۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۰

امروزه مد یکی از پر سود ترین فعالیتهای جهان است و برند بازی چنان که در جامعه ما هم مشاهده می شود یکی از تفریحات مقبول حتی در بین طبقه متوسط جوامع به حساب می آید

هادی معیری نژاد- تقریبا ماهی نیست که سالنهای معروف مد از خود شیوه و روش جدیدی برای فرمانروایی به بازار لباس اختراع نکنند.
البته در کشور ما این پدیده مانند هر پدیده وارداتی دیگری با تضادها و مشکلات خاصی وارد می شود و گاه صورت بیمار گون به خود می گیرد اما حتی در همین حد و اندازه نیست کسی منکر تاثیر این پدیده بر اقتصاد هر مملکت نیست.

 

طراحی مد یک کار هنری است که در حوزهٔ تولید پوشاک و لوازم مربوط به سبک زندگی و تحت تاثیر اوضاع فرهنگی و اجتماعی در یک دوره زمانی مشخص انجام می‌پذیرد. طراحی مد با طراحی لباسی که به خاطر نوع محصولی که متناسب با تغییر فصل‌ها در دو نیم‌سال، صورت می‌گیرد تفاوت دارد. هر نیم‌سال شامل پاییز/زمستان یا بهار/تابستان است.
به طور کلی عقیده بر این است که طراحی مد در قرن نوزدهم توسط چارلز فردریک ورث آغاز شد. او نخستین طراحی بود که مارک خودش را بر روی پوشاکی که طراحی و تولید می‌کرد، می‌دوخت. بر پایه مطالعات آکادمیک که در مورد طراحی لباس صورت گرفته، صرفا پوشاک خلق شده پس از سال 1858 می‌توانند در زمرهٔ طراحی مد در نظر گرفته شوند.
چارلز فردریک وُرث (13 اکتبر 1825 - 10 مارس 1895) طراح لباس سرشناس انگلیسی بود که در نیمه دوم قرن نوزدهم صنعت مد پاریس را در دست داشت. به همین دلیل به او لقب احترام‌آمیز «پدر طراحی سطح عالی لباس زنانه» را داده‌اند.
ورث در بورن در لینکلنشایر انگلستان به دنیا آمد. او در سال 1845 به پاریس رفت و در شرکت فروشنده پوشاک گجلین به کار مشغول شد. او پس از ارتقاء در این شرکت، یک بخش کوچک خیاطی زنانه را برای آن راه‌اندازی کرد. ورث با ارائه مدل‌هایی در نمایشگاه بزرگ لندن (1851) و نمایشگاه جهانی پاریس (1855)، به اعتبار و شهرت شرکت کمک کرد. او سرانجام در سال 1858 با کمک یک شریک تجاری، شرکت خود را افتتاح کرد.


پس از به‌قدرت رسیدن ناپلئون سوم در سال 1852 و بازگشت پاریس به شکوه و عظمت، او توانست با حمایت‌های ملکه، جایگاه خود را به عنوان یک طراح مشهور لباس‌های زنانه، از سال 1860 به بعد استوار سازد. پس از سال 1870، بارها نام ورث در مجله‌های مد روز مطرح شد و شهرت او در میان زنان خارج از دربار نیز فزونی یافت. به مرور پوشاک ورث در میان مشتریان ثروتمند آمریکایی، اشراف‌زاده‌های اروپایی و نیز ستارگان تئاتر و موسیقی از محبوبیت بسیاری برخوردار شدند. ورث سالن مد خود را با نام «خانهٔ ورث» (House of Worth) در ربع آخر قرن نوزدهم افتتاح کرد.
کریستین دیور
یک طراح مد فرانسوی است که به عنوان یکی از معروفترین بنیانگذاران خانه مد در دنیا هم شناخته می‌شود و تقریبا جزو اولین ها در این صنعت محسوب می شود که هنوز برندی گران و قابل توجه دارد
کریستین دیور در گرانویل ، یک شهر ساحلی در سواحل نرماندی فرانسه به عنوان دومین فرزند از پنج فرزند موریس دیور به دنیا آمد. پدرش ثروتمند و یک تولید کننده کود بود و همسر او، ایزابل کاردامونه نام داشت. دیور پس از تولد تا سن ده سالگی در نورماندی فرانسه ماند و در ده سالگی به همراه والدین خود به پاریس رفت. او پس از تحصیل در علوم سیاسی، در ارتش به خدمت پرداخت. او طراحی لباس را تا سال 1935 شروع نکرده بود، در این سال او به پاریس برگشت و شروع به فروش طرحهای اولیه خودش کرد. رابرت پیگرت، طراح لباس، او را در سال 1938 استخدام کرد. در طول جنگ جهانی دوم ، دیور در جنوب فرانسه خدمت می‌کرد، سپس در سال 1941 دوباره به پاریس بازگشت و در سالن طراحی بزرگتری برای لوسین للونگ مشغول به کار شد. دیور در سال 1946 با پشتیبانی مارشال بوساک، صاحب کارخانه منسوجات، سالن مد خود را افتتاح کرد.


دیور کمک کرد تا پاریس محاصره شده پس از جنگ، مجدداً به پایتخت و مرکز مد تبدیل شود. هر کدام از مجموعه‌های او در سراسر این دوره دارای موضوعی خاص بودند بعضی از طرحهای دیور به زمان امپراطوری دوم و سایر سبکهای تاریخی شباهت داشت و از روی آنها شبیه سازی شده بود، البته او لباسهای مردانه را نیز طراحی می‌کرد و آنها را در بخشی از مدلهای قفسه مدرن قرار می‌داد. دیور به همراه شریک خود جکووس رووت، درایجاد قراردادهای کاری در تجارت فشن پیش قدم بود. در سال 1948، او قراردادهای پر سودی در معامله برای لباسهای خز دار، جورابهای زنانه ساق بلند و عطر ترتیب داد که نه تنها برای او ایجاد در آمد می‌کرد، بلکه او را به یک نام خانوادگی آشنا تبدیل کرد. در حالی که سالن مد دیور امروزه هنوز در حال پیشرفت است.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =