۰ نفر
۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰

ایرنا نوشت:

کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد در انتخابات محلی دیروز این کشور امریکای جنوبی، حزب حاکم ˈسوسیالیست متحد ونزوئلاˈ به رهبری ˈهوگو چاوزˈ موفق شده است در 20 ایالت از 23 ایالت کشور به پیروزی برسد، در حالی که ائتلاف مخالفˈاتحاد دموکراتیکˈ فقط سه ایالت را در اختیار دارد.
منابع خبری منطقه امروز دوشنبه گزارش دادند: ˈتیبیسای لوسناˈ رییس کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا گفت که میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه 94/53 درصد بود و تاکنون نتایج نهایی 23 ایالت معلوم شده است اما هنوز سرنوشت انتخابات در ایالت آمازون و بولیوار معلوم نیست.

بر اساس نتایج اعلام شده، طرفداران چاوز در انتخابات دیروز موفق شدند پایگاههای مهمی مانند ایالت نفت خیز ˈزولیاˈ در غرب کشور را که در اختیار ˈپابلو پرزˈ رهبر حزب ˈیک فرصت نوˈ - از رقبای چاوز در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری هفتم اکتبر گذشته-، باز پس گیرند.

از سوی دیگر، به رغم شکست مخالفان، ˈهنریکه کاپریلسˈ فرماندار ایالت مهم ˈمیرانداˈ و رقیب اصلی ˈهوگو چاوزˈ رئیس جمهوری ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری دو ماه پیش بار دیگر توانست در این ایالت مهم حومه شهر کاراکاس – پایتخت- پیروز شود. با این حال، مخالفان چاوز علاوه بر ایالت مهم نفتی ˈزولیاˈ، دو ایالت مهم ˈآراگواˈ و ˈتروخییوˈ را نیز از دست دادند. نامزد های حزب حاکم سوسیالیست متحد ونزوئلا برای ایالتها به ترتیب، ˈطارق ال ایسامیˈ و ˈهنری رانخل سیلوا ˈ وزیران سابق کشور و دفاع ونزوئلا بودند که پس از تغییر و تحولات اخیر، دولت ونزوئلا را ترک کرده بودند .

در ایالت مهم ˈبولیوارˈ هنوز نتایج انتخابات معلوم نشده اما انتظار می رود در این ایالت نیز حزب حاکم سوسیالیست پیروز شود.

این نتایج نشانگر حمایت گسترده مردمی از طرفداران هوگو چاوز است که اکنون به دلیل بیماری سرطان و انجام چهارمین عمل جراحی، در کوبا روی تخت بیمارستان بستری است.

نتایج انتخابات دیروز همچنین یک ضربه مهم به ائتلاف رقیب ونزوئلا بود که انتظار داشتند بیماری چاوز موجب تقویت مواضع آنها و گرایش مردم بسوی طرفداران ˈهنری کاپریلیسˈ نامزد غربگرای انتخابات ریاست جمهوری اکتبر گذشته ونزوئلا شود.

بر همین اساس، خبرگزاری اسپانیایی ˈافهˈ از ونزوئلا گزارش داد که کاپلریس به رغم پیروزی در ایالت میراندا با کسب 35/50 درصد آرا، از نتایج بدست آمده اظهار ناخرسندی کرد و حزب حاکم ونزوئلا را متهم ساخت که از بیماری چاوز برای پیروزی خود در انتخابات محلی سود جسته اند.

وی گفت:ˈ من از نتایج بدست آمده خوشحال نیستم، بلکه برعکس، ناراحتم و معتقدم طرفداران چاوز به جای ارایه برنامه و طرحهای انتخاباتی تلاش کردند از احساسات مردم نسبت به بیماری چاوز برای پیروزی خود استفاده کنند.ˈ

از سوی دیگر، ˈالیاس خائواˈ نامزد هوادار چاوز که با اختلاف آرای اندک در ایالت میراندا شکست خورد، با پذیرش نتایج، آن را ˈیک خللˈ در نبرد طولانی انقلاب بولیواری ونزوئلا توصیف کرد.

ˈنیکولاس مادوروˈ معاون رییس جمهوری ونزوئلا که در غیاب چاوز مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد، هم پیروز قاطع حزب حاکم را ˈیک هدیهˈ از سوی مردم به ˈرهبر انقلاب بولیواریˈ خود توصیف کرد.

وی گفت:ˈامروز ملت ما حقیقت را هدیه داد و عشق خود را به فرمانده هوگو چاوز ابراز نمود. ما از مردم سپاسگزاریم.ˈ

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =