روزنامه آرمان در گفت و گویی با آیت الله موسوی بجنوردی به نقل از وی نوشت:

* اساساً مشروعیت نظام نشات گرفته از شرع و رای مردم به صورت مشترک است. باید یکسری شرایطی را شرع مقدس برای آن کسی که در راس مخروطه قرار می‌ گیرد و اساساً کارگزاران نظام با شرع مقدس است که باید فقیه، جامع الشرایط، عادل، آگاه به زمان و مدیر باشد. این موارد را شرع تعیین می‌کند و مردم جزء متمم آن هستند که انتخاب می‌کنند. به بیان دیگر انتخاب مردم جزء متمم مشروعیت است نه تمام مشروعیت. پس کار شرع این است که شرایط کاندیدا را معرفی می‌کند و انتخاب مردم صورت می‌گیرد. در نتیجه نمی‌توان گفت تمام مشروعیت نظام با قانونگذار یا با مردم است بلکه هر دو متمم دیگری هستند و هم شرع و هم انتخاب ملت در این امر نقش دارند.
*من بنیانگذار و مهندس نظام را امام(ره) می‌دانم و ایشان هم زمانی که وارد تهران شد و در بهشت زهرا فرمودندکه به پشتوانه این ملت دولت تعیین می‌کند و به پشتوانه همین ملت در دهان دولت می‌زنند. یعنی امام(ره) از ابتدا از پشتوانه ملت صحبت می‌کردند. از سوی دیگر ایشان همواره در تمام مدت هر کاری که می‌خواستند انجام دهند، به عقیده مردم احترام می‌گذاشتند.
*باید گفت در حال حاضر ما بهترین نوع دموکراسی را دارا هستیم. در غرب برای انتخاب رئیس‌جمهور به حزب رای می‌دهند نه فرد. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا مردم اصلاً توجهی به افراد نداشته بلکه جنجال بر سر احزاب دموکرات و جمهوریخواه بود. مردم در ایران حتی باید به رهبر نیز رای بدهند و وی را انتخاب کنند. پس از فوت امام(ره)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از طرف مجلس خبرگان انتخاب شد. در راس هرم مخروطه تشکیلات نظام ما، آنچه که به چشم می‌آید رای ملت است. قوه قضاییه نیز به همین شکل بود.
* نظام ما یک نظام به تمام معنا ملی و مردمی است. ما در نظام جمهوری اسلامی ایران نه می‌توانیم ملت را کنار بگذاریم و نه شرع را. آن قسمتی که شرایط کاندیدا را تعیین می‌کند از سوی شرع است و قسمتی که انتخاب می‌کند و به فعلیت می‌رساند نیز انتخاب ملت است.
* اگر فرهنگ اخلاق در جامعه ما نهادینه شود، دیگر مشکلی نخواهیم داشت اما اگر بنا باشد، همگان فرهنگ خود را برخلاف اخلاق بنا کنند، جامعه وضعیت خطرناکی پیدا می‌کند. به بیان دیگر جامعه‌ای که از اخلاق فاصله بگیرد، در معرض خطر زیادی قرار خواهد گرفت.
* در ابتدای هر انقلابی یک شوری در میان مردم وجود دارد که این شور در هر انقلابی است و هر انقلابی اینگونه آفات را دارد. مگر اینکه نظارت دقیقی صورت بگیرد که همه چیز تحت کنترل باشد. در غیر این صورت همچون ابتدای همه انقلاب‌ها، اینگونه برخوردها صورت می‌گیرد. از سوی دیگر در انقلاب ایران همه گروه‌ها شرکت داشتند، از چپ گرفته تا راست تا توده، همگی در این انقلاب شرکت داشتند و متاسفانه بسیاری از این کارها را منافقین انجام می‌دادند. حتی در بسیاری از ادارات ما، منافقین نفوذ کرده بودند و کارهایی انجام می‌دادند. باید به این نکته نیز توجه کرد که امام(ره) نیز قادر به معجزه کردن نبودند. هرچند که مرتب نصیحت می‌کردند تا زمانی که به تدریج همه این گروه‌ها شناسایی و کم شدند. بسیاری از این مسائل که ابتدای انقلاب صورت گرفت، به هیچ وجه منتسب به امام(ره) نبود. بلکه این گروه‌ها، دسته دیگری بودند که هدف اصلی آنان کمرنگ کردن انقلاب بود تا پس از مدتی اعلام کنند که انقلاب باید یک انقلاب مارکسیستی باشد. صحبت اسلامی بودن انقلاب نیز برای این افراد سنگین بود. حتی روز اولی که رادیو را گرفتند، گفتند «اینجا صدای ایران است» که امام عده‌ای را فرستادند تا این افراد را بیرون کنند. بعدها نیز مشخص شد که این کار از طرف کمونیست‌ها صورت گرفته است. در نتیجه یک سری کارها به نام انقلاب انجام می‌شد اما کمی بعد، مشخص می‌شد که مثلا توسط حزب توده این اقدامات صورت گرفته است. کم کم و به مرور ایام، این افراد و گروههای تصفیه شدند. این کارهایی که صورت گرفت خواسته امام(ره) و خط امام نبود بلکه خواسته گروهی بود که خود را به عنوان انقلابی، جا زده بودند و اینگونه کارها را انجام می‌دادند. اما از زمانی‌ که قوه قضاییه تا حد زیادی زیر چتر شورای عالی قضایی قرار گرفت تا اندازه‌ای در کشور، نظم برقرار شد. این کارها کم‌کم تا اندازه‌ای کمرنگ شد که به سمت صفر رفت. نباید تصور کرد، همه کارهایی که در ابتدای انقلاب صورت گرفت، مورد رضایت امام(ره) و انقلابیون خط امام بود.
*طبق قانون اساسی زمانی که رهبر انتخاب می‌شود، باید صورت اموال خود را به قوه‌قضاییه ارائه کند. صورت اموال امام(ره) نیز به این شرح بود: هزار متر زمین در خمین که ارث پدری ایشان بود، یک قالی 12 متری و سه دانگ خانه در قم (سه دانگ دیگر آن مهریه همسر حاج آقا مصطفی بود). زمانی هم که امام(ره) فوت کرد، مجدداً این صورت اموال را آوردند. هزار متر زمین را به پسر برادرشان ، قالی 12 متری و سه دانگ خانه را نیز به همسرشان بخشیدند. در نتیجه فرزندان امام هیچ ارثی از ایشان نبردند. زمانی که حاج احمد آقا هم فوت کرد با وجود آنکه یگانه پسر امام(ره) بود و می‌توانست هر کاری انجام بدهد اما یک ریال هم برای فرزندان خود ارث نگذاشت. خود حاج حسن آقا نیز این روزها یک زندگی ساده طلبگی دارد. در نتیجه تبلیغات منفی زیادی علیه خاندان امام(ره) صورت می‌گیرد که واقعیت هم ندارد. عملکرد امام به قدری خداپسندانه و عادلانه بود که جای تعجب دارد اینگونه هجمه‌ها علیه ایشان صورت بگیرد. من تا به حال ندیده‌ام که فردی به این قدرت برسد اما همان آدم باشد. امام یک جفت دمپایی داشتند که در نجف به پا می‌کردند و همین دمپایی را در پاریس و تهران نیز همراه خود داشتند. این دمپایی طی این سال‌ها عوض نشد. همسر امام(ره) نیز اعلام کردند که حتی یک بار هم امام(ره) به ایشان دستور نداده بود که آب یا چای بیاورند. امام خود سماوری داشتند که با آن چای درست می‌کردند و یک چمدان هم داشتند که لباس‌های خود را در آن می‌گذاشتند. این همه مایملک امام(ره) بود. از سوی دیگر امام(ره) به غیر از آنکه رهبریت کشور را بر عهده داشتند ، مرجع تقلید نیز بودند و وجوهات زیادی برای ایشان می‌آمد. امام تا ریال آخر این وجوهات را وصیت کردند که به حوزه علمیه قم ببرند. آیا کسی می‌داند که تا سه سال، شهریه امام(ره) برای طلبه‌ها داده می‌شد؟ که این پول از همان سهم امام (ره) پرداخت می‌شد و هیچ ارثی برای فرزندان امام(ره) نماند؟ تنها احمد آقا از شورای مدیریت اجازه گرفتند تا از این وجه برای ناهار و شام افرادی که به جماران می‌آمدند، هزینه کردند.
*امروز شرکت در انتخابات بر همه واجب است چراکه قصد داریم سرنوشت کشور را تعیین کنیم. حالا اگر که عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند و افراد را تخریب می‌کنند، نباید به پای نظام نوشته شود. نظام ما این است که فردی که رای ملت را داشته باشد، انتخاب می‌شود. دیگر مهم نیست که فرد مورد نظر از چه گروه و دسته‌ای باشد.
* نظام ما اینگونه نیست که فقط بایک جناح اداره شود و باید زمینه حضور همه سایق و گروه‌ها مهیا شود. چراکه نظام ما یک نظام مردمی و اسلامی است و باید آن فردی که تمام صلاحیت‌ها را دارد و مردم به وی رای داده‌اند، تصدی پست مورد نظر را بگیرد اما اگر صلاحیت ندارد، نمی‌تواند تصدی بگیرد. اسلام این را می‌گوید و نظام ما باید اینگونه باشد.
* اگر جناح رقیب خیلی از حضور آنها استقبال نمی‌کند، بر مشارکت تاثیر می‌گذارد و این امر به مصلحت ما نیست. جامعه ما با توجه به شرایطی که داریم، باید به گونه‌ای باشد که همه مردم در صحنه حاضر شوند. همه مردم زمانی می‌توانند در صحنه حاضر شوند که به همه اجازه حضور داده شود. افرادی که در خط امام(ره) هستند، همگی باید اجازه حضور در صحنه انتخابات را پیدا کنند. ما باید کاری کنیم که دشمن طمع نکند و از ما نقطه ضعف نگیرد. دشمنان ما باید بدانند که ملت ایران، یک ملت متحد است و هیچ وقت با هم اختلاف ندارند که بهترین راه هم، انتخابات است.
* تنها افرادی که در خط امام(ره) هستند و اعتقاد به خط امام دارند، می‌توانند سرنوشت کشور را تعیین کنند.
مادامی هم که خط امام(ره) زنده است، این انقلاب هم زنده است و هر چقدر که این انقلاب ضعیف شود، انقلاب ما نیز ضعیف‌تر می‌شود. همه باید بر این عقیده باشند که بقای نظام جمهوری اسلامی وابسته به بقای خط امام(ره) است. اگر خدای ناکرده از این خط منحرف شویم، نظام ما تضعیف می‌شود. باید خط امام(ره) را تقویت کنیم که در راستا آن، خط انقلاب هم تقویت می‌شود.
* سید حسن خمینی و آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی جز حامیان خط امام(ره) و متولیان آن هستند. حاج حسن آقا همواره براساس خط امام حرکت می‌کند و یک قدم هم از آن منحرف نمی‌شود. هر فردی که انقلابی است، اعتقاد دارد که به موازات تقویت خط امام، نظام نیز تقویت می‌شود. لذا باید همگی سعی کنیم خط امام را تقویت کنیم. مردم به این افراد اعتقاد دارند و آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی بین مردم نفوذ دارند چراکه مردم می‌دانند این افراد جز حامیان خط امام(ره) و از افرادی هستند که همواره حامی باقی خواهند ماند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    99 11
    آقاي بجنوردي انصافا چه كسي در جامعه محبوب تر است؟ چرا نامي از خاتمي نبرديد؟ ايشان در خط امام نيست؟ محبوب نيست؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    مشروعیت فقط و فقط ناشی از رای مردم است.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    110 4
    در صورتی که مرجع تقلید باشید و انتخابات هم جزء فروع دین باشد میتوانید چنین نظری بدهید که هیچ کدام برقرار نیست. در حقیقت یک مرجع تقلید هم نمیتواند حکم به وجوب شرکت در انتخابات بدهد.
  • حرفای همینجوری IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    144 6
    اگر تمام مشروعیت از مردم نیست ، پس چرا شرکت بر همگان واجبه؟ مردم مگه سیاهی لشکرن؟
    • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      25 1
      احسنت
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    103 2
    فقط براي مردم واجب است ؟ آيا بر مسئولين واجب نيست كه به فكر مردم باشند ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    101 6
    اگه تمام مشروعیت نظام از رای مردم نیست چرا شرکت در انتخابات بر همه واجب است؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    100 5
    مشروعیت هر سیستمی فقط و فقط باید از مردم باشد. در غیر این صورت هر کسی خود را مالک بخش دیگر مشروعیت خواهد شمرد.
  • فرهاد IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    55 2
    یک انسان خوب حتما" یک انسان کاربلد و توانا نیست. توانا بودن هرفرد رو مردم تشخیص میدن، خوب بودنش رو هم مردم از رو سابقه و افعالش به راحتی درک میکنن، حالا اینکه چقد به حرف مردم احترام گذاشته بشه در هر کشوری متفاوته. ضمنا" فعالیت سیاسی حزبی، به دلیل شفاف بودن برنامه و روال کاری هر حزب و تعهد احزاب به برنامه هاشون در کشورهای پیشرفته، به خوبی باعث بهترین انتخاب میشه! انحراف یک حزب کمتر اتفاق میفته تا انحراف یک فرد!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    79 4
    با انقلاب ورای همین مردم در سال 57 نظام مشروعیت پیدا کرد
  • علی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    42 1
    اقای بجنوردی انصافا خود شما حرفهایتان را قبول دارید یا برای خوشایند دیگران میکویید از گفته های شما بر می اید که مردم بعنوان سیاهی لشکر هستند نه پشتوانه انقلاب
  • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    50 1
    عجب ... واقعیت حال حاضر همینه که ایشون میگن مردم در راس نیستن بالاخره یکی پیدا شد و جایگاه مردم در حکومت را مشخص کرد
  • مونا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    44 2
    جالب:))))))))))))))))))) یادم میاد زمانی شعارتون غیر از این بود!!!!!! مگه اتفاقی افتاده یا شک کردین به نظر مردم !!!!!!
  • م.م IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    7 0
    آیت الله موسوی بجنوردی، پدر همسر حجت الاسلام سیدحسن خمینی هستن؟
  • مهدی IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    5 1
    یه روزی هم می گویید امام هم یک روحانی محبوب بود.وای بر شما...
    • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      5 0
      مگه غیر از این بوده؟
  • بدون نام EU ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    15 1
    مشروعیت به هردوتاست. عده ای می خواهند مردم را در مقابل دین قرار دهند. دین حکومت بر قلبها می کند نه بر اشخاص. اشخاص برای ماندگاری اجباری بعضی مواقع فقط به فاکتور دین پناه می برند. دین را باید در قلبها جا داد. مردم خودشان دین را حفظ خواهند کرد.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    7 0
    بلاخره پاسخ اسناد منتشره توسط دکتر کدیور چه شد؟ جوابی نداشتید؟