به گفته یک مقام آگاه در سازمان محیط زیست، موضوع سخنرانی رییس جمهور کشورمان در اجلاس کپنهاک، پدیده ریزگردها و مسوولیت کشورهای منطقه بویژه عراق در رشد این پدیده مخرب است.

سران بیش از 180 کشور جهان 16 تا 27  آذر ماه در کپنهاک گردهم می آیند تا در مورد عوارض نامطلوب تغییرات آب و هوایی و اقلیم برای زندگی بشر چاره اندیشی کنند. به گفته یک مقام آگاه در سازمان محیط زیست، موضوع سخنرانی محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان در این اجلاس، پدیده ریزگردها و مسوولیت کشورهای منطقه بویژه عراق در رشد این پدیده مخرب است. احمدی نژاد و هیات همراه وی، 16 و 17 آذرماه در این اجلاس حضور می یابند. گفته می شود مسوولان اجلاس کپنهاک، با حضور نمایندگان صدا و سیمای ایران در این اجلاس مخالفت کردند. او افزود: آنها چه کسی را می‌خواهند فریب بدهند؟ در کپنهاک اتحادیه آلبا و کشورهای جهان سوم برای بقا انواع موجودات مبارزه خواهند کرد.

تحلیلگران پیش بینی می کنند این اجلاس به آوردگاه بحث های پرحرارت میان سران کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شود. چندی پیش فیدل کاسترو رهبر کوبا با انتشار مقاله‌ای جدید در مطبوعات این کشور، هشدار داد ثروتمندترین کشورهای صنعتی در نظر دارند در اجلاس کپنهاگ مسئولیت اصلی مبارزه با تغییر آب و هوا را به سایر کشورهای جهان تحمیل کنند. او

مشاوران زیست محیطی مورالس و چاوز نیز در حال تدوین سخنرانی هایی در انتقاد از بلوک غرب بویژه امریکا هستند.

 کره زمین در آستانه خفگی
پدیده گازهای گلخانه ای، کره زمین را در آستانه خفگی و مگ قرار داده است. هدف کنفرانس جهانی محیط زیست تعیین راهکاری برای کاهش گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۲۰ است‎؛ راهکاری که همه کشورها بپذیرند و به مفاد آن پایبند باشند تا به این ترتیب، در قرن جدید، گرمایش زمین از دو درجه سانتیگراد بیشتر نشود.

ایوو دبوار، رئیس بخش محیط زیست سازمان ملل متحد، بر این نظر است که در کنفرانس جهانی کپنهاگ بیشک تفاهم هایی در زمینه محیط زیست به تصویب خواهند رسید و شیوه های تامین مادی این تغییرات نیز مهیا خواهد شد.

برای رئیس بخش محیط زیست سازمان ملل متحد، نکته مهم این نیست که آیا کشورهای جهان نسبت به افزایش گازهای گلخانه ای واکنش نشان میدهند یا نه و آیا آنها به تفاهم های کلی در این زمینه می رسند یا نه. نکته مهم به نظر او، سرعت واکنش این کشورهاست در اجرایی کردن این تفاهم ها.

اوباما اتحادیه اروپا را پشت سر می گذارد
کنفرانس کپنهاگ در شرایطی برگزار می شود که افزایش هر چه بیشتر قیمت انرژی و ته کشیدن تدریجی منابع جهانی انرژی، لزوم بازنگری به شرایط زیست محیطی را هر چه بیشتر کرده است. در چنین شرایطی است که شرکتهای بزرگ جهان نیز به تدریج می پذیرند که در طرح کاهش دی اکسید کربن شرکت کنند و ایده های جدیدی را ارائه دهند تا از خطر تغییرات بنیادین آب و هوایی در سراسر جهان کاسته شود.

در چنین شرایطی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی که سهم مهمی در تولید گازهای گلخانه ای دارند، از سرعت عمل لازم در بهبود وضعیت آلایندگی خود برخوردار نیستند.

اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکرات برای کاهش گاز دی اکسید کربن، اعلام کرده است که کشورهای عضو این اتحادیه حاضرند تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۰ درصد از تولید دی اکسید کربن خود بکاهند، به شرط آنکه دیگر کشورهای جهان نیز با این پیشنهاد موافقت کرده و این طرح را اجرایی کنند. اما اگر دیگر کشورهای جهان با طرح اتحادیه اروپا موافقت نکنند، این اتحادیه تنها به کاهش ۲۰ درصدی دی اکسید کربن قناعت کرده و طرح خود را در این رابطه همچنان ادامه خواهد داد.

آنها می گویند در شرایط کم شدن منابع انرژی، شرکت های تولیدی باید کالاهای خود را با صرف کمترین انرژی تولید کنند. در چنین شرایطی ضروری است که قوانینی یکدست و جهانی برای همه شرکتهای تولیدی تنظیم شوند تا شرایط تولید برای همه یکسان شود و شرکت هایی نباشند که از این قوانین سرباز زنند و تولیدات خود را بدون رعایت حفظ محیط زیست و با قیمتی نازل تولید و روانه بازار کنند و به این ترتیب با فروش بیشتر بر رقبای خود که به محیط زیست احترام گذارده اند، پیروز گردند.

هرچند اتحادیه اروپایی در اجلاس کپنهاک، با شرط و شروط فراوان ظاهر می شود، ولی باراک اوباما قصد دارد این بار ایالات متحده امریکا را به یکی از کشورهای پیشتاز بهبود شرایط زیستی تبدیل کند. او چند ماه پیش، توفقنامه زیست محیطی کیوتو را تصویب کرد که روسای جمهور پیشین از جمله جورج بوش، عامدانه از امضای آن خودداری می کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روشن IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 0
    امیدواریم رییس جمهور عدالت محور ومردمی مشکل غبار وریز گردها را با کشور همسایه حل کند. انشالله.
  • احمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 0
    ای ول تیتر
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 0
    4تا خط اول رو که خوندم با تیتر مقایسه کردم صفحه رو بستم. البته دست نویسنده درد نکنه کلی خندیدم
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 0
    هر کی پیشنهاد این تیتر و داده خیلی باهوش بوده