رقابت 69 هنرمند در بخش اقلام تبلیغی جشنواره سی و یکم فجر و استقبال سینمادران از پخش دیجیتالی فیلم‌ها تازه‌ترین رویدادهای جشنواره فیلم فجر است.

به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ 371 اثر از 69 هنرمند شامل 30 عکاس با 39 مجموعه عکس، 19 طراح با 66 پوس‌تر، 40 هنرمند با 71 عنوان آنونس و تیزر در بخش اقلام تبلیغی جشنواره رقابت می‌کنند.

 

سی و یکمین جشنواره بین المللی همزمان با سالگرد سی و چهارمین پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی مسابقه اقلام تبلیغی و اطلاع رسانی سینمای ایران را با توجه به اهمیت روز افزون تبلیغات در سینما و نقش انکارناپذیر آن در جذب طیف‌های مختلف مخاطبین به سوی سینما و همچنین ترغیب و تشویق هنرمندان عرصه مواد تبلیغی اقدام به برگزاری مسابقه عکس، پوس‌تر، آنونس و تیزر سینمایی برگزار می‌نماید و کلیه آثاری که از تاریخ بیستم دی ماه سال 1390 تا بیست و پنج آذر ماه 1391 به مرحله اکران رسیده باشند می‌توانند دراین دوره از جشنواره شرکت نمایند. در این خبر اسامی هنرمندان متقاضی بخش اقلام تبلیغی جشنواره سی و یکم فجر به این ترتیب آمده است:

 

بخش عکس: امید صالحی، مهرنوش دژبان، نوید سجادی حسینی، امیر حسین شجاعی، رضا عباسی، احسان خلوصی، مهدی دلخواسته، آرش صادقی، صبا سهیلی، محمد فوقانی، شاهین حدادیان، داوود بهمن، ساتیار امامی، محمد حسن ناحی، فاطمه زیاری، بهرنگ دزفولی‌زاده، بهروز صادقی، لیلا خوش کنار، احسان بشارت، ابراهیم مختاری، مسعود اشتری، سید جواد سیدی، مانی لطفی‌زاده، حبیب مجیدی، علی اسدالهی، سیامک قدکچیان، رامتین فیروزیان، احمد رضا شجاعی، مرتضی اتابکی و وحید شاهوند.

 

طراحی پوس‌تر: ادهم صفر‌زاده، عرفان بهکار، فردین صاحب الزمانی، مرتضی اتابکی، بهزاد خورشیدی، آرش صادق لواسانی نیا، محمد روح الامین، محمدرضا زحمت کش، محمدحسین هوشمندی، محمدرضا مرادی، امیر شیبان خاقانی، پیام سنماری، الهام بدیعی، تبسم تسلیم، امیرحسین شجاعی، احسان برآبادی، فرشته طائر‌پور، صبا سهیلی.


تیزر و آنونس: کاظم راست گفتار، ادهم صفر‌زاده، پرهام وفایی، آرش معیریان، بهروز داودی، امید بهکار، حمید نجفی راد، حسین حشمت نیا، فردین صاحب الزمانی، آرش صادقی لواسانی نیا، سیاوش کردجان، نازنین مفخم، مهدی سعدی، حسن ایوبی، پویا دامادی، حامد رضی، فرشته طائر‌پور و نگار آذربایجانی، امیر شیبان خاقانی، میثم مولایی.

 

استقبال تعدادی از سینماداران از انقلاب صنعتی اکران

رضاسعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی آزادی معتقد است اگر سینماشهر بتواند در این مدت سالن‌های سینمایی که قرار است با جشنواره فیلم فجر همکاری کنند را به سیستم پخش دیجیتال تجهیز کند حرکت بسیار موثری برای سینما است.

 

وی می‌گوید: «مشکلاتی از قبیل نرسیدن کپی به سینما‌ها و... که ما همواره در جشنواره فیلم فجر شاهدآن بودیم با پخش دیجیتال دیگر وجود نخواهد داشت.»

 

به گفته وی سیستم دیجیتال به لحاظ کیفیت پخش بسیار قوی عمل می‌کند و تماشاگر از رنگ و نور آثار لذت بیشتری می‌برد. از طرف دیگر به لحاظ تامین مواد خام به سود سینما خواهد بود.

سعیدی‌پور ادامه می‌دهد: «سیستم پخش دیجیتال با تجهیز کردن سالن‌های سینما به سِرور و پروکشن قوی اتفاق می‌افتد. سِرور شبیه به هاردی است که درکنار پروژکشن قوی قرار می‌گیرد. بدین صورت کپی را در هاردِ این سرور ریخته و شماره رمزی به آن داده می‌شود تا از نمایش اضافه و خروجی گرفتن از آن جلوگیری شود.»

 

به اعتقاد وی ساسا، سیستم پخش دیجیتال اتفاق خوبی است اما برنامه ریزی دقیقی را می‌طلبد. هم اکنون هیچکدام از سالن‌های سینما آزادی مجهز به سیستم پخش دیجیتال نیستند. چهار سالن پردیس زندگی نیز مجهز نیست. اگرسینما شهر در این مدت باقی مانده تا جشنواره فیلم فجر بتواند سالن‌ها را مجهز به این سیستم کند اتفاق بسیار خوبی است.

 

مدیر سینما ماندانا نیز، با تاکید این نکته که تجهیز سالن‌های سینمایی به پخش دیجیتال یک ضرورت اجتناب ناپذیر است بر این باور است سیستم پخش دیجیتال یک تحول بزرگ در سینمای ایران است، با توجه به مشکلات اقتصادی و بالا بودن هزینه‌های تولید در سینمای ایران، پایین آوردن هزینه‌ها و بهینه سازی در این بخش می‌تواند به رونق سینما بینجامد.

 

به گفته وی خوشبختانه تکنولوژی پخش دیجیتال در ایران وجود دارد، مهندسین ایرانی در ساخت و تجهیز و تعمیر قطعات کاملا کاربلد و حرفه‌ای هستند و نیازی به وارد کردن این سیستم از خارج نیست. دیجیتال شدن پخش سینما‌ها ضرورتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما باید با صبر و حوصله به سراغش رفت و این فرصت را به همه سینمادار‌ها داد تا از این امکان استفاده کنند.

 

محمد قاصد اشرفی می‌افزاید: «نصب، مونتاژ و سرویس دهی به سینما‌ها در این حوزه کمبود و مشکلی ندارد، سینمادار‌ها نباید از این نظر نگران باشند، اما مهم این است که در مرحله تولید هم به کیفیت صدا و تصویر توجه شود تا نسخه‌ای که روی پرده می‌رود، کیفیت فنی قابل قبولی داشته باشد.»

 

مدیر سینما ماندانا با اشاره به اینکه یک برنامه ریزی کلان برای مجهز کردن سینما‌ها به پخش دیجیتال نیاز داریم که تنها شامل حلقه اکران نیست، اضافه می‌کند: «حلقه تولید و توزیع فیلم هم باید درگیر این ماجرا شوند، اگر گروه‌های فیلمبرداری زمان ساخت یک فیلم به این ویژگی توجه نکنند، این طرح به نتیجه درخور توجه نمی‌رسد و فقط یک تغییر ظاهری در سالن‌های سینما خواهد بود.»

 

امیرهوشنگ پاسبانیان مدیر سینما استقلال درباره سیستم پخش دیجیتال در سالن‌های سینمایی می‌گوید: «اغلب سرگروه‌های سینمایی مجهز به پخش دیجیتال نیستند. در بعضی از سالن‌ها که این سیستم وجود دارد پروجکشن کیفیت خوبی ندارد و رنگ و نور آثار در پخش به تلویزیون نزدیک می‌شود.»

 

وی می‌افزاید: «سیستم پخش دیجیتال که در اغلب کشورهای دنیا متداول است در سیستم پخش ایران تنها اسمش مانند آن‌ها است چرا که به لحاظ سخت افزاری و کیفیتی تجهیزات ما از درجه استاندارد برخوردار نیستند.»

 

مدیر سینما استقلال ادامه می‌دهد: «تا آنجا که من می‌دانم سیستم‌های پخش دیجیتال ما توانایی شش سانس نمایش پشت سرهم را ندارند و در دو یا سه سانس دچار مشکل می‌شوند. فیلمسازان و سینمادار‌ها باید همواره نگران کیفیت پخش باشند.»

 

حجت الاسلام محمدیان: جشن اقنلاب باید در همه استان‌ها برگزار شود

نشست مشترکی با حضور محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با مسئولان اداره کل سیمای استان‌ها به منظور تبادل نظر و تقویت زمینه‌های همکاری در در این نشست که مدیران بخش‌های مختلف اداره کل سیمای استان‌ها اعم از برنامه ریزی، ارزشیابی، طرح و برنامه و... حضور داشتند دبیر جشنواره فیلم فجر به تشریح ابعاد برگزاری و ویژگی‌های این دوره جشنواره پرداخت.

 

محمدرضا عباسیان با بیان اینکه در نظر داریم جشنواره سی و یکم فیلم فجر را همزمان در چند استان برگزار نماییم عنوان کرد: «جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشن سینمایی انقلاب است و شایسته است همه هموطنان ما در اقصی نقاط کشور از هم بهره گیرند.»

 

به گفته وی، این جشنواره به صورت همزمان در تعدادی از استان‌هایی که امکان پخش دیجیتال فیلم‌ها را برگزار می‌شود و الگوی اجرایی به صورتی است که تمامی استان‌های میزبانی همزمان مراسم افتتاحیه، اختتامیه و داوری جداگانه خواهند داشت.

 

وی با اشاره به اهمیت بازتاب و انعکاس جشنواره در استان‌ها درخواست کرد با مشارکت و تعامل خوب اداره کل سیمای استان‌ها فضای نشاط اجتماعی را از طریق این رویداد سینمایی در استان‌ها فراهم نماییم.

 

حجت الاسلام محمدیان مدیر کل سیمای استان‌ها ضمن قدردانی از دبیر جشنواره به خاطر نگاه ویژه‌ای به مناطق و استان‌های کشور گفت: «از اینکه در صدد هستید بزرگ‌ترین رویداد سینمایی سال را همزمان در برخی از استان‌ها برگزار نمایید جای قدردانی و تشکر دارد.»

 

وی ادامه داد: «آنچه مسلم این است که این انقلاب اسلام متعلق به همه مردم و طیف‌های مختلف جامعه است و واقعا هم باید جشن انقلاب در همه استان‌ها و مناطق تا اقصی نقاط کشور را در بر بگیرد و به صورت ملموس دیده شود.»

 

آذربایجانی: فیلم‌های جشنواره باید فیلمنامه‌های قوی داشته باشد

 پوریا آذربایجانی کارگردان سینما در مورد اهمیت و ضرورت سی و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: «در برگزاری جشنواره امسال باید به دو نکته توجه داشته باشیم، اول اینکه فیلم‌هایی را ارائه دهیم که از نظر فیلمنامه قوی باشند و حرفی برای گفتن داشته باشند و دیگر اینکه یک جشنواره منظم برای مخاطب برگزار شود یعنی فیلم‌ها کیفیت خوبی داشته باشند و زمان برگزاری آن تغییر نکند و همه چیز از قبل تعیین شده باشد. اگر این دو اتفاق بیفتد به طور قطع جشنواره خوبی خواهیم داشت.»

 

کارگردان «روایت‌های ناتمام» در مورد انتخاب محمدرضا عباسیان به عنوان دبیر جشنواره نیز گفت: «آقای عباسیان در موسسه رسانه‌های تصویری عملکرد خوبی داشته است، امیدوارم از تجارب خود در برگزاری این رویداد بین المللی هم استفاده کند تا جشنواره به بهترین نحو برگزار گردد.»

 

وی اکران دیجیتال برای نمایش فیلم‌ها را بسیار مفید دانست و افزود: «امروزه دنیا به سمت این تکنولوژی رفته و دیگر تاکیدی بر 35 میلی متری نیست بنابراین ما هم باید تلاش کنیم تا در نمایش و اکران فیلم‌هایمان از آن بهره‌مند شویم.»

 

آذربایجانی با بیان اینکه نمایش فیلم‌های روز جهان در جشنواره باعث رونق آن می‌گردد بیان داشت: «متاسفانه یک سری ممیزی‌هایی وجود دارد که این کار به راحتی صورت نمی‌گیرد. مدیران باید به بخش بین الملل نگاه بازتری داشته باشند، چون مخاطب این بخش آدم‌های خاص تری هستند که با مقوله سینما آشناترند و با توجه به اینکه این جشنواره یک جشنواره سینمایی است، باید دیدمان نسبت به آن باز‌تر باشد.»

 

بازیگر فیلم «مزرعه پدری» برگزاری جشنواره به صورت همزمان در تهران و سایر استان‌ها را بسیار اتفاق خوبی دانست و ادامه داد: «این کار باعث می‌شود تا علاقمندان به سینما در سراسر کشور در این جشن سینمایی شرکت کنند و از آن بهره‌مند شوند.»

 

ثقفی: باید برای سینما ایثار کنیم

علی اکبر ثقفی تهیه کننده سینما در گفتگویی به بیان نظرات خود در رابطه با جشنواره فجر پرداخت. وی معتقد است: «فیلم‌هایی که در جشنواره نشان داده می‌شود نشان از عملکرد سینماگران، مسئولین و سیاست گذاری‌ها طی یک سال دارد و نتیجه کار هنرمندان را نشان می‌دهد.»

 

تهیه کننده «مرگ کسب و کار من است» با بیان اینکه اگر در جشنواره چهار اثر خوب ارائه شود که مخاطب را جذب کند درآن صورت می‌توانیم بگوییم اتفاق مثبتی افتاده است، افزود: «در این صورت جشنواره بارور شده و محصول این کار برای مخاطب مفید می‌باشد ضمن اینکه با بازگو کردن می‌توانیم مبلغ سینما باشیم.»

 

وی همچنین گفت: «فیلم بی‌محتوا جامعه را مسموم می‌کند بنابراین باید سعی کنیم چنین فیلم‌هایی نسازیم و این کار با همدلی و همکاری صورت می‌پذیرد. فکر می‌کنم باید برای سینما ایثار کنیم؛ به عنوان مثال اگر جوانی در این زمینه استعداد دارد کمک کنیم و اگر خودمان هم نمی‌توانیم بستری برای آن فراهم سازیم.»

 

وی با بیان اینکه در جشنواره نباید پیش داوری کنیم و به فیلم‌ها فرصت دیده شدن دهیم، خاطرنشان کرد: «مدیر جشنواره در مصاحبه‌های اخیر خود یک جمله‌ای گفته که بسیار خوب بود، اینکه حضور آدم‌های صاحب نام برای جشنواره مهم نیست، چون جوان‌هایی داریم که در این عرصه فیلم‌هایی می‌سازند که می‌تواند باعث رونق و شکوفایی جشنواره شود.»

 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =