سخنگوی قوه قضائیه با تأیید خبر انتقال فائزه هاشمی به انفرادی گفت: کیفرخواست مهدی هاشمی نیز در شرف صادر شدن است.

به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه چهل و دومین نشست خبری خود گفت: هر کدام از زندان‌ها در کشور برای خودشان ضوابط و مقررات داخلی دارند که زندانیان موظف به رعایت آن مقررات هستند.
وی افزود: بر اساس آنچه که به اطلاع من رسیده است خانم فائزه هاشمی یکسری از مقررات زندان را رعایت نکرده است.
وی گفت: با توجه به همین موضوع مسئولان زندان از باب تنبیه، این فرد را به انفرادی منتقل کرده و اصل خبر صحت دارد.


صدور کیفرخواست برای مهدی هاشمی

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره صدور کیفرخواست برای مهدی هاشمی گفت: بر اساس آن چیزی که من اطلاع پیدا کرده‌ام کیفرخواست این فرد یا تمام شده یا در شرف صدور است.
دادستان کل کشور گفت: به محض آنکه کیفرخواست مربوط به این فرد صادر شود تلاش خواهد شد تا دادگاه نیز برگزار شود.

 

پرونده معروف به رمالان مرتبط با دولت

سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم برای دو تن از متهمان پرونده معروف به رمالان مرتبط با دولت خبر داد.
وی در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده متهمان رمالی مرتبط با دولت اظهارداشت: این عنوان البته در سطح جامعه برای این پرونده اعلام شده است اما باید بگویم پرونده مورد نظر چند متهم داشت که دو متهم اصلی در دادگاه محاکمه و حکم آنها صادر شده است. اما در حال حاضر در خصوص جزئیات حکم و تایید آن در تجدید نظر خواهی اطلاعاتی ندارم.
خبرنگار دیگری با اشاره به پرونده مفسدان اقتصادی پرسید که آیا کتمان مشخصات این افراد از سوی دولت براساس ماده 606 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود؟ که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: من در این خصوص قائل به کتمان موضوعی از سوی دولت نمی باشم البته باید یادآوری کنم پس از نامه بنده به رئیس جمهور یک سی دی از سوی بانک مرکزی فرستاده شد که هنوز مشخصات اعلام شده در آن سی دی به طور کامل آنالیز نشده است.
وی افزود: به نظر بنده مسئولان عالی تا حدی که اطلاعات دارند در این زمینه صحبت می کنند اما در خصوص بانکها اگر تخلفی را کتمان کنند قابل پیگرد است.
 

وصول ۱۲ هزار میلیارد ریال معوقه بانکی در ۸ ماه نخست امسال

سخنگوی دستگاه قضایی از وصول ۱۲ هزار میلیارد ریال معوقه بانکی در ۸ ماه نخست امسال خبر داد.

وی اظهار داشت‌: ما بارها از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا در صورتی که در پرونده‌های معوقات بانکی نیاز به کمک دستگاه قضایی دارند درخواست خود را اعلام کنند تا منابع بانکی در جهت تولید و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در مردادماه سال 90 معاونت ذی‌ربط نامه‌ای به دستگاه قضایی ارسال کرده که تعداد پرونده در مراکز مختلف کشور مطرح است، ما این موضوع را پیگیری کردیم که براین اساس عده‌ای دستگیر شدند و برایشان احکامی صادر شد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: جریمه، پرداخت وجوه، حبس و رد مال از جمله احکامی بود که برای متهمین پرونده معوقات بانکی صادر شد.

محسنی اژه‌ای از وصول 12 هزار و 485 میلیارد و 105 میلیون و 406 هزار و 812 ریال معوقات بانکی در 8 ماه نخست امسال خبر داد و گفت: این رقم در سال گذشته 7 هزار میلیارد ریال بود که نشان از رشد 70 درصدی در وصول معوقات بانکی دارد، در این زمینه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آمادگی کامل برای وصول این معوقات دارد.

 

نامه نگاری با بانک مرکزی

محسنی اژه‌ای گفت: ما بارها به مسئولان اجرایی کشور و بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم تا با آنها برای وصول مطالبات بانکی همکاری لازم را انجام دهیم. من نامه‌ای به بانک مرکزی نوشتم و از آنها خواستم تا فهرست معوقات بانکی را مشخص کنند اما آنها در پاسخ یک لیستی ارائه کردند که در آن اسم تعدادی از افراد که خودشان اقدام به ممنوع‌الخروج کردن آنها کرده بودند را به ما ارائه دادند.

وی گفت: در آن نامه از معوقات 3 بانک نام برده شده در حالی که من می‌دانم یک بانک در کشور وجود دارد که تعداد معوقاتش بیشتر است. موضوع درخواست ارائه فهرست نام افرادی که معوقه بانکی داشتند تا آبان امسال ادامه داشت تا اینکه بار دیگر معاون بنده نامه‌ای برای بانک مرکزی نوشت.

محسنی‌اژه‌ای گفت: به این نامه هم پاسخی داده نشد تا سرانجام متوجه شدیم رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود عنوان کرده است که 60 درصد دارایی‌های کشور در دست 300 نفر است. تا امروز هم کسی اسامی این افراد را به ما نداده است.

یکی از خبرنگاران خطاب به محسنی‌اژه‌ای گفت: بر اساس ماده 606 قانون مجازات اسلامی اگر فردی درباره وقوع جرمی اطلاعاتی داشته باشد اما آن را ارائه ندهد مشمول کتمان حقیقت شده و مجرم شناخته می شود آیا به این ترتیب افرادی که در دادن لیست اسمی مفسدان اقتصادی کوتاهی می‌کنند شامل این دسته می‌شوند یا خیر؟ گفت: به نظر من این ماده در اینجا کاربردی ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: به نظر نمی‌رسد که عده‌ای از مسئولان قصد کتمان داشته باشند هر چند که بررسی‌های ما برای مشخص شدن این موضوعات ادامه دارد.

 

مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر

محسنی‌اژه‌ای همچنین به موضوع سختگیری دستگاه قضا در موضوع مواد مخدر و مبارزه با قاچاقچیان اشاره کرد و گفت: ما باز هم از خانواده‌ها می‌خواهیم تا تمام تلاش خود را به کار ببندند تا مبادا فرزندانشان در دام سوداگران مرگ گرفتار شوند.

وی گفت: در طول 15 روز گذشته تعدادی از قاچاقچیان مواد مخدر و تعدادی از متجاوزان به عنف به دار مجازات آویخته شدند و بدانید برخورد دستگاه قضایی با سوداگران مرگ قطعی و شدید خواهد بود.

 

مصونیت نمایندگان شامل توهین و افترا به دیگران نیست

یکی از خبرنگاران از محسنی‌اژه‌ای درباره اعلام جرم دادستان تهران علیه یکی از نمایندگان مجلس پرسید و گفت: آیا بر اساس قانون دادستانی این اختیار را دارند که علیه یک نماینده و نطقی که انجام داده اعلام جرم کند یا خیر؟ گفت: عزیزان من توجه داشته باشید که آن چیزی که از مصونیت نمایندگان در میان عامه مردم برداشت می‌شود غلط است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر نماینده‌ای به واسطه وظایف نمایندگی خود نطقی انجام دهد کسی متعرض او نخواهد شد اما اگر در خلال آن نطق یا صحبت‌های دیگرش به فرد یا افرادی توهین کرده و نسبت ناروا وارد کند قطعاً جرم بوده و می‌توان علیه وی اعلام جرم کرد.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال یکی از خبرنگاران که از وی درباره توهین به ریاست جمهوری پرسیده بود و عنوان کرد که پس از برخی جابجایی‌ها از سوی رئیس‌جمهوری عده‌ای به رئیس‌جمهور توهین کردند آیا مدعی‌العموم ورود پیدا نخواهد کرد؟ گفت: قطعاً مدعی‌العموم در این گونه موارد بدون نیاز به شکایت شاکی خصوصی ورود پیدا خواهد کرد.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =