۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸

گفتگوی یورونیوز با ولی نصر درباره حضور پررنگ القاعده در سوریه و تبدیل شدن آن به اصلی ترین جریان مسلح علیه بشار اسد.

سوریه کشوری است که این روز‌ها محور توجه رسانه هاست. اما مخالفان حکومت بشار اسد، دقیقا چه کسانی هستند؟مدتهاست که مخالفان مسلح وی موسوم به ارتش آزاد سوریه دیگر یکه تاز میدان نیست.  آن‌ها در برخی مناطق بسیار فعال هستند و در اردوگاههای آموزشی خود سربازانی از ملیتهای مختلف را پرورش می‌دهند. سربازانی از شمال لبنان، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای شمال آفریقا؛ آنها سوگند خورده‌اند تا برای آرمان خود با کسانی که «کفار» می نامند، بجنگند. در این میان، پررنگترین نیروهای نظامی مخالف، اسلامگرایان سنی موسوم به «جبهه النُصره» هستند. نام کامل آنان «حمایت از جبهه پیروزی مردم سوریه» است. آنها خواستار یک دولت اسلام گرای سنی در زیر لوای قانون اسلامی، در سوریه هستند. این هدف البته بیشتر تهدیدی برای دولتهای غربی به شمار می‌رود، تا برنامه‌ای برای سرنگونی رژیم بشار اسد. از این رو، جبهه النصره توسط ایالات متحده آمریکا تروریست شناخته شده است. شیخ ابواحمد، فرمانده ارتش جبهه النصره می‌گوید: «ما از ته دل با رژیم بشار اسد مخالفیم. از زمان آغاز «بهار عربی» ما اولین کسانی هستیم که به انقلاب پیوستیم.» چند ماه پیش، ایمن الظواهری، رهبر جدید سازمان القاعده، “مومنان” را برای انجام خدمت در سوریه فراخواند. او هدفش را صریح و شفاف اینگونه اعلام کرد: «مردم ما در سوریه به غرب، ترکیه و کشورهای عرب اعتماد ندارند. اگر ما در پی آزادی هستیم، باید خود را از بند این رژیم برهانیم. اگر عدالت می‌خواهیم، باید از دولت بشار اسد انتقام بگیریم .» شعار تظاهرات روز جمعه گذشته این بود: « بشار اسد، تنها تروریست سوریه است.» این شعار که اشاره‌ای است به عنوانی که ایالات متحده با آن از جبهه النصره یاد می‌کند، مناقشه بر انگیز به نظر می‌رسد. برای بررسی نقش القاعده در درگیری های سوریه با دکتر ولی نصر، رییس مدرسه مطالعات پیشرفته بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز، در واشنگتن گفتگو می کنیم.

رسانه ها، ناآرامی های سوریه را در “درگیری میان هواداران و مخالفان بشار اسد” خلاصه می کنند. اما اینک می بینیم که القاعده در بحران سوریه نقشی دارد. جایگاه آنها دقیقا چیست؟ و چرا مداخله آنها تا این مرحله عمدتا نادیده گرفته شده است؟

خب، القاعده از همان آغاز درگیری ها، مداخله می کرد. برخی از آنها از عراق می آیند و در سوریه دست به کار شدند. آنها در درگیری ها بسیار موثر بودند. به تسلیحات و پول دسترسی داشتند و از آن برای گسترش شبکه خود استفاده می کردند. در حال حاضر قسمتی از نبردهای موجود در سراسر سوریه، تحت سیطره آنهاست. لذا بخش بزرگی از نیروهای نظامی مخالف دولت بشار اسد هستند. ما این امر را عمدتا نادیده گرفتیم، زیرا شواهد کمی داشتیم. همچنین جامعه بین الملل بیشتر روی بشار اسد متمرکز شده بود تا روی آرایش نیروهای مخالف وی.
این افراد دقیقا چه کسانی هستنند و چه کسی آنها را هماهنگ می کند؟

نمی‌دانیم چه کسی آنها را سازماندهی می‌کند. اما بسیاری از جنگجویان القاعده از عراق بودند و به شبکه‌هایی تعلق داشتند که بر علیه نیروهای آمریکایی در عراق عمل می‌کردند. دیگران احتمالا از بیرون به آنها پیوستند. همیشه تعدادی سوری بوده‌اند که از ابتدا، از یازده سپتامبر با القاعده سر و کار داشته اند. در سوریه تصمیم گرفتند که از القاعده فاصله بگیرند و برای خود نام جبهه‌ پیروزی یا “جبهه النصره” را انتخاب کردند و سعی کردند خود را در موقعیتی قرار دهند که بیشتر به گروه‌های واقعی مقاومت در برابر رژیم اسد شبیه باشند. مدتی زمان لازم بود تا معلوم شود که اینها القاعده هستند با این تفاوت که تصمیم گرفته‌اند که شبیه به مخالفان رژیم اسد باشند.

آنها چه تاثیر سرنوشت سازی بر تاکتیهای مخالفان بشار اسد دارند؟

بین مخالفان نیروی بسیار مهمی هستند. زیرا به ذخایر بسیار خوب سلاح دسترسی دارند و با استفاده از آن، بویژه در اوایل کار با گروه‌های مخالف دیگر رابطه برقرار کردند و آنها را زیر چتر خود آوردند. در برخی قسمتهای سوریه نیروی اصلی جنگنده القاعده است و در قسمتهای دیگر نیروهای ثانوی به حساب می‌آیند. اما این تمام ماجرا نیست. القاعده برای سازماندهی نیاز به ناحیه بسیار وسیعی ندارد و برای موثر بودن نیز نیاز به مواد منفجره زیاد ندارد و با وضعیت آشوب که در سوریه موجود است، واحدهای القاعده فضای کافی برای سازماندهی، جذب افراد و تقویت توانایی خود داشته‌ و توانسته اند عملیات متنوعی به انجام برسانند.

با توجه به نقش محوری القاعده، غرب چه تاثیری بر آنچه هم اکنون در سوریه رخ می دهد، دارد؟

در عراق توانستیم القاعده را بیرون کنیم. زیرا نیروهای امریکایی در آنجا حضور داشتند و می‌توانستند عملیات ویژه ای انجام دهند که رهبری القاعده را هدف قرار می‌داد. آنها با قبایل محلی رابطه برقرار می کردند تا آنها را از ناحیه‌ بیرون کنند. این نوع مقاومت در برابر القاعده در سوریه وجود ندارد. رژیم اسد با القاعده می‌جنگد، اما پایه رژیم اسد روز به ‌روز متزلزل ‌تر می‌شود. بنابراین با وضعیت خطرناکی مواجه هستیم. القاعده که در عراق تقریبا نابود شده بود، به نواحی جدید برای عملیات دست پیدا کرده و فرصت یافته تا دوباره رشد کند.

منبع : یورو نیوز

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    21 32
    اون روز که دنیا فکر می کرد کار ایران در مقابل عراق تموم شده ،بابای همین بشار اسد لوله های نفت عراق رو بست به ایران کمک کرد تحریم ها رو دور بزنه و بتونه اسلحه بخره و به نیرو های ایرانی آموزش نحوه استفاده از موشک رو داد ،اما امروز اعراب متحجر بخصوص عربستان و قطر کمر به سقوط بشار اسد بستن،هیچ کس در سوریه حکومت سلفی های تندرو که هنوز هیچی نشده تو مناطق اشغال شده ستاد امر به معروف و نهی از منکر راه انداختن رو نمی خواد..
    • بدون نام IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
      16 22
      ولی دوست من! اینا رو برای کی میگی؟ وقتی نظرات اغلب کاربران ایرانی رو میخونی متوجه میشی هیچ ارزشی برای حمایت های سوریه در دورانی که ایران تنها بود قائل نیستند. امروز خیلی از ایرانی ها ایرانی نیستند.
  • بدون نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    15 7
    دستشون درد نکنه
  • بدون نام CA ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    17 12
    در پایان جنگ تحمیلی دولت وقت ملعون عراق با یک عملیات غیر متعارف با عده ای مزدور وطن فروش که متاتسفانه نام ایرانی داشتند را به جنگ با مردم خودشان فرستاد چرا؟چون بعد جنگ نمیدانست با ان همه نیروی اموزش دیده خارجی چکار کند ان بیچارها بامید واهی تصرف 48 ساعته ایران را که طی 8 سال صدام علیه العنه نتوانست کاری بکند بگیرند و دیدیم چگونه به هلاکت رسیدند ان وامانده ها اکنون امریکا میخواهد از شر نیروهای افراطی مسلمان رهایی یابد انان را به سوریه میفرستد انهم با پول شکم گنده های عرب
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    13 4
    القاعده اهل کجاست؟
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    5 6
    چرا مسلمين اختيار خودشونو دست كشور هاييكه دشمنيشان با اسلام و مسلمونا طي قرنها ثابت شده داده اند براستي اين چه حركت عوامفريبانه اي ببهانه بهار عربي و... است كه نتيجه آن برادر كشي و گربه رقصاني در كشور هاي مسلمان با رهبري كشورهاي بيدين و كافر هست كه با تفرقه افكني و ترويج نفرت از همديگر بهر بهانه اي برادران مسلمان را بجان هم انداخته اند كه درين ميان نقش حكام سرسپرده وخائن و همينطور عماي وهابي كشور هاي عربستان و قطر و... بسيار بارز است و در اين جنايات گوي سبقت را از دول غربي ربوده اند
  • بانوی ایرانی... IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    2 2
    "یا رب بلا بگردان..."