اولین نشست خبری معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعتی پیش در محل ساختمان معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد .

به گزارش ایلنا، رامین در ابتدای این جلسه که بدون سخنرانی وی برگزار شد، در پاسخ به سئوالی با تشریح روند توقیف روزنامه همشهری گفت: قانون تکلیف همه را روشن کرده است و هیچ‌کسی نه می‌تواند و نه باید خارج از قانون حرکت کرد. نماد مدنیت قانون‌گرایی است. رسانه‌های ما باید بر اساس همین فرهنگ قانون‌گرایی و گفتار نیک رفتار کند.

وی ادامه داد: هر مجوزی که به هر رسانه‌ای داده می‌شود جزو حیثیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از این رو معاونت مطبوعاتی باید پاسدار حریم این مجوز باشد. برای ما بسیار تلخ است که مجوزی را صادر کنیم و بعد مجبور به ابطال آن باشیم.

وی ادامه داد: روزنامه‌ای که بعد از تذکر مکرر همچنان بر شیوه سهل‌انگارانه خود اصرار دارد و هر بار با خلاف جدید خود مخاطبان خود و ملت را با چالش مواجه می‌کند هیات نظارت را ناگزیر به عکس‌العمل می‌کند و در این میان فضای ضد تبلیغاتی در داخل و خارج علیه نظام فراهم کند، باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد‍: درباره روزنامه همشهری اگر سایت تخلفات این روزنامه را نادیده بگیریم و فقط بخواهیم درباره خطای اخیر این روزنامه صحبت کنیم باید بگویم که این روزنامه با چاپ معبد دروغین یک باند خبیث و پلید صهیونیستی به نام بهائیت که امروز مرکز توطئه و کانون فتنه در میان ملت‌ها است. عده‌ای را دعوت به سفر به این معبد دروغین می‌کند و در تیراژ وسیع نیز آن را منتشر می‌کند و همزمان نیز از سوی برخی خبرگزاری‌ها این موضوع افشا می‌شود وزارت ارشاد و هیات نظارت را وا می‌دهد تا عکس‌العمل نشان بدهد.

رامین ادامه داد: از همان روز اول چاپ این مطلب جریانات فکری و بعضی گروه‌ها اخطار داده‌اند که اگر وزارت ارشاد در جایگاه مسئول از قانون پاسداری نکنند عده‌ای هستند که آماده دفاع از ارزش‌های دینی هستند.

رامین با اشاره به برگزاری جلسه هیات نظارت بر مطبوعات درباره روزنامه همشهری گفت: وقتی این موضوع در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شد بعضی از احزاب معتقد بودند که باید سلب امتیاز از این روزنامه شود بعضی نیز قائل به اغماض شوند و بعضی از افراد نیز معتقد به توقیف موقت، تذکر،‌ اخطار و ارجاع به دادگاه بودند اما در نهایت آن پیشنهادی که بسیار رای آورد این بود که ما به مسئولان روزنامه همشهری تا عصر روز گذشته فرصت دهیم که با وجود تمامی شرایط از ملت ایران عذرخواهی کنند و برای پاسداشت حریم ارزش‌ها به صورت اختیاری چند روزی را از انتشار صرف‌نظر کنند. به همین دلیل هیات نظارت تصمیم گرفت تا موضوع را تا بعدازظهر روز گذشته مسکوت نگه دارد تا نظر مسئولان همشهری اعلام شود. از ساعت 10 قبل از ظهر الی 11 بعدازظهر دیروز مذاکرات مفصلی با مسئولان همشهری انجام شد و گفت‌وگوهای صمیمانه‌ای بود و ما امیدوار بودیم که عزیزان با تشخیص درست تصمیم صحیح را بگیرند اما در ساعت 18 همان روز اعلام کردند که از انجام هر گونه تصمیم پرهیز می‌کنند و بار مسئولیت را به گردن وزارت ارشاد می‌اندازند.

رامین اضافه کرد: در این مدت ما به زبان‌های مختلف تهدید شدیم که اگر این توقیف را انجام دهیم با فشار مواجه خواهیم شد و حتی مدیر مسئول روزنامه نیز در گفت‌وگویی توقیف روزنامه را به نفع بهائیان دانسته است.
رامین ادامه داد:‌آیا این درست است که مطلبی را برخلاف اسلام منتشر کنیم و بعد دولت معاونت و هیات نظارت را به انفعال بکشانیم و به زبان‌های مختلف تهدید کنیم که اگر عمل توقیف را انجام بدهید ما در مقابل عکس‌العمل نشان می‌دهیم؟

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد با اشاره به عملکرد روزنامه‌همشهری گفت: ما هیچ سوء ظنی به مدیران و مسئولان روزنامه همشهری نداریم و هرگز نه تنها من بلکه سایر اعضا نیز به دنبال این نبوده‌اند که به مدیران همشهری سوء‌ظن داشته باشند اما من معتقدم کسانی که این خلاف را تحمیل کردند و همشهری را مجبور به چاپ آگهی کردند می‌دانستند که چه می‌کنند و مسئولان همشهری نیز باید بدانند که ابزار یک کار خطرناک شده‌اند.

رامین ادامه داد: ما معتقد به اصلاح هستیم و نمی‌خواهیم نشریاتی باعث تفرقه شود و اگر وزارت ارشاد عملکرد قانونی خود را انجام نمی‌داد چه بسا گروهی به طرفداری از همشهری و گروهی دیگر علیه همشهری تحریک می‌شدند و با هم درگیر می‌شدند.

رامین در پاسخ به این سئوال که چند نفر از افراد هیات نظارت حکم به توقیف داده‌اند گفت: دبیر هیات نظارت بر مطبوعات نمی‌تواند و اجازه ندارد تا جزئیات نشست را منتشر کند مگر آنکه اعضای هیات نظارت این اجازه را به او داده باشد.

معاون مطبوعاتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سئوال که عده‌ای معتقدند سخت‌گیری بر مطبوعات بیشتر شده است گفت: ورود من به عرصه مطبوعات به دلیل نیت خیر من برای اصلاح وضعیت رسانه‌ها بود البته رسانه‌ها تصویری خودساخته و خودبافته از من ترسیم کردند وقتی خود با خلاف آن تصویر مواجه می‌شوند دچار بهت و حیرت می‌شوند. من از آغاز ورود خود به این معاونت با بازدید از خبرگزاری‌ها بدون در نظر گرفتن گرایش خاصی تلاش کردند تا از نزدیک با آنها آشنا شوند.

وی ادامه داد:‌دیدار من با چند هدف آشکار بود اول از اینکه چهره به چهره با تک‌تک خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها آشنا شوم و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شوم دوم اینکه فضا را اصلاح کنم. بنده با کمال ارادت و اخلاص عرض می‌کنم ما خود را خدمتگذار مطبوعات می‌دانیم و فلسفه وجودی ما خدمت‌رسانی به شماست اگر همه ما در حریم قانون حرکت کنیم می‌توانیم هم‌افزایی داشته باشیم. هدف دوم من این بود که جایگاه رسانه باید در نظام جمهوری اسلامی تقویت شود و ارتقا یابد چون از دید من رسانه‌ها رکن چهارم مردم‌سالاری هستند و این یعنی اینکه همان‌طور که سه رکن دیگر مستقل هستند و با هم در راه وحدت و پیشرفت کشور تلاش می‌کنند باید رکن چهارم نیز این‌گونه باشد. رسانه‌ها نیز مانندسه قوه دیگر باید خدمت‌رسانی کنند.

وی ادامه داد : ما امروز باید رسانه‌ها را تبدیل به رسانه‌های پویا و پایا که نیت خیرخواهانه‌ای دارند تبدیل کنیم. من در دیدار با رسانه‌ها گفتم که باید ضریب نفوذ آنها فقط به محدوده ایران سیاسی محدود نشود بلکه بیش از 100 میلیون فارسی‌زبان و حتی مستضعفین جهان باید به عنوان مخاطبین رسانه‌ها شناخته شوند تا سلطه رسانه‌های مونوپل صهیونیسم از بین برود. ما باید تیراژ روزنامه‌ها را افزایش دهیم و آن را به چند میلیون برسانیم.

رامین درباره برنامه‌های خود در حوزه رسانه‌ها گفت:‌تدوین پیش‌نویس قانون جامع رسانه یکی از بهترین و ماندگارترین کارهاست را در دست اقدام داریم. از این رو 12 سئوال را برای رسانه‌ها ارسال کردیم تا با کمک رسانه‌ها قانونی جامع که همه الان از آن احساس رضایت بکنند تدوین کنیم. من اعتقاد دارم نظام همانگونه که به ارتش و پزشک نیاز دارد به رسانه‌ نیز نیاز دارد اما امروز باید با کمک یکدیگر این فضا را اصلاح کنیم و مواظب باشیم عده‌ای با عملکرد غلط خود فضا را مسموم نکنند.

وی با اشاره به لزوم اهمیت تامین امنیت شغلی گفت: اگر عملکرد رسانه‌ها به گونه‌ای باشد که در راستای نظام و ارزش‌های آن حرکت می‌کنند تامین امنیت شغلی از کارکنان این رسانه از وظایف نظام است.

وی با اشاره به اینکه بعضی اعتقاد دارند تعدادی از روزنامه‌ها در حریم امنی حضور دارند گفت: کسانی که من را می‌شناسند می‌داند که این حرف غلط است من برای اجرای قانون آمده‌ام جناح‌های چپ و راست هر دو من را قبول ندارند و من هم هر دو را قبول ندارم زیرا من کار جناحی نمی‌کنم و معتقد به اصول و مبنای و ارزش‌های انقلاب هستم و حتی اگر روزنامه‌ای نام خود را معنویت بگذارد و برخلاف آن عمل کند با آن برخورد می‌کنم.

وی در پاسخ به این سئوال که تعطیلی یک روزنامه باعث بیکار شدن عده‌ای از افراد می‌شود و تصمیم معاونت مطبوعات در این باره چیست گفت: متاسفانه این مشکل یکی از نواقص قانون مطبوعات است و من در جلسه هیات نظارت نیز گفتم که این یک تصمیم ظالمانه است که یک نفر عده‌ای را به استخدام خود دربیاورد و بعد خلافی مرتکب شود که کسانی که هیچ نقشی نداشتند از این خلاف متضرر شوند باید این خلا قانونی را جبران کنیم در این زمینه پیشنهادهایی را مطرح کرده‌ایم و در حال بررسی هستیم و باید به سمتی برویم و اگر مدیر مسئولی خلافی کرد دیگران متضرر نشوند.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که گفت عده‌ای از مردم از توقیف روزنامه همشهری ناراحت شده‌اند گفت: خوانندگان این روزنامه هوشیار و صاحب فکر هستند و به نظر می‌رسد برخلاف نظر مسئولان روزنامه همشهری خوانندگان دقیق آن به شدت عصبانی شدند و وقتی که بعضی از رسانه‌ها آن را منتشر کردند موج بعدی اعتراضات شروع شد.

وی ادامه داد: موج گروه دیگری به دنبال این بودند که ما با این قضیه برخورد نکنیم و تا آن وقت آنها تحرکات خود را آغاز کنند و بگویند حال که با همشهری برخورد نکردید با ما نیز نمی‌توانید برخورد کنید.

رامین ادامه داد: ما اطلاعات موثقی داشتیم که گروهی از جریانات به دنبال این بودند که با چند واسطه یک جریان اجتماعی را منفعل کنند تا اگر حاکمیت با آنها برخورد کند مجموعه‌ای از نیروهای خود را در رسانه‌های دیگرگرا وارد و به کارهای ضد ارزشی بپردازند و اگر ما در برابر روزنامه همشهری سکوت کردیم آنها نیز به اعمال خود ادامه دهند و بگویند چون با آن برخورد نکرده‌اید با ما هم برخورد نکنید عده‌ای تحلیل داشتند که این اقدامات روزنامه همشهری به دنبال برخی از اتفاقات انتخابات و جریاناتی است که در آن زمان بسترسازی شده است.

وی با اشاره به عملکرد بعضی از رسانه‌ها در قبال این حکم گفت: متاسفانه یکی از اشکالات این است که بعضی از دوستان رسانه‌ای ما اطلاعات کافی ندارند و دشمن شناس نیستند در حالی که باید هوشیار باشیم و بدانیم که دشمن ما زیرک است. و اگر حرکتی کرد آن را به خوبی تشخیص دهیم.

رامین در پاسخ به سئوالی درباره شناسایی این شرکت گردشگری گفت: باید مشخص شود که خود روزنامه همشهری با این شرکت گردشگری چه نسبتی دارد این امر یک بخش حقوقی دارد که از طریق دادگاه باید پیگیری شود و یک بخش آن نیز اطلاع‌رسانی است که باید توسط رسانه‌ها و مطبوعات انجام شود.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره دروغ‌پراکنی برخی رسانه‌ها گفت: به نظر من مجموعه اصل رسانه و بیشتر افراد انسان‌های صالحی هستند که انگیزه مثبتی دارند اما در این میان هستند افرادی افسارگسیخته که از صفای وجود دیگران استفاده می‌کنند. ما باید فضای رسانه‌ای را فضای امن برای ایجاد امنیت اخلاقی، روانی و فرهنگی قرار دهیم اگر افرادی در میان چندین هزار انسان شایسته و صالح در رسانه‌ها با موزی‌گری و وابستگی شیطنت می‌کنند و از غفلت دیگران سوء استفاده می‌کند و فضا را آلوده می‌کنند باید شناسایی شوند و باید جرم یک نفر خائن را به حساب یک جمع گذاشت. بنده معتقد به پاکی و صراحت اکثریت اهل قلم در کشور هستم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روشن IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 0
    با ید اصل رابر برائت گذاشت .تابهانه دست نا اهلان نیفتد وحساسیت ایجاد نشود.
  • انسانی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 0
    فعلا که توقیف همشهری را برگرداندند. رامین خیال کرده آدم مهمیست که دستور صادر میکند و کنفرانس خبری می گذارد.