سخنگوی وزارت خارجه گفت: از هر گونه طرحی که به توقف درگیری و خشونت و آغاز گفت‌وگو در داخل سوریه منتهی شود، حمایت می‌کنیم.

رامین مهمانپرست در مصاحبه‌ای با شبکه خبری لبنانی «المنار»‌ به بررسی موضوعات گوناگونی از جمله رابطه ایران با مصر، کمیته چهارجانبه پیشنهادی مصر برای حل بحران سوریه، اوضاع سوریه، واکنش ایران به ماجراجویی اسرائیل و آینده مذاکرات هسته‌ای پرداخت.
گزيده سخنان وي به نقل از فارس از اين قرار است:
·         در دوران رژیم مبارک، انگیزه‌ای برای توسعه روابط ايران و مصر وجود نداشت و تحت فشارهای سیاسی، محدودیت در روابط دو کشور قابل مشاهده بود اما الان که مردم در مصر به حرکت در آمده و توانسته‌اند استقلال خود را بدست بیاورند و حکومت و دولتی مردمی در این کشور تشکیل دهند، اراده ملت‌ها باید بر توسعه هر چه بیشتر روابط قرار بگیرد تا دو کشور بتوانند از این روابط خوب بهره‌مند شوند.
·         ما از ابتدا نیز آمادگی خود برای شروع همکاری گسترده با مصر را اعلام کرده بودیم و فکر می‌کنیم تجربیات زیادی که در اختیار ملت ایران قرار دارد می‌تواند در اختیار دیگر ملت‌ها نیز قرار بگیرد.
·         {با اشاره به سفر صالحی به قاهره} سفر آقای صالحی به عنوان سفر رسمی دو جانبه صورت می‌گیرد و امیدواریم توسعه روابط دوجانبه بتواند به پیشرفت سریعتر ملت مصر کمک کند.
·         پس از آنکه آقای مرسی در نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه پیشنهاد کمیته چهارجانبه را براي حل مسائل سوريه مطرح کردند، با استقبال ایران مواجه شد و پس از آن نشست‌هایی در قاهره برگزار شد که در نشست اول، کارشناسان ارشد کشورهای کمیته چهارجانبه یعنی مصر، ایران، ترکیه و عربستان در قاهره حضور یافتند. اما در نشست‌های بعدی که در سطح وزیران برگزار شد، عربستان نماینده‌ای را اعزام نکرد و جلسات به صورت سه‌جانبه در قاهره برگزار شد و رایزنی‌ها نیز به صورت سه‌جانبه در نیویورک ادامه یافت و همین طور نیز در حاشیه اجلاس «دی8» در اسلام آباد نیز با حضور چند کشور دیگر علاقه‌مند مانند پاکستان دنبال شد. البته رایزنی‌ها به صورت دو جانبه بین تک‌تک کشورها ادامه دارد و مباحث به صورت مشخصی میان ایران، ترکیه و مصر در حال انجام است
·         ایران طرح مشخصی را برای بحران سوریه به صورت مکتوب به مصر، ترکیه،‌عربستان، روسیه و مقامات سوریه داده است و نسخه‌ای از این پیشنهاد نیز در اختیار «اخضر الابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه قرار داده شده است. بهترین راه حل برای بحران سوریه توافق برای توقف درگیری‌ها است. با ادامه درگیری‌های سوریه، مردم این کشور هستند که آسیب می‌بینند. هر کس مدعی دفاع از حقوق مردم سوریه است باید از توقف درگیری‌ها حمایت کند چون فقط در سایه ثبات و آرامش است که امکان گفت‌وگوی ملی فراهم می‌شود.
·         دولت انتقالی در سوريه باید با رایزنی گروه‌های مختلف تشکیل شود و برای انتخابات پارلمانی، قانون اساسی و ریاست جمهوری تصمیم‌گرفته شود. هر فرد و جریانی که مردم سوریه انتخاب کنند باید اداره کشور را در دست بگیرد. ایران درباره این طرح در حال رایزنی با کشورهای مختلف است.
·         {درباره اقدام اخیر ترکیه در استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت ناتو در مرز با سوریه} اخیرا سفری به ترکیه داشتم و مقامات ترکیه معتقدند استقرار این سامانه برای مقابله احتمالی با حمله سوریه به ترکیه است و به دلیل نگرانی از درگیری نظامی میان این دو کشور، سامانه دفاع موشکی استقرار یافته است. ما نیز دیدگاه مقامات نظامی کشورمان را به آنها منتقل کردیم و گفتیم زمانی که آمریکا و اسرائیل ایران را تهدید به عملیات نظامی می‌کنند و دائما اظهار می‌کنند گزینه نظامی همواره بر روی میز است این نتیجه را می‌گیریم که رژیم صهیونیستی اگر بخواهد شیطنت کند و دست به اقدام دیوانه‌وار بزند و مثلا حملاتی را علیه ایران انجام دهد،‌طبعا نیروهای مسلح ایران با قدرت به این اقدام واکنش نشان خواهد داد به همین دلیل است که عملیات نظامی علیه ایران دائما به تاخیر می‌افتد.
·         مقامات نظامی ایران معتقدند کشورهای غربی حامی اسرائیل، این سیستم را برای حمایت و حفاظت از اسرائیل طراحی کرده‌اند تا اگر اسرائیل به ایران حمله کرد و ایران قصد واکنش داشت، با این سیستم‌ها بتوانند از رژیم صهیونیستی حمایت کنند. بنابراین ایران معتقد است این سیستم در راستای حمایت از منافع رژیم صهیونیستی است.
·         مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند اجازه نمی‌دهند کسی علیه ایران اقدامی بکند یا به حریم این کشور تجاوز کند ولی نگرانی مقامات نظامی ایران از این جهت است که کنترل سیستم دفاع موشکی پاتریوت در دستان ناتو و کشورهای غربی عضو ناتو است. ما پیشنهاد داده‌ایم با توجه به روابط بسیار خوب سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه، مقامات نظامی دو کشور با یکدیگر گفت‌وگوهایی را انجام دهند تا نگرانی‌ها برطرف شود.
·         بدترین وضعیت را در منطقه رژیم صهیونیستی دارد و این رژیم به شدت آشفته است. هر گاه کشورهای منطقه برای همکاری در کنار یکدیگر جمع شدند وحشت سراسر وجود اسرائیل را فراگرفت. یکی از طراحی‌های رژیم صهیونیستی آن است که بین کشورهای بزرگ منطقه اختلاف افکنی کند و همین طور در بین کشورهای محور مقاومت تنش ایجاد کند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =