از زمان روی کار آمدن سارکوزی رییس جمهور جنجالی فرانسه تاکنون فضای تیره روابط میان ایران و فرانسه هر روز با وقوع اتفاقی جدید و یا اظهارنظر یکی از مقامات دو طرف ابعاد تازه ای به خود مِی گیرد.

زهرا خدایی: واکنش تند مقامات به پرونده هسته ای ایران،دستگیری کلوتیلد ریس تبعه فرانسوی در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری، اظهارات تند و غیردیپلماتیک سارکوزی در خصوص دولتمردان ایرانی،جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ایران، بزرگنمایی در برنامه های هسته ای ایران،تدام حضور گروهک مجاهدین خلق در این کشور- آن هم زمانی که سارکوزی شعار مبارزه با تروریسم را سر می دهد- از جمله مسائلی است که روابط میان تهران و پاریس را به شدت مسموم کرده است.

ارتباط و تعامل میان دو کشور آن هم در شرایط کنونی ضرورتی است که طرفین آن را بیش از هرزمان دیگری احساس کرده اند. جرج مالبرونو خبرنگار مشهور روزنامه فیگارو و یکی از وبلاگ نویسان این نشریه در گزارشی خبر از گرم شدن تدریجی روابط میان دو کشور می دهد.

این گزارش به تأسیس موسسه دوستی میان تهران و پاریس اشاره کرده و می نویسد: دقیقا در زمانی که رابطه فرانسه و ایران در مقطعی بحرانی قرار دارد، انجمن دوستی فرانسه و ایران فعالیت خود را آغاز می کند.نهاد مذکور متشکل از سفرای سابق فرانسه در ایران از جمله فرانسوا نیکولو با هدف بهبود و تلطیف فضای میان طرفین تأسیس شده است. گفته می شود که گفتگو بر سر پرونده هسته ای ایران از دیگر اهداف تأسیس موسسه مذکور است.رییس این نهاد ژول هازار خبرنگار سابق شبکه فرانس 3 و پی یر لافرانس از دیپلمات های سابق فرانسه در ایران طی دهه 80 به عنوان رییس افتخاری منسوب شده اند.

مالبرونو در پایان گزارش خود به هدف اصلی موسسه اشاره کرده و می نویسد:فرانسه دوست ندارد که در صف اول مخالفان سرسخت ایران قرار گیرد، لذا تأسیس موسسه دوستی ایران و فرانسه با توجه به تاریخچه 400 ساله روابط طرفینی فرصت مساعدی است که شرایط کنونی را تا حدی تعدیل بخشد.

حال که به تاریخچه روابط اشاره شد،جالب است بدانیم که در بسیاری از مقاطع تاریخی سطوح تعاملات بسیار قابل توجه بوده است. تنها به ذکر این نکته اشاره می کنیم که در زمان زندیه روابط ایران و فرانسه گذشته از فعالیتهای تجاری ،جنبه سیاسی را نیز در بر می گرفت به عنوان مثال لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه برای ایجاد اتحاد میان ایران و عثمانی در مقابل سیاست تجاوزگرانه روسیه، تلاشهای زیادی انجام داد.

در سال 1181 ق نیز پیرو کنسوول فرانسه در بصره برای گسترش فعالیتهای تجاری با ایران به کریم خان پیشنهاد کرد منسوجات فرانسوی را با ابریشم گیلان و پشم کرمان مبادله کنند و کریم خان نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

در حال حاضر نیز طبق اظهارات میرابوطالبی سفیر ایران در فرانسه-در مصاحبه با روزنامه لاووآ دونور-مناسبات اقتصادی میان دو طرف از سطوح گسترده ای برخوردار است.او می گوید:" ایران با فرانسه نقاط مشترک فراوانی داشته و تعاملات اقتصادی روز به روز در حال گسترش است. این کشور قریب به 70 سال است که وارد چرخه تولید ایران شده و سهم عظیمی در تولید صنعتی ایران دارد.

به اعتقاد میرابوطالبی برای پرهیز و دوری از فضای نامطلوب کنونی گزینه سودمند و کارآمد آنست که دو طرف بیش از گذشته به اشتراکات و تاریخچه طولانی روابط بیندیشند.

منبع: لوفیگارو

 

کد خبر 26467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =