ایسنا نوشت:

دبیر انجمن برنج تاکید کرد: با توجه به تولید دو میلیون و 400 هزار تنی برنج در سال جاری، واردات 600 هزار تن برنج خارجی برای بازار و ذخیره‌سازی کافی است که بارها این موضوع اعلام شده اما گوش شنوایی نیست.
 

 

جمیل علیزاده‌ شایق  با اشاره به نیاز سه میلیون تنی برنج اظهار کرد: با توجه به واردات 625 هزار تنی برنج در نیمه نخست سال که جوابگوی مصرف و ذخیره‌سازی کشور است، در همان زمان اعلام شد دیگر به واردات برنج نیاز نیست اما واردات همچنان ادامه دارد و اکنون به 775 هزار تن رسیده است.
وی اظهار کرد: واردات برنج و تولید این محصول در دو خط موازی حرکت می‌کنند که راهشان از هم جدا بوده و گویا قرار نیست با هم ارتباطی پیدا کنند.
علیزاده‌ شایق تصریح کرد: با توجه به این‌که برنج وارداتی ارزان‌تر از برنج ایرانی است واردات بیش از نیاز به کشاورزان لطمه می‌زند زیرا تا زمانی که دولت به عنوان ناظر بازار برنج، از تولید داخل و کاهش هزینه‌های آن حمایت نکند، واردات برنج به تولید داخلی لطمه می‌زند.
دبیر انجمن برنج ایران گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم صنایع تبدیلی کوچک را در استان‌ها جا بیندازیم، نتوانسته‌ایم سیستم زهکشی را انجام دهیم تا کشاورزان پس از برداشت برنج به کشت دیگری بپردازند و درآمد داشته باشند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از ضرر کشاورزان باید سیاست‌های کاهش هزینه‌ی تولید را اعمال کرد.
امسال سه میلیون و 175 هزار تن برنج از محل تولید داخل و واردات برای کشورمان تامین شده که دو میلیون و 400 هزار تن آن از شالیزارهای کشورمان تولید شده و طی هشت ماهه اول امسال 775 هزار تن وارد شده است که با توجه به ثبت و سفارش‌های انجام شده میزان واردات ادامه دارد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =