سیدضیاء‌الدین دری معتقد است دبیر جشنواره فیلم فجر باید خارج از حوزه‌های اداری باشد و به سادگی عوض نشود‌.

به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گفت‌وگویی ازاستقبال فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سینمایی در مرحله ارائه نسخه‌های بازبینی فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره خبر داد.

سیمونیان با اشاره به همراهی و مشارکت خوب و قابل توجه تهیه‌کنندگان و فیلمسازان برای رساندن نسخه‌های بازبینی فیلم‌ها به دبیرخانه گفت: «مطابق زمان مندرج در فراخوان منتشره جشنواره تمامی فیلم‌های متقاضی تا دوم دی ماه به دبیرخانه تحویل شده و به استثنای یکی دو عنوان فیلم نسخه‌های بازبینی همه فیلم‌ها در اختیار دبیرخانه قرار گرفت.»

او ادامه داد: «خوشبختانه، روندی قابل ملاحظه‌ای به لحاظ اجرایی و همراهی سینماگران و فعالان سینمایی را شاهدیم و کلیه مراحل مطابق اعلام قبلی با تکیه بر نظم‌محوری و برنامه‌ریزی در حال انجام است.»

به گفته مدیر دبیرخانه جشواره فیلم فجر؛ هیات انتخاب و همکاران دبیرخانه جشنواره سه هفته شلوغ و پرتلاش را پشت سر گذاشتند.

سیمونیان با اشاره به اینکه جشنواره سی و یکم به لحاظ حضور فیلم‌ها و فیلمسازان غنی و پربار است اظهار امیدواری کرد با همراهی و همدلی همه سینماگران و دست اندرکاران و مدیران فرهنگی و سینمایی کشور جشنواره‌ای باشکوه و جریان سازی را رقم بزنیم.

اهدای 130 هزار بسته فرهنگی توسط موسسه رسانه‌های تصویری
امسال موسسه رسانه‌های تصویری به مناسبت سی و یکمین سال جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 130 هزار بسته فرهنگی را در تهران و شهرستان‌ها به مخاطبان سینما اهدا خواهد کرد.

مقصود جباری مدیر اجرایی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اعلام این خبر گفت: «این 130هزار بسته فرهنگی هر یک حاوی هفت فیلم منتخب از عناوین مختلف خواهد بود که برای پاسداشت سی و یک ‌سالگی مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور و در سالگرد بزرگداشت ایام خجسته پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان هدیه این موسسه به دست مخاطبان و علاقه‌مندان سینما در تهران و شهرستان‌های برگزار کننده جشنواره خواهد رسید.»

او در ادامه گفت: «توزیع این بسته‌های فرهنگی هم‌زمان با شروع جشنواره سی‌ و یکم فیلم فجر آغاز خواهد شد.»

به گفته مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر این فیلم‌های سینمایی و ویدئویی که از بین آثار دهه‌های اخیر سینمای ایران گلچین شده است، در قالب دی وی دی و وی سی دی در بسته بندی مناسب و در یک کیف قابل حمل به دست مخاطبان سینما خواهد رسید.

شیرازی: باید در سینما تفاهم و همدلی جایگزین تقابل شود
مهری شیرازی چهره‌پرداز سینما و تلویزیون از جمله چهره‌هایی است که قرار است در بخش بزرگداشت‌های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر تجلیل شود.

او در گفت‌وگویی با بیان این مطلب گفت: «همیشه فکر می‌کنم همه ما نیاز به تشویق و توجه داریم چرا که انرژی مضاعفی می‌دهد و این مساله با اعلام نام من برایم رخ داده است.»
 

او ادامه داد: «متاسفانه این روز‌ها ما خودمان را فراموش کرده‌ایم و تصور می‌کنیم بقیه هم ما را فراموش کرده‌اند و به ما توجه نمی‌کنند. در حالیکه جشنواره این مسئله را منتفی می‌کند و نشان داد فراموش نشده‌ایم.»

این چهره‌پرداز سینما در ادامه افزود: «اگر بگویم از انتخابم در جشنواره خوشحال نیستم و برایم مهم نیست دروغ گفته‌ام. این مسئله تولد دوباره برایم بوده است.»

او با اشاره به لزوم همدلی در شرایط امروز سینمای ایران گفت: «شرایط امروز سینما خیلی خاص است و امیدوارم با همدلی وتفاهم بتوانیم به یک وحدت رویه وگفتمان مشترک برسیم.»

مهری شیرازی در پایان گفت: «جشنواره فیلم فجر امسال خوشبختانه شاهد حضور برخی از بزرگان سینما است که این خود دلگرمی است و می‌توانیم به خومان بگوییم که سینما هنوز زنده است.»

مهری شیرازی در سال 1338 در تهران متولد شد. او بعد از بیست و پنج سال خدمت در زمینه گریم از سازمان صدا‌و‌سیما بازنشسته شد و به فعالیت در سینما مشغول شد.
 
شیرازی در جشن صد سالگی سینما برنده تندیس بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «زیر پوست شهر» (رخشان بنی اعتماد) و در ششمین جشن سینمای ایران برنده جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «زندان زنان» (منیژه حکمت) شد.

او همچنین در اولین جشن سینمای آزاد ایران جایزه‌ای برای فیلم «طلوع تاریک» (ابراهیم شیبانی) در رشته بهترین چهره‌پردازی دریافت کرد. شیرازی علاوه بر فعالیت حرفه‌ای به تدریس در هنرسرای گریم، دانشگاه سوره اصفهان و آموزشگاه‌های آزاد مشغول است. او تاکنون طراحی چهره بیش از 58 فیلم سینمایی را برعهده داشته که آخرین آن «راه نجات» در سال 1391 است.

دری: دبیر جشنواره فیلم فجر برای یک دوره بیست ساله انتخاب شود
سید ضیاء‌الدین دری کارگردان سینما در آستانه برگزاری این رویداد مهم سینمایی با بیان اینکه جشنواره‌های ملی در هر زمینه‌ای فضای رقابتی را به وجود می‌آورند، گفت: «اگر فضای رقابتی سالم باشد طبیعی است که افراد برای اثبات کفایت و لیاقت خود تلاش می‌کنند و این تلاش باعث می‌شود حاصل کارشان بهتر شود. این بهتر شدن که نتیجه کار فیلمسازان و هنرمندان است، خود به خود باعث رونق جشنواره می‌شود.»

کارگردان سریال «کلاه پهلوی» در ادامه گفت: «اما اگر برگزاری یک جشنواره منجر شود تا فیلمسازان با دریافت جوایز در هر دوره تصور کنند که فیلمساز درجه اول کشور هستند‌، نه تنها کار مثبتی نیست بلکه به سینما هم آسیب می‌زند، کما اینکه اگر ما دلمان را به بزرگان سینمای ایران بعد از انقلاب خوش کنیم و بگوییم در حال حاضر دارای فیلم‌هایی در سطح بین‌المللی از این فیلمساز‌ها هستیم، کاری بیهوده است.»

او در ادامه گفت: «باید بتوانیم آمار فیلم‌های ایران را برای تماشاگران دنیا بالا ببریم و لازمه این کار پخته شدن فیلمسازان است، زیرا وقتی فیلمی پخته‌تر اجرا می‌شود، در وهله اول مردم خودمان از آن استقبال می‌کنند. سینمای ما باید در جهت صحیح حرکت، تشویق و جایزه دهد.»

او در پاسخ به این سئوال که چه راهکاری برای رونق سینما می‌توان در نظر داشت، گفت: «در وهله اول تکلیف فیلمساز باید با نظام حکومتی کشورش مشخص شود. تا زمانی که فیلمساز ما احساس کند حکومت کشور حکومت ایده‌آل او نیست، نمی‌تواند فیلم خوبی بسازد. باید در حوزه هنر تکلیف را روشن کنیم، آن‌هایی که انقلاب و شعارهای ملی منبعث از آنرا قبول دارند باید بتوانند به سهولت‌ آن‌ها را در عرصه هنر استفاده کنند.»

دری با بیان اینکه برای رسیدن به استقلال واقعی‌گاه باید یک قرن مبارزه کنیم، افزود: «هنرمند باید اصول‌ کلی کشور خود را قبول داشته باشد و بر اساس آن جلو رود، زیرا وقتی اصول را قبول داشته باشد چیزی نمی‌نویسد که به کارش ایراد بگیرند. ضمنا مدیران فرهنگی نیز باید به وظایف خود آشنا باشند و بدانند اصول خدشه ناپذیراند اما به بهانه اصول کاری نکنند تا بین هنرمند و نهادهای دولتی فاصله بیافتد.»

او با بیان اینکه اختلافات سینمایی نباید هیچ گونه خدشه‌ای در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر بوجود آورد، گفت: «سینما باید به راه خود ادامه دهد و تا آنجا که ممکن است از حاشیه‌ها بپرهیزد.»
 

دری در مورد بازار فیلم سینمای ایران نیز گفت: «ایران در این بازار غرفه‌هایی دارد که باید بتواند توقعات سینمای پاک ایران را برآورده کند‌. بسیاری از کشور‌ها هستند که از سینمای آلوده آمریکا عاصی شده‌اند، بنابراین ما می‌توانیم سینمای ناسالم آمریکایی را با سینمای پاک خودمان کنار بزنیم‌. باید این نبوغ اتفاق بیفتد تا بتوان فرمول‌هایی که یک قرن در سینمای هالیوود و سینماهای متاثراز هالیوود انجام شده را توسط آن بشکنیم، چون سینما رشته پیچیده و آیینه پیشرفت ملت‌های امروز جهان است.»

او در مورد انتخاب محمدرضا عباسیان به عنوان دبیر جشنواره نیزگفت: «آقای محمدرضا عباسیان بسیار پرانرژی هستند وانشاءالله ایشان بهتر از دیگران جشنواره را برگزار می‌کند، اما بنده معتقدم دبیر جشنواره فیلم فجر باید خارج از حوزه‌های اداری باشد و به سادگی عوض نشود‌. باید ریش سفیدی باشد تا همه اهالی سینما وی را قبول داشته باشند و برای دوره 20 سال انتخاب شود.»
 

سازمان سینمایی کشور، مقارن با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی، سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را در قالب مسابقه سینمای ایران و جهان از تاریخ 12 لغایت 22 بهمن ماه 1391 به دبیری محمدرضا عباسیان برگزار می‌‏کند.
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =