به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، نشست مشترک محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با دو تن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به منظور ارزیابی محورها و ابعاد برگزاری این دوره جشنواره فجر و دستیابی به راهکارهای مؤثر برای برگزاری باشکوهتر این رویداد مهم سینمایی برگزار شد.
این نشست که با حضور حجتالاسلام و المسلمین احمد سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی، محمدرضا عباسیان دبیر و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر برپا شد، شرایط عمومی حوزه فرهنگ و ضرورتهای فعالیت و سیاستگذاریهای سینمایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با ارائه گزارشی ضمن تشریح ابعاد و ساختار جشنواره سی و یکم با ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﺮ اﻫﻤﻴﺖ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ اﻓﺘﺨﺎر ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻫﻨﺮی اﻳﺮان ﭘﺲاز اﻧﻘﻼب خاطرنشان ساخت: «سینما، ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻫﻨﺮ ﻣﺎ در ﻋﺮﺻﻪ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ اﺳﺖ.»
وی ادامه داد: «ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻦ اﻓﺘﺨﺎرات ﺑﺮﮔﺰارﻛﺮدن اﻳﻦ ﺟﺸﻨﻮاره و ﺟﺸﻦ ﻣﺮدﻣﻲمسئولیت ﺟﺪی و ﺳﺨﺘﻲ اﺳﺖ و ﺗﻼشﻫﺎی زﻳﺎدی ﻣﻲﺷﻮد ﺗﺎ در ﺣﺪ و اﻧﺪازه اﻳﻦ ﺳﻴﻨﻤﺎ، ﺻﺎﺣﺒﺎن آن، ﺳﻴﻨﻤﺎﮔﺮان ﻣﺤﺘﺮم و ﻣﺮدم ﻋﺰﻳﺰ اﻳﺮان ﺟﺸﻨﻮارهای را ﺑﺮﮔﺰار ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ در ﺷﺎن اﻳﻦ روﻳﺪاد ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ و اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻌﻲ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﺟﺸﻨﻮاره را ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﻣﺎ ﺑﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻛﻴﻔﻴﺖ در ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد ﺑﺮﮔﺰار ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﻲ در ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ را ﺣﺘﻲ ﻗﺒﻞ از ﺑﺮﮔﺰاری ﺟﺸﻨﻮاره آﻏﺎز ﻛﺮدهاﻳﻢ.»
عباسیان ﺑﺎ ﺗﺸﺮﻳﺢ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﺸﻨﻮاره ﺳﻲو ﻳﻜﻢ، توضیح داد: «ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎی اﻳﺮان ﺟﺸﻨﻮاره در پنج ﺑﺨﺶ ﺳﻮدای ﺳﻴﻤﺮغ، ﻧﮕﺎه ﻧﻮ (ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﻓﻴﻠﻢﻫﺎی اول)، ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ آﺛﺎر ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺑﻠﻨﺪ (ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺣﻘﻴﻘﺖ)، ﻓﻴﻠﻢ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪه ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان و ﺗﺠﻠﻲ اراده ﻣﻠﻲ (ﺟﻮاﻳﺰ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ و ﻧﻬﺎدﻫﺎ) ﺑﺮﮔﺰار ﻣﻲﺷﻮد.»
وی در ﺧﺼﻮص ﺑﺨﺶﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ و ﺗﻐﻴﻴﺮات آن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ خاطرنشان ساخت: «در ﺑﺨﺶ ﺟﺎم ﺟﻬﺎن ﻧﻤﺎﻳﺎ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ اﺻﻠﻲ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ در ﺗﻼش ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺗﺎ اﺗﻔﺎﻗﺎت ﺟﺪﻳﺪی رخ دﻫﺪو ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ وﯾﮋه دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز با روﯾﮑﺮد ﻇﻠﻢﺳﺘﯿﺰی، ﻋﺪاﻟﺖﺧﻮاﻫﯽ، ﻣﻌﻀﻞ ﺗﺮورﯾﺴﻢ، ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ و ﺑﯿﺪاری ﻣﻠﺖﻫﺎ ﺑﺮﮔﺰار ﻣﯽﺷﻮد.»
عباسیان با اشاره به جهشها تحولات این دوره جشنواره عنوان کرد: «توجه سینمای جهان اسلام در قالب بخش سینمای سعادت، پیش بینی بخش فیلمسازان غیرمتعهد، کنفرانس هالیوودیسم، ارتقای سطح استانداردهای جشنواره با تکیه بر نظم محوری و رعایت اصل صرفه جویی در تمامی امور، بازار بین المللی فیلم فجر، نشست مقدماتی اتحادیه فیلمسازان جنبش عدم تعهد و دعوت از فیلمسازان مستقل دنیا و... از جمله این تحولات است.»
وی اﻓﺰود: «ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ وزارت اﻣﻮر ﺧﺎرﺟﻪ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺳﻼﻣﻲ در نظر داریم ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻛﺸﻮرﻣﺎن رﻳﺎﺳﺖ ﺟﻨﺒﺶﻛﺸﻮرﻫﺎیﻋﺪم ﺗﻌﻬﺪ را ﻋﻬﺪه دار اﺳﺖ زﻣﻴﻨﻪﻫﺎی ﺑﺮﮔﺰاری اﺟﻼس ﻓﻴﻠﻤﺴﺎزان ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﻋﺪم ﺗﻌﻬﺪ را ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺟﺸﻨﻮاره ﻓﺠﺮ در ﺗﻬﺮان ﻓﺮاﻫﻢﻛﻨﻴﻢ.»
حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست با تاکید بر لزوم شکل گیری یک تشکیلات عظیم فیلمسازی با محوریت اسلام گفت: «آیا ما نمیتوانیم با روش اسلامی یک قطب سینمایی شبیه هالیوود با تکیه بر فرهنگ، ارزشهای اسلامی و اخلاقی و دیدگاههای نظام اسلامی در جهان ایجاد کنیم؟»
وی ادامه داد: «در راه گسترش و صدور پیام انقلاب از طریق سینما نگاه استراتژیک و فراگیر لازم است و شایسته است با کشف، شناسایی و استفاده از استعدادهای حزب اللهی و متعهد و حمایت و سرمایه گذاری روی آنها این ایده آلها محقق شود.»
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جشنواره بن المللی فیلم فجر یک فرصت طلایی و ارزشمند است افزود: «اجرای این نگاه را میتوان از همین جشنواره فیلم فجر آغاز نماییم و ما تمام قد در کنار شما برای عملی ساختن این ایدهها هستیم.»
وی تاکید کرد: «ضروری است آدمهای دلسوز در این زمینه با هم اندیشی و هم فکری به مسیری برسند که باعث رشد و اعتلای سینمای درست و موثر کشور باشد.»
در ادامه حجت الاسلام نصرالله پژمان فر رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «سینما امروز در دنیا از کارکردها و تاثیرگذاریهای گسترده و عظیمی برخوردار است. حرفهای نظامهای فکری را به راحتی منتقل میکند.»
وی ادامه داد: «اساسا، آموزشهای پنهان و غیرمستقیم از مهمترین بخشهایی است که روی آن کار و برنامه ریزی میشودو ما هم نباید غافل شویم. ما که دارای دیدگاههای نوینی در عرصههای مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بین الملل هستیم باید از این رسانه نافذ بیشترین بهره برداری را بکنیم.»
رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب ما در حوزههای مختلف حرف برای گفتن دارد اظهار داشت: «بیش از 60 شبکه تلویزیونی در حال حاضر علیه نظام اسلامی فعالیت دارند و مدام در صدد تخریب اذهان عمومی و سیاه نمایی از کشور ما هستند و با هدف گذاری و جدیت در زمینه گسترش ناامنی اخلاقی و فروپاشی خانوادهها تبلیغ میکنند و بدیهی است ما نباید موضع انفعالی داشته باشیم.»
وی تصریح کرد: «معتقدم جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از ظرفیتهای مهمی است که میتواند بخشی از پیامهای انقلاب را از طریق سینما به گوش جهانیان برسانیم.»
حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه بیش از 90 درصد آثار تولیدی و فیلمهای که هالیوود سرمایه گذاری و تولید میکند بر اساس سفارش و اغراض حساب شده است تاکید کرد: «متاسفانه ما نتوانسیم در این زمینه به حسب نیازها، ضرورتها و انتظارات جامعه و انقلاب فیلم بسازیم و سینما نتوانسته در خدمت باورها و آرمانهای ما باشد.»
وی با اشاره به لزوم برگزاری باشکوه جشنواره فیلم فجر، خاطر نشان ساخت: «از طریق این رویداد مهم سینمایی و با جریان سازیهای درست و کارشناسی باید جهت تولید فیلم و سینما را به سمت نیازهای اساسی ببریم.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به رویکردهای دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: «اینکه به کشورهای جهان اسلام و فیلمسازن مسلمان توجه ویژه دارید و نیز، طرح نشست مقدماتی فیلمسازان کشورهای جنبش عدم تعهد در انتقال و گسترش پیام انقلاب اسلامی و الگوهای اخلاقی جامعه ما مهم و ارزشمند است.»
معصومی: دبیرخانه جشنواره فیلم فجر در طول سال فعالیت کند
خسرو معصومی کارگردان سینمای در گفتوگویی در آستانه برگزاری این رویداد سینمایی بیان داشت: «جشنواره ویتریتی است برای نمایش فیلمهایی که طی یک سال در سینمای ایران تولید میشود.»
این کارگردان با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر باید از تنگ نظریها به دور باشد، افزود: «داوران باید از نظرات شخصی و رابطه فامیلی پرهیز کنند، زیرا جشنواره زمانی میتواند مستقل عمل کند که از سلیقه شخصی به دور باشد.»
وی در ادامه یادآور شد: «دبیرجشنواره باید آدم تجربهای باشد که با تمامی جشنوارههای دنیا درارتباط باشد و فیلمها را به درستی انتخاب کند ضمن اینکه این اتفاق در دورههای اول افتاد، بنابراین باید کمیته انتخاب داوران با تجربه باشند، چون اگر انتخابها درست نباشد کارگرانان برجسته نیز دلسرد خواهند شد. جشنواره باید دبیرخانه مستقلی داشته باشد و برنامهریزیها طی یکسال برای برگزاری جشنواره صورت گیرد.»
کارگردان فیلم سینمایی «خرس» همچنین متذکر شد: «جشنواره فیلم فجر محیط بازی است که باید همه سلیقهها را در خود جا دهد؛ تا آنجا که کارگردانان جوان امیدوار باشند که این جشنواره سکوی پرشی برای کارهای بعدی آنها خواهد بود.»
معصومی در مورد عملکرد داوران نیز گفت: «داوران جشنواره باید مستقل عمل کنندو بر اساس توانمندیهای فیلمساز، فیلمها را انتخاب کنند و به آنها جایزه بدهند، چون رای داوران اعتبار جشنواره را دو برابر میکند.»
وی با بیان اینکه موفقترین بخش جشنواره بخش بینالملل است گفت: «داوران این بخش مستقلتر عمل میکنند، البته این امر ناشی از اعمال مدیریت صحیح بوده است. به نظر من این بخش مانند نگینی میدرخشد.»
وی همچنین اکران فیلمها به صورت دیجیتال را بسیار خوب دانست و گفت: «اگر دقت داشته باشید در زمان اکران در سینماها شماره یک، دو و سه در وسط همه فیلمها قرار دارد، یعنی پرده اول که میخواهد تمام شود و به پرده دوم برسد کارگردان این اضطراب را دارد که این دو چگونه بهم وصل میشوند اما در دیجیتال این مورد دیگردیده نمیشود یعنی فیلم بدون هیچگونه خدشهای دیده میشود ضمن اینکه هزینه کمتری هم دارد و اشراف بیشتری بر روی تنظیم رنگ و نور فیلم دارد و از نظر اجرایی بسیار راحتتر است. اگردر همه سینماها اکران بصورت دیجیتال باشد، با یک کپی میشود آن فیلم را در همه سینماهای دیگر نمایش داد.»
معصومی بازار فیلم ایران را ضعیف دانست و گفت: «متاسفانه بازار فیلم در حد یک نمایش است و بیشتر برای نمایش فیلمها میباشد وبه ندرت دیده شده که فیلمهای سینمایی خریداری شود.»
وی همچنین در مورد برگزاری همزمان جشنواره در تهران و شهرستانها نیز گفت: «هر جشنوارهای یک کاخ دارد که محل اصلی برگزاری میباشد. جشنواره فجر اعتباری دارد که همه باید از شهرهای مختلف برای نمایش فیلمها به تهران بیایند زیرا مخاطب میخواهد مجموعآثار یک ساله سینمای ایران را ببیند اما در شهرستانها به این شکل نیست چون تولیدات برای شهرستانها انتخاب میشود و همه فیلمها نمایش داده نمیشود.»
وی همچنین در مورد معضل مخاطب در سینمای ایران گفت: «تا زمانی که جلوی نویسنده با خط قرمزها گرفته شود چیز قابل قبولی برای سینما ارائه نمیشود وموضوعات به شکل کلیشه در میآید، ضمن اینکه تا زمانی که مشکلات جامعه ایران را در فیلمهایمان مطرح نکنیم، این سینما علاوه بر اینکه مخاطب را از دست میدهد، رو به تعطیلی هم میرود.»
دانش: جشنواره فجر میتواند احیا کننده فضایی جدید برای سینمای ایران باشد
مهرزاد دانش» منتقد سینما در گفتوگویی به بیان نظراتش درخصوص جشنواره فجر پرداخت و ابتدا با اشاره به بینالمللی بودن جشنواره فجر بیان داشت: «جشنوارهای که صفت بینالمللی را با خود به همراه دارد، باید نمایش فیلمهای روز جهان در آن باشد. اعتبار چنین جشنوارهای به همین امر است.»
وی در خصوص عملکرد سالهای گذشته جشنواره فجر در بخش بینالملل گفت: «عملکرد جشنواره نوسان داشته است و همواره همراه با کش و قوس و بوده است و برخی از سالها فیلمهای مهم سینمای جهان به نمایش درآمده است، اما در برخی سالها این بخش افت فاحشی داشته است.»
وی افزود: «البته عدم نمایش یک سری از فیلمها در جشنواره کاملا طبیعی است. چون فیلمهایی در سینمای روز دنیا وجود دارد که با معیارهای ما همخوانی ندارد و مناسب نمایش در سینمای ایران نیست. خوب است که در بخش بینالملل ما هم بیشتر به سمت فیلمهایی با مضمون اخلاقی و اسلامی پیش برویم و سعی کنیم بر روی این مفاهیم متمرکز باشیم.»
وی حضور فیلمسازان کشورهای غیر متعهد در جشنواره امسال را تا حدی مفید دانست و بیان داشت: «ممکن است بخشی از ملاقاتهایی که طی این مدت اتفاق بیافتد صوری باشد اما این میتواند یک سرآغاز باشد، چون زیربنای فکری بسیاری از این کشورها و خصوصا شکل گیری این جنبش با زیربنای فکری ما همخوانی دارد و از این طریق در جشنواره میتوان برای تعاملات فکری آینده با این کشورهابسترسازی کرد.»
این منتقد سینما، امسال را به دلیل مسائلی، سال خوبی برای سینمای ایران ندانست و گفت: «متاسفانه امسال بحثهای سینمایی جنجالبرانگیزی را شاهد بودیم. اینها به هیچ وجه خوشایند نبود و به نفع سینما نیست و بیشتر باعث جنجال میشود و به سینما ضربه میزند.»
وی در خصوص نقش جشنواره فجر در این میان بیان داشت: «جشنواره فجر میتواند احیا کننده فضایی جدید برای سینمای ایران باشد و با توجه به اینکه فیلمهای مختلف با تفکرات متفاوت از سازندههای مختلف در این جشنواره حضور دارند، این میتواند به فضای فیلمسازی ما کمک کند و پایان دهنده بسیاری از اختلافات باشد.»
وی درخصوص بخش مستند جشنواره فجر اظهار داشت: «با توجه به اینکه در این جشنواره بهترینها انتخاب میشوند، در بخش مستند هم مطمئنا فیلمهایی که جایزه میبرند و یا فیلمهایی که حضور دارند برای سازندگانشان یک امتیازو برای بخش مستند مفید است. اما سینمای مستند به عنوان یک بخش مستقل هم میتواند کارکرد داشته باشد، کما اینکه به صورت مستقل هم جشنواره مستند برگزار میشود.»
این منتقد فیلم، پخش دیجیتالی فیلمها را مفید ندانست و بیان داشت: «من با این سیاست مخالفم. فضای دیجیتال ربطی به سینما ندارد و نباید فیلمهای سینمایی به شکل دیجیتال نمایش داده شود. هر کدام از اینها فضای مربوط به خود را دارد. قرار است ما فیلمها را به شکل 35 میلیمتری ببینیم و این درست نیست که فیلمها را به شکل ویدئویی نمایش دهند. این به اعتبار جشنواره لطمه میزند.»
وی در خصوص حضور تعداد زیادی فیلم بیان داشت: «خیلی نباید فریفته کمیت در جشنواره شویم. حضور تعداد زیادی فیلم نمیتواند اعتباری برای جشنواره باشد. بهتر است که تیم انتخاب فیلمها با قاطعیت فیلمهایی که لایق حضور در بخش مسابقه هستند را انتخاب کنند.»
وی افزود: «پارسال بسیاری از فیلمهایی که حضور داشتند مناسب جشنواره نبودند و اصلا فیلم سینمایی نبودند، بیشتر در حد کارهای تلویزیونی بودند. برخی از فیلمها اصلا آماده نبودند و از لحاظ تدوین خیلی مشکل داشتند. خوب است که امسال با قاطعیت در خصوص انتخابهای بخش مسابقه اقدام شود.»
مهرزاد دانش نمایش فیلمها در شهرستانها را سنت خوبی دانست و گفت: «امیدوارم که این اقدام امسال و سالهای آینده ادامه داشته باشد، زیرا به جذب مخاطب کمک شایانی میتواند داشته باشد.»
وی افزود: «مخاطبان شهرستان از بسیاری از امکانات محروم هستند و نمایش فیلمهای جشنواره فجر در شهرستانها کمک زیادی میتواند به جبران این کمبودها داشته باشد و امیدوارم که این اتفاق در بسیاری از شهرستانهای ما بیافتد تا ما از نظرات شهرستانیها هم در خصوص فیلمهای جشنواره آگاه شویم.»
58246
نظر شما