (ع) ده‌ونک با اشاره به این‌که «در این سال‌ها برنامه‌های سخنرانی، نماز جماعت، مراسم دعای توسل، کمیل و ندبه در آستان این امامزاده برگزار شده و با استقبال مردم مواجه شده است» اظهار کرد: با تبلیغ و سخنرانی و جلسات مختلف سعی کردیم این امامزاده را در منطقه ده‌ونک که بسیاری از مردم این منطقه به علت مهاجرپذیر بودن نمی‌شناختند معرفی کنیم و اکنون حضور مردم بسیار خوب است.

وی همچنین از شناسایی زمین‌های موقوفی این منطقه و معرفی آن‌ها به اداره کل اوقاف استان تهران خبر داد و گفت: املاک و زمین‌های موقوفی این منطقه شناسایی شده و حتی استشهاد محلی برای آن‌ها تهیه شده و طبق نامه‌ای به اوقاف استان تهران و اوقاف شمیران اعلام شده است.

مهدوی با تاکید بر این‌که «به علت مسائل مالی در ساخت و ساز شبستان و انجام طرح جامع آستان دچار خلل و کندی شدیم» گفت: ساکنان منطقه وضعیت مالی خوبی ندارند، البته افراد متمکنی هم در میان آن‌ها وجود دارد، اما متاسفانه نسبت به امامزاده کم‌لطفی می‌کنند و ما در فشار مالی بسیار زیادی قرار داریم هر چند قول‌های مساعدی از شهرداری و افراد خیر برای تکمیل کارهای باقی‌مانده آستان امامزاده داده شده که امیدواریم این قول‌ها عملی شود.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =