یک نویسنده، سالها پیش از انقلاب نوشت، حوزه علمیه از علائم آخر الزمان و آیت الله خویی آخرین مرجع پیش از ظهور است. مروری داریم بر مطالب و دیدگاه های وی.

مرحوم محمد شریف رازی (1301 ـ 1379ش) نویسنده کتاب «آثار الحجه»، «گنجینه دانشمندان» و «اختران فروزان ری و تهران» از چهر‌ه‌های قابل اعتنای در حوزه علمیه قم بود که سهم اولی و اساسی را در نگارش تاریخچه حوزه از تأسیس تا حوالی انقلاب داشت. وی تاریخنگاری سنتی و در عین حال تا اندازه ای آشنا با روشهای جدید بود که می‌دانست چه چیزهایی را باید ثبت کند.
به عبارت دیگر حس تاریخی او به ویژه در امر شرح حال نویسی قوی است. کتاب آثار الحجه او اثری کم مانند در تاریخ حوزه علمیه قم است که هرچه زمان بگذرد، اهمیت آن بیشتر آشکار خواهد شد.
اثر دایرة المعارفی او با عنوان گنجینه دانشمندان که در نه مجلد به چاپ رسیده، حاوی اطلاعات دست اول فراوانی است. وی علمای بلاد را بر حسب بلاد و شهرها تقسیم و شرح حال آنان را آورده است. این اثر که مع الاسف در چاپ بدشانس بود، اثری بسیار مهم است و باید هرچه زودتر با همت خانواده ایشان که هنوز تصاویر و اسناد را در اختیار دارند و همت مرکزی از مراکز موجود در حوزه علمیه قم بازچاپ شود. ایشان در مقدمه جلد نهم (چاپ 1370) گنجینه که ظاهرا آخرین مجلد است، از حملاتی که به وی صورت گرفته اظهار گلایه کرده و از دو اثر دیگر خود با عنوان معجم القبور و وفیات الاعلام هم که چاپ نشده یاد کرده است. آثار دیگری هم در ترجمه و متون دینی دارد که در شرح حال وی آورده‌اند.
اما نکته‌ای که در اینجا قصد بیانش را دارم، باوری است که این نویسنده  در باره مرجعیت آیت الله خویی داشت. وی ایشان را آخرین مرجع تقلید پیش از ظهور حضرت ولی عصر (ع) معرفی می‌کرد و در این باره اصرار داشت. نامبرده دست کم در دو مورد در کتاب گنجینه دانشمندان ازآن بزرگمرد یاد کرده و همین باور خود را به صراحت آورده است.
باز نخست، در مجلد دوم این کتاب ذیل شرح حال آیت الله خویی از پدرش با نام حاج سید علی اکبر موسوی خویی یاد کرده و می‌نویسد:
نگارنده گوید: جاى او اکنون خالیست که به بیند معظم له امروز زعیم على الاطلاق شیعه در عراق و بسیارى از کشورهاى عربى و غیره شیعه جهانست وصیت و صوتش جهانى را متوجه بوى ساخته است. و اینجانب در 1362 قمرى که براى تحصیل مشرف بودم بنجف در بحبوحه ریاست و مرجعیت تامه و عامه مرحوم آیت اللّه اصفهانى رحمة اللّه علیه که هنوز آنجناب اسمى نداشت و جز عده‏اى از فضلاء و علماء وی را چندان نمی‌شناختند و من اسم او را نشنیده بودم. شبى در عالم رؤیا خدمت یکى از معصومین علیهم السّلام مشرف شده و از علائم‏ ظهور حضرت ولى عصر ـ أرواحنا له الفداء ـ سؤال کردم. جواب‏هایى دادند که از آنها این بود «حاج سید ابو القاسم خوئى» یکى از مبشرات فرج است. خلاصه در روز آن از صاحب این اسم استفسار کرده گفتند یکى از مدرّسین نجف است، ولى اکنون در مسافرت می‌باشد. من در حرم حضرت امیر ـ علیه السّلام رزقنا اللّه زیارته و شفاعته ـ مشرف شده، عرض کردم: آقا جان! اگر این خواب صحیح و مکاشفه صادقه است، وقتى من این آقا را ملاقات کنم که در حرم مطهر حضور شما باشد، و براى احدى این خواب را نگفتم تا بعد از دو ماه تقریبا که یک روز صبح حال خوشى داشتم در حرم. دیدم سیدى در مقابل من ایستاده، برخاستم و نزدیک وى رفتم و سلام کردم و گفتم: آقاى حاج سید ابو القاسم خوئى شمائید؟ فرمودند: مقصود! گفتم: بفرمائید شمائید؟ گفتند: آرى منم پس جریان را عرض کردم و اضافه نمودم که من براى شما سه بشارت دارم 1- شما حاجى هستید و حج شما قبول شده (در صورتی که نمی‌دانستم این آقا حج رفته و یا نه) 2- شما سیّد هستید. 3- آن جناب از مبشرات فرج و ظهور مولاى ما حضرت صاحب الزمان روحى فداه می‌باشد. و الحمد للّه که از دنیا نرفته آن جناب را یکى از نواب عامّ و مراجع بنام دام ظلّه على رؤس الانام دیدم و انتظار دارم نمیرم و به بینم که معظم له پرچم شیعه را بدست گرفته و با منتظرین و انصار آنحضرت باستقبال حضرت می‌شتابد. ایشان همین مطلب را چنان که خواهد آمد سالها پیش از آن در آثار الحجه هم نوشته بوده است.
هشت سال پس از این نوشته، وقتی مقدمات انقلاب اسلامی فراهم شد و انقلاب فرا رسید، ایشان بار دیگر این مطلب را یادآور شد و چنین نوشت:
... و بدانید که آن فقط و فقط در انحصار فرج و ظهور و انقلاب جهانى حضرت مهدى (عجل الله فرجه الشریف) است؛ زیرا خداى جهان چنین مقدّر فرموده و به پیامبران سلف و پیامبر بزرگوار ما وعده فرموده (و انّه لا یخلف المیعاد.) و تمام امامان معصوم (ع) هم آن روز را وعده داده و امر به انتظار رسیدن آن روز نموده‏اند.
لکلّ اناس دولة یرغبونها
و دولتنا فی آخر الدهر تظهر
دلخوشى این حقیر سراپا تقصیر در این نهضت و انقلاب، به این است که متصل به فرج و آخرین انقلاب توحیدى جهانى ولىّ عصر ـ روحى له الفداء ـ است، زیرا آن طور که اهل نظر از اخبار و الهامات غیبى و مکاشفات رحمانى و پیشگوئى‏هاى بزرگان استنباط و اکتشاف کرده‏اند؛ یکى از علائم و مبشّرات بر چیده شدن سلطنت دو هزار و پانصد ساله ایران و برقرارى جمهورى اسلام است و دیگر مرجعیّت و زعامت آیت‌الله العظمى آقاى حاج سید ابوالقاسم خویى ـ مدّ ظله العالى الى ان یقوم الحجّه ان شاء الله ـ چنانچه در حدود 27 سال قبل در آثار الحجّه نوشتم؛ و در حدود هشت سال قبل هم در جلد دوم گنجینه دانشمندان تکرار نمودم‏.
فاش می‌ گویم وز گفته خود دلشادم
بنده حقم و از هر دو جهان آزادم
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شبی را که مرا مژده بداد استادم
که ابوالقاسم خویی است ز آیات فرج
پس به عشاق مر این تازه بشارت دادم
و دیگر شروع جنگ از ماه صفر تا ماه صفر که از صفر سال 1398 قمرى شروع شد تا ماه صفر سال 1399ق که دولت بختیار سقوط و دولت موقت اسلامى اعلان گردید؛ و دیگر وجود بعضى از کسانی که از علائم و محتوم است چون سفیانى و حسنى. [گنجینه دانشمندان: 8/ 407 – 408]
ایشان در مجلد هشتم گنجینه باز اشاراتی به این بحث دارند که ذکر آنها خالی از فایده نیست: ما در ترجمه غیبت طوسى علیه الرحمه بنام (تحفه قدسى یا علائم‏ ظهور مسعود مهدى موعود و در اینجا هم بعضى از آنها را یاد می کنیم.... نعمانی باسنادش از حضرت صادق علیه السلام آورده که فرمود سالیکه در آن صیحه آسمانى واقع شود. نشانه‏اى قبل از آن در ماه رجب خواهد بود. گوید: عرض کردم چه نشانه‏اى فرمود صورتى در ماه ظاهر و دستى دیده میشود.
(نویسنده گوید) بگفته بعضى از دانشمندان و خود این حقیر ممکن است همان صورتى که در- شب نیمه صفر 1399 قمرى- در ماه دیده شد و شبیه بصورت نایب الامام خمینى بود و ده‏ها هزار نفر در همه ایران دیدند باشد و ممکن است صورتى باشد که بعدا در ماه رجب دیده شود و الله اعلم‏.
نیز در همان کتاب باسنادش از یعقوب سراج حدیث نموده که گفت بحضرت امام جعفر صادق علیه السلام عرض کردم. فرج شیعیان شما چه وقت خواهد بود.
فرمود: هنگامیکه بین فرزندان عباس اختلاف واقع شود و آن اختلاف در سلطان ایشانست و افرادیکه طمع و امید سلطنت و تشکیل دولت نداشتند بطمع و هواى ریاست و حکومت در میان ایشان بسرش افتد. و عرب اختیار از کفش بیرون رود (و در تحت استعمار دول غربى و یا شرقى و یا کمونیزم قرار بگیرد) و هرصاحب پرچم و داعیه‏اى پرچم و داعیه خود را بلند کند و سفیانى (از شام ظاهر شود) و یمانى (از یمن) اقبال نماید و حسنى جنبش نماید صاحب این امر از مدینه بسوى مکه معظمه با میراث رسول خدا (ص) بیرون رود.
خلاصه روایات وارده در علائم ظهور و قیام آنحضرت بسیار است که‏ ذکر آن موجب اطناب است و کتابهائى حضرات اهل تسنن و یا دانشمندان شیعه در این موضوع نوشته‏اند زیاد است. از علائم و نشانه‏هاى قبل از ظهور و قیام جهانى آنحضرت بسیار بوقوع پیوسته و بعضى از آنها هم اصلش بوجود آمده و فرعش که از علائم حتمى است باقیمانده که انشاء الله آنهم بزودى واقع خواهد شد. بشارتهائى که این نویسنده از بزرگان و دانشمندان آگاه و روشن ضمیر شنیده و یا مکاشفات و منامات صادقانه که براى خود و دیگران واقع شده حاکى است که انشاء اللّه بزودى چشمها بجمال عدید المثالش روشن گردد و کلیه ویرانه‏ها به یمن ظهورش گلشن خواهد شد... [گنجینه: 8 / 398 – 400).
ایشان در کتاب آثار الحجه نیز که به سال 1332 ش چاپ شده است ذیل عنوان «یکی از علائم آخر زمان حوزه علمیه قم است»، با اشاره به پیشگویی‌های مسیح و شماری دیگر و این که از جمله مطالبی که می‌گفتند مربوط به علائم آخر زمان بوده، می‌نویسد: یکی از پیشگویی‌های رسول اکرم (ص) و حضرات ائمه هدی (ع) راجع به آخر الزمان، تأسیس حوزه علمیه قم و مرکز دانش و فضل شدن آن شهرستان است. [آثار الحجه، ج 1، ص 17 ـ 18].
 برای تکمیل این بحث لازم است نکته دیگری را که مرحوم شریف رازی در مجلد نهم گنجینه دانشمندان ص 293 ـ 294 در این باره آورده نقل کنم.

مؤلف توضیحات دیگری را در باره این خواب یا مکاشفه که در باره مرجعیت آیت الله خویی پیش از ظهور دیده در مجلد نهم گنجینه دانشمندان ص 293 ـ 294 آورده که برای تکمیل این بحث مراجعه به آن بسیار سودمند است.

کد خبر 266443

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mokhalef IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    10 2
    ضمن احترام،ایرادی عمومی (شکلی-فنی) در نوشته هایتان در فضای Web وجود دارد: 1. ذکر reference در پانویس به جای Link - 2. عدم وجود Link های اسامی و سایر اطلاعات منقول موجود در متن برای اطلاعات بیشتر (مثلا به Wikipedia یا کتابخانه مجازی مجلس یا حتی یادداشت های قبلی و ..) 3. عدم ایجاد ارتباط منطقی بین یادداشتها با استفاده از امکانات Web حتی در مرتبط کردن موضوعات مشترک که نهایتا به reference ی یکپارچه و جامع تبدیل گردند. 4. عدم استفاده از نرم افزارهای جامع دینی(حاوی تقریبا تمامی منابع اصلی با امکانات Search و ...) و .. یادداشت های شما به روش سنتی و شبیه نوع چاپی آنها منتشر میشوند؛ در حالی که اعتبار مطالب علمی تحت Web کاملا به میزان رعایت مقتضیات Web و دسترسی ساده به reference ها است.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    7 2
    الله اعلم
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    16 5
    از صحبت های روشنگرانه شما برای زدودن انحرافات و کج فهم ی ها تشکر می کنم
  • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    13 5
    در این نوشته ها عبرت های فراوانی برای شناسایی مدعیان امروزی تعیین وقت ظهور نهفته است و در تبیین این کژی ها، جناب دکتر جعفریان در سالهای اخیر نقش زیادی داشته اند. خدا از شر بدخواهان و بلیات روزگار حفظشان نماید
  • سیدحسین IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    9 1
    درکتاب بیان الائمه ج۱ص۳۲۱چاپ دارالغدیرقم یکی ازعلایم ظهورمولایمان حضرت مهدی علیه السلام راچنین بیان می کندروی احدالائمه علیهم السلام:قال:ان من علائم الظهوران آخرمجتهدمقلدعام یکون فی النجف وبعده لایکون مجتهدعام غیره هوالسیدابوالقاسم بن السیدعلی اکبرالخوئی حاصل ترجمه:یکی ازعلایم ظهورحضرت مهدی علیه السلام این است که آخرین مجتهدی که مرجعیت عامه دارددرنجف است وبعدازآن دیگرمجتهدی که مرجعیت عامه داشته باشدنیست ونام این مجتهدسیدابوالقاسم فرزندسیدعلی اکبرخوئی است درکتاب مزبوردرمورداین علامت ظهوربحثی دارد وجریانی ازمرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نقل نموده است ودست خطی هم ازمرحوم آیت الله خوئی دارد توصیه می شود محققین به آن کتاب مراجعه کنندبه امیدظهورش http://wwwentezarezohoor.persianblog.ir/
  • بدون نام IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    9 3
    من از مرحوم پدرم که روحانی بود این داستان را از بشارات مرحوم آیت الله سید محسن حکیم به ایشان شنیده‌ام که می‌گفت اقای خوئی به دیدار ایشان رفته و ایشان سه بشارت به آقای خوئی دادند1- شما (آخرین؟)زعیم حوزه علمیه نجف می‌شوید2- عمر شما طولانی می‌شود3- ظهر امام زمان در زمان شما خواهد بود.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    0 5
    غرش موشکهای ذوالفقاردراسمان ایران و عراق وسوریه واصابت به مواضع داعش وپیچیده خبر آن در دنیا درروز قدر همان صیحه آسمانی ماه رمضان است و احتمالا امسال سال ظهور امام عصر است
    • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      4 0
      همه اینا که گفتی چه ربطی به ظهور امام زمان داشت؟ اگر دلیل شما جنگه که ما هشت سال بدتر از اینم داشتیم. پس خواهشا هر چیزی رو به امام زمان ربط ندید
  • علیرضا AU ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    2 0
    ممکن است رؤیای ایشان صادقه بوده باشد ولی ایشان مفهوم مبشّرات را درست معنا نکرده باشند. با توجّه به اینکه در صداقت آن مرحوم شکّی وجود ندارد؛ همین که قبل از اینکه مرحوم آقای خوئی را بشناسند در رؤیا خبر از مرجعیت ایشان دریافت کرده اند؛ معلوم میشود خواب بی اساسی نبوده است. در خواب به ایشان نگفته اند که مرجعیت آقای خوئی متّصل به فرج است. بلکه اصل مرجعیت ایشان را به عنوان نشانه ای قرار داده اند والبته فاصله این علائم با ظهور متفاوت است. تا امروز 25 سال از وفات آقای خوئی گذشته و فاصله دو نسل را بطور متوسط 30 سال می گیرند. به هر حال انسان از این مسأله نتیجه می گیرد که نباید به خوابها و مکاشفات خود و دیگران اعتماد کند. و بر اساس آن مطلبی را اثبات و نفی کند. عجّل الله فی فرجه الشریف