باگسترش و توسعه شبکه جهانی اینترنت، گمانه زنی و نظرسنجی های اینترنتی نیز رفته رفته جای خود را در میان روش های سنتی نظرسنجی باز کرد، تا جاییکه امروزه ده ها هزار سایت اینترنتی موضوعات مختلفی را مورد نظرسنجی از بازدیدکنندگان و مراجعه کنندگان خود قرار می دهند.

مریم صدرالادبایی-زهرا تالانی:در ایران هم به تازگی سایتی به نام "چی می گی"راه اندازی شده که با هدف شناسایی مخاطبان و نیاز ها و خواسته هایشان نظرسنجی هایی را انجام می دهد.سام کردیر ،مینا بینا  وعلی تبریزی این سایت را طراحی و راه اندازی کردند در مورد این سایت و فعالیت های آن با این سه نفر در کافه خبر گفتگو کردیم :


شما سایتی راه اندازی کردید به نام "چی می گی" که به صورت آنلاین نظر سنجی می کند.اما اصلی‌ترین چالش این موضوع این است که آیا اساساً رجوع به اینترنت (استفاده از جمعیت کاربران اینترنتی به عنوان نمونه آماری) انتخاب مناسبی برای تعمیم نتیجه نظرسنجی به کل جامعه‌ آماری است؟
کردیر:
قدر مسلم متولیان هر نظرسنجی مایلند نمونه‌ آماری آنها به میزان قابل قبولی نماینده‌ جامعه آماری آنها بوده تا بتوانند نتایج نظرسنجی را به کل جامعه‌ آماری تعمیم دهند و ما هم قبول داریم که نمی توان یک نظر سنجی را به کل جامعه تعیم دهیم اما این موضوع در تمام دنیا انجام می شود و در ایران هم در حال اتفاق افتادن است.


الان چند نفر مخاطب و عضو دارید؟
تبریزی:ما برای 3 میلیون نفر ایمیل فرستادیم که ابتدا 500 هزار نفر پاسخ دادند و بعد به حدود دو میلیون نفر هم رسید.
بینا:کاربران ما باید آنلاین باشند.ما سعی کردیم که از همه گروهها داشته باشیم.و حتی الامکان از همه گروه ها و سنین در آن جای بدهیم در نموداری که داریم می توانید پراکندگی سنی پاسخ دهندگان ما را ببینید.

 نمودار تعداد مخاطبان ازز نظر سنی :


 به نظر شما در این سیستم چقدر می توان به این نظرسنجی اعتماد کند؟و آیا واقعا این این نمونه های آماری می تواند نماینده خوبی برای کل جامعه باشد؟
تبریزی: در تمام نظرسنجی های اینترنتی، مخاطبان محدود هستند و شامل تمام مخاطبان مورد نظرمان نیست.به عبارتی ممکن است در محدوده زمانی خاص ، کاربران به شبکه اینترنت وصل نشود چون معمولا بعد از کار مخاطبان به سراغ سایتهای غیر خبری می روند.اما میزان استفاده از روش های نظرسنجی الکترونیکی به سرعت رو به گسترش است. به ویژه در کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای در حال توسعه.
کردیر: رایج ترین شیوه برای کسب آگاهی از افکار عمومی درباره موضوعی خاص پرسش از خود مردم است.همچنین مخاطب ایرانی دوست دارد که دیده و شنیده شود.ما سعی کردیم از طریق این سایت به مخاطب این امکان را بدهیم و ما مطمئن هستیم که به مرور به تعداد پاسخ دهندگان ما افزوده می شود و جامعه آماری ما معنا دار تر می شود.


شما چقدر شما به مخاطبانی که پاسخ می دهند اعتماد دارید؟
کردیر: حقیقت این است که در بسیاری مواقع کاربران نیاز یا علاقه ای برای تقلب و تغییر مصنوعی نتایج نظرسنجی ندارند. عموما اتکا به هر گونه نظر سنجی با اندکی خطا همراه خواهد بود که گاهی این خطا ناچیز است و می توان نتایج را با تقریب خوبی پذیرفت.
تبریزی: تجربه ثابت کرده است که نظرسنجی‌های اینترنتی که با محور مسائل سیاسی صورت می‌گیرد اصولا" بنا به دلایل متعدد از درجهء اعتبار ساقط است اما درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و بازرگانی این گونه نیست و می‌توان اعتبار نسبی به آن داد.به نظر من تا دو سال آینده شاهد خواهیم بود که تمام خدمات بازرگانی- آموزشی و فعالیتهای اجرایی از طریق اینترنت انجام شود وشاید کمترنظرسنجی را بتوان دید که به صورت دستی یا به شکل سنتی اعمال شود.

 

کسانی که در این نظر سنجی ها شرکت می کنند به دلیل دسترسی به اینترنت فاعدتا باید از سطح سواد بالاتری نسبت به عموم مردم برخوردار باشند .

بینا :بله جامعه آماری ما نشان می دهد که کاربران ما تحصیلات خوبی هم دارند.که نمونه آن را می توانید درنمودار سطح تحصیلات ما ببینید.

 


چقدر اعضای شما تنوع شغلی دارند؟
تبریزی: ما در این نظر سنجی ها از همه گروهای سنی و جنسیتی سعی کردیم داشته باشیم چون در اینصورت این امکان را داریم که برای هر نظرسنجی مخاطب را بر اساس جنسیت،تحصیلات و سن تقسیم بندی کنیم و سوالات را بفرستیم.البته مخاطب ما باید آنلاین باشد و ما حتی مثلا کسی که در روستای بندرعباس زندگی می کند را به شرط دسترسی به اینترنت در نظر داریم. اما با توجه به دسترسی راحت تر شهرها به اینترنت، روستاییان کمتر در نظر سنجی های اینترنتی شرکت می کنند.

 نمودار شغلی کاربران:


در اولین تحقیقی که شما انجام دادید در موضوع نفوذ اینترنت در کشور  آمار نشان می دهد که در خاورمیانه ایران بیشترین کاربر اینترنت را دارد.

تبریزی:بله ما در خاورمیانه بیشترین نفوذ اینترنت را داریم و البته ما بیشترین نفوذ اینترنت را تهران داریم و مثلا در تبریز سه درصد از دو میلیون نفر هستند که باز هم به نظر من آمار خوبی است .آنطور که آمار نشان می دهد ایران، پنجمین کشور خاورمیانه به لحاظ ضریب نفوذ اینترنت است و ما به این موضوع بسیار امیدوار هستیم که در آینده بتوانیم تعداد کسانی که در نظرسنجی ما شرکت می کنند را بیشتر کنیم.


شما گفتید گه جامعه آماری شما متنوع است.اما در دومین نظر سنجی در مورد گردشگری ،80 درصد مخاطبان مرد بودند .
تبریزی:شاید کسانی که به این سوال پاسخ دادند و آن لحظه آنلاین بودند تعداد مردان بیشتر بود اما ما حتما در آینده این تعادل را ایجاد می کنیم.
بینا:شاید هم چون در جامعه ایرانی مردان برای سفر برنامه ریزی می کنند و بلیط تهیه می کنند.

 

 نتایج آمار و نظر سنجی های شما تا چه اندازه به درد مراکز  دیگر که مثلا در حوزه گردشگری و جامعه شناسی فعالیت می کنند می خورد؟
کردیر:
بله.قطعا.به نکته خوبی اشاره کردید و ما برنامه داریم که حتما در آینده چنین کاری را انجام دهیم.
تبریزی:در ایران کار تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاهها و مراکز علمی انجام می شود اما معمولا هدفمند نیستند.ما این تحقیقات را می توانیم در اختیار این مراکز قرار دهیم اما باید پشتیبان داشته باشیم چون متخصص نیستیم و در طرح سوالات باید به ماکمک کنند.ما نتایج مطالعاتمان را در باره سفر و گردشگری با نام "مسافران ایرانی" منتشر کردیم. این تحقیق مقصد و تعدد سفر و ترجیح مسافران ایرانی برای سفر های زیارتی،سیاحتی و کاری را مشخص می‌کند.این یک نظرسنجی بود که اگر در کار پژوهشی بخواهد استفاده شود  قطعا مناسب است اما باید توجه داشت که جامعه آماری ما فعلا نسبت به کاربران و جمعیت ایران کم است و جامعه شناسان و محققان باید در تنظیم سوالها به ما کمک کنند.


45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    امیدوارم آمار های درست و حقیقی مثل این سایت که مستقیما از مردم به دست می یاد، عملا مورد استفاده قرار بگیره. 2 میلیون نفر، جامعه آماری بسیار بالاییه.
  • reza IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    خیلی جالبه ، نمیدونستم همچین کارهایی تو ایران هم انجام میشه.
  • مريم َكرائي IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    اين سايت فوق العاده مفيده. اگه اشتباه نكنم آدرس سايتش بايد : www.chimigi.ir باشه!!! ميشه كسي منو راهنمائي كنه .
  • ابراهيم قادري IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    خيلي عاليه .موفق باشيد.