یک پژوهشگر مسائل سیاسی می گوید: رابطه مردم بحرین (چه اکثریت شیعه و چه اقلیت سنی آن کشور)، با ایران، رابطه‌ای عمیق، تاریخی و ناگسستنی است.

مجید تفرشی، تاریخ نگار و پژوهشگر ایرانی مقیم لندن در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع بررسی تحولات بحرین در پاسخ به سوالی پیرامون رابطه شیعیان دو کشور گفت: رابطه مردم بحرین (چه اکثریت شیعه و چه اقلیت سنی آن کشور)، با ایران، رابطه‌ای عمیق، تاریخی و ناگسستنی است. در طول یک قرن اخیر، چه در زمان سلطه استعمار بریتانیا و چه در جریان شبه رفراندوم غیرقانونی و قلابی در آن اقلیم و چه در دوره اخیر حکومت آل خلیفه، رژیم حاکم بر بحرین از چند جهت تلاش کرده تا روابط طبیعی بحرین با ایران را قطع و ریشه‌های ایرانی-شیعی مردم آن کشور را خشک کند. راهکارهایی از قبیل راندن شیعیان از آن کشور از راه‌های مختلف گرفته تا دادن اقامت و تابعیت سریع و بدون طی روال قانونی به اتباع اهل سنت دیگر کشورهای اسلامی و یا ممانعت از استخدام اکثریت شیعه در سمتهای مختلف دولتی راههایی برای سرکوب اکثریت شیعه آن کشور است.
تفرشی افزود: مردم و حکومت ایران، چه در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی و چه پس از استقرار جمهوری اسلامی، نگران سرنوشت مردم بحرین بوده‌اند. رابطه ملی، دینی و عاطفی بسیار محکمی بین ایران و بحرین برقرار بوده، هست و خواهد بود. بهبود وضع مردم بحرین و احقاق حقوق مدنی مردم آن کشور، هم خواست ایران بوده و هست و هم عامل مهمی برای حفظ و ارتقای صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با مجید تفرشی را اینجا بخوانید
4952
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    13 9
    لعنت به اون کسی که تجزیه ایران بزرگ و عزیز رو به اخم انگلیس ترجیح داد
    • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
      12 1
      بعلاوه , لعنت به کسی که شمال ایران را در قراردادهای ننگین تسلیم روس کرد.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    21 1
    البته این رابطه کمی بیشتر از عمیق بوده! زمانی بحرین جزوی از این سرزمین بود
  • بدون نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    11 2
    نیمی از مردم بحرین هنوز فارسی سلیس صحبت میکنند و به آن هم افتخار میکنند ای کاش به عوض تمام انرژی و سرمایه ای که صرف بازی شیعه و سنی میکنیم به قدر یک اپسیلون آن را به زبان فاخرمان میدادیم شاید حالا این همه دشمن نداشتیم