منوچهر متکی در نشست بررسی مسائل جاری سیاسی کشور که عصر امروز در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به مسائل اقتصادی به عنوان مهمترین موضوع روز کشور با اشاره به بحرانهای اخیر اقتصادی مانند نوسانات ارز که تصمیم سازی ارزی را تحت الشعاع قرار داد، اظهار داشت: گاهی در شرایط آوار شده مجبور به تصمیم سازی جدید میشویم که این نشان از وجود موانع در سر راه اقتصادمان دارد. در زمانی که طرح تحریم علیه ایران مطرح شده، گاها مسائل سیاسی یک پدیده اقتصادی را حساس و بر روی آن اثرگذاری بیش از حد داشته است.
اهم سخنان وزیر پیشین امور خارجه در ادامه به نقل از فارس میآید:
- ممکن است یک مانع تاثیر 15درصدی در اقتصاد داشته باشد. اگر به این مسائل توجه نشود، ممکن است تاثیرپذیری به 50 درصد نیز برسد.
- پس از نوساناتی در قیمت ارز، دولت و مجلس بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دادند. اما زمان نشناسی و تصمیم سازی بیموقع و دیروقت شرایط سختی را برای ما به وجود آورد. در تابستان کمیته مشترک دولت و مجلس از ارز با نرخ 2 هزار تومانی سخن میگفت ولی عدم اجرای این مهم باعث شد که دو ماه بعد بازار روی جامعه آوار شود و قیمت ارز در یک روز 700 تومان بالا رود.
- هیچ دلیل اقتصادی و هیچ تحریمی را نمیتوان عامل این نابسامانی دانست. بر همین اساس است که میگوییم در شرایط ویژه حق اشتباه نداریم. حتی اگر تصمیم سازی را عقب بیندازیم آثار منفی آن بر جامعه حاکم خواهد شد.
- در شرایط کنونی اقتصاد ایران با دو واقعیت فشار و هزینه زایی برای اداره امور و کشورداری و همچنین تدبیر در مدیریت اقتصاد مواجه است بدبینانهترین تحلیلها نقش مدیریت اقتصاد را 80 درصد دانستهاند. اگر تاثیر تحریمها افزایش پیدا میکند، به دلیل عملکرد نادرست 80 درصد دیگر است.
- دیپلماسی لجبازی و رو کم کردن از طرف مقابل نیست. ما به دنبال غنی سازی 3.5 درصد بودیم ولی مخالفتهای غرب و عدم ارائه سوخت 20 درصد به ایران باعث شد که خودمان به آن سمت برویم و فشارهای آنها نیز اثر نکند.
- بنده خدمت مقام معظم رهبری گفتم که ما در جریان هستهای در جایگاه یک برنده قرار داریم بنابر این میتوانیم مدلی را طراحی کنیم تا مشکل طرف غرب که کسب وجهه بینالمللی است، حفظ شود. طرح بدین گونه طراحی شده بود که در یک طرف ترازو حقوق ایران مبتنی بر اصول قرار داده باشد و غرب نیز به آن اذعان کند و در طرف دیگر مواردی قرار دهیم که برای آمریکا وجهه ایجاد کند که بتواند به دنیا بگوید ما مطمئن شدیم که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست.
- در مناسبات و رفتار شناسی مسئولین کشور در اتصالات درون سیستمی نوع نگاه متفاوت طبیعی است و ایجاد بستر برای بیان نکات به منظور رسیدن به نقطه تفاهم امری مطلوب است. ولی متاسفانه ما کمی بد اخلاق شدیم و گمان میکنیم همه چیز را باید در جامعه مطرح کنیم.
- در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که ایران در آخر خط است و کارش تمام است. بر این اساس آنها معتقدند یک فشار دیگر ما را تسلیم خواهد کرد و پس از آن، آنان میتوانند ما را پای میز مذاکره بکشانند اما ما در مذاکره به دنبال فضای برابر هستیم.
- مگر در سه ماه پیش در بالاترین سطح کشوری اعلام نکردیم که به دنبال ایجاد رابطه هستیم. همین الان آمریکا صحبت از مذاکره میکند ولی به دنبال آن سنا تحریم جدیدی علیه کشورمان تصویب میکند. معتقدم آمریکا با مذاکره بازی میکند و به آن پایبندی ندارد.
- شرایط منطقه قابل قبول است. قرار نیست که کشورهای انقلابی با ما تنظیم ارادت کنند. همین که مناسبات کشوری از فضای وابستگی به استقلال برسد، در راستای آرمانهای ماست. ارتباط جمهوری اسلامی ایران با بیداری اسلامی الهام بخشی است نه مکانیکی. ترکیه در تحولات اخیر به نوعی ترمزش توسط آمریکا کشیده شد و سیاست نیابتی از سوی آمریکا در کنار عربستان و قطر را برای خود در نظر گرفت.
- عربستان و قطر دچار اشتباه شدند که به سوریه سلاح ارسال کردند و عملا داخل بحران سوریه شدند. ما یک سرفصل روابط دو جانبه داریم که باید آن را حفظ کنیم ولی راحت نیز میتوانیم مواضعمان را مطرح کنیم.
- من بدین گونه درباره افراد قضاوت نمیکنم. آقای احمدینژاد ویژگیهای خودش را دارد ولی من گفتهام که وقتی هر دو در جایگاه یک شهروند قرار بگیریم برخی از مسائل را به جهت طی دوسال گذشته مدام از من مطالبه کردند، مطرح خواهم کرد.
- انتخابات بازار پررونق هر حزبی است. نخستین مجموعه که باید به بررسی آن پرداخت اصلاح طلبان هستند که همین چند روز جلسات خودشان را دارند و به دنبال رسیدن به تصمیم برای ورود به انتخابات هستند.
- بخشی از اصلاح طلبان نیز که ادامه حرکت سال 88 هستند، معتقدند باید رویکرد آن دوره را دنبال کنند ولی بخش دیگر مایلند که در چارچوب نظام حضور داشته باشند چرا که فکر میکنند کم رنگ شدن حضورشان در مجلس نهم و انتخابات سال آینده مواجه با فراموشی آنان از سوی مردم خواهد شد.
- همه دولتها پس از 8 سال مدیریتشان احساس میکنند که خوب کار کردهاند و باید دولت آنها تداوم داشته باشد. در دوره هاشمی و خاتمی همین نگاه حاکم بود ولی این اتفاق نیفتاد. طبیعی است که این دولت نیز به دنبال همین امر است و لذا احتمال حضور افرادی منتسب به دولت و حاشیه دولت در انتخابات مطرح است.
- علاوه بر این دو حوزه اصولگرایان نیز حضور دارند که تا پیش از مجلس نهم یک مجموعه بودند. تصور من این است که زاویه دو جبهه اصولگرایان باقی خواهد ماند البته این بدان معنا نیست که جبهه پایداری و سایر اصولگرایان هر کدام یک کاندیدا داشته باشند.
- من با خیلی از مسئولین خارجی دیدار داشتم ملاقاتهای اروپایی من نیز تقریبا با درخواست اروپاییان بوده است حتی آمریکا نیز به ما پیغام مذاکره میداد ولی مذاکره باید در راستای منافع کشور و مبانی اصولی باشد.
- برخی مسئولین کشورهای عربی مطرح میکردند که در زمان بحران اقتصادی آمریکا تلاش داشتند که سرمایههای خود را از بانکهای آمریکا بیرون بیاورند ولی آمریکا اجازه این کار را به آنها نداد. همین کشورهای انقلابی منطقه هیچ حرفی نمیتوانستند مقابل آمریکا بزنند.
- در مواجهه با آمریکا باید از فرصت استفاده کرد. در دوره بوش مذاکره درباره عراق مطرح شد منتهی نگاه آمریکا از بالا بود و ما این نگاه را نپذیرفتیم ولی مدتی بعد عراقیها درخواست مذاکره کردند و اتفاقا مذاکرات خوبی نیز صورت گرفت و آمریکا از این مذاکرات نفع برد. چون قدری واقعگرا شدند.
- به فاصله کوتاهی پس از مذاکرات آمریکا سربازان خود را از خیابانها به پادگانها منتقل کرد و قول داد که نیروهایش را از عراق تا پایان سال 2011 خارج کند.
- (با شاره به به موضوع تبادل سوخت 3.5 درصد با 20 درصد ) خود اوباما در نامه رسمی اذعان کرده بود که ایران به جهت عدم اعتماد به غرب ممکن است تبادل سوخت را نپذیرد. اما سه روز پس از اینکه ایران تبادل سوخت را پذیرفت. اوباما در شورای امنیت علیه کشور ما قطعنامه صادر کرد. دلیل این اقدام این بود که اوباما به اندازه بوش هم قدرت تصمیم گیری نداشت.
- نباید گذاشت بحث رابطه با آمریکا ابزاری تبلیغاتی برای انتخابات شود. رهبری در دیدار با کارگزاران فرمودند که اگر ما دو سال و نیم تعلیق را در دوران اصلاحات نمیپذیرفتیم نسلهای آتی به ما اعتراض میکردند که شاید اگر کمی سازش میکردید در مسئله هستهای به نتیجه میرسیدیم.
27219
نظر شما