رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر فضای علمی و تتبع در کشور پررونق نباشد نمی‌توان به توسعه‌ی پایدار رسید و توسعه‌ی پایدار با پژوهش علمی رخ می‌دهد؛ زیرا از کارخانه‌ها نمی‌توان به این مهم دست یافت.

علی لاریجانی که در مراسم تودیع و معارفه رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس سخن می‌گفت، خطاب به جعفریان رییس اسبق این کتابخانه گفت: اگر می‌گویید این‌قدر فضا خوب است و ما حمایت می‌کنیم پس چرا رفتید؟ 
وی به ویژگی‌های شخصیتی جعفریان، رییس سابق کتابخانه مجلس اشاره و خاطر نشان کرد: وی در کار تتبعات علمی شجاع بوده و محافظه‌کاری نداشت و این شجاعت برای کارهای علمی لازم است. من این روحیه را در استاد مطهری هم می‌دیدم که ایشان در ارایه‌ی نظرات با شجاعت عمل می‌کرد. 
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این ویژگی باعث تحول در موضوعات مختلف در حوزه‌ی علمی می‌شود. 
لاریجانی در ادامه پرکاری را از دیگر ویژگی‌های رییس سابق کتابخانه مجلس دانست و گفت: در کارهای علمی افراد کمی وجود دارند که چنین ویژگی‌ای داشته باشند و این ویژگی از این رو است که آثار وی متنوع و با گرایش‌های گوناگون بوده است. 
وی ابتکارات را ازدیگر ویژگی‌های رییس سابق کتابخانه مجلس عنوان کرد و افزود: انصافا در مدتی که وی در این مسند بود هر روز از ایشان افکار جدیدی ارایه می‌شد و دلمشغولی وی این بود که امکانات فرهنگی در اختیار متقاضیان قرار گیرد و این امر نشان می‌دهد که اگر مردان فرهنگی و صاحب‌نظر در مسندهای اجرایی قرار گیرند می‌توانند شرایط و محیط را تغییر دهند.
 دیگر اظهارات رئیس مجلس   به نقل از ایسنا به شرح زیر است: 
* با توجه به این‌که مراکز پژوهشی خوبی در کشور وجود دارد، باید بدانیم که تا فضای علمی و تتبع در کشور پررونق نباشد نمی‌توان به توسعه‌ی پایدار دست یافت و توسعه‌ی پایدار با پژوهش علمی رخ می‌دهد. از کارخانه‌ها که نمی‌شود به چنین مهمی دست پیدا کرد. 
*اگر مشارکت در کشور به وجود آید و مردم به پژوهش روی آورند در آن شرایط در آستانه‌ی تحولات مهمی در توسعه قرار خواهیم گرفت.
 * باید توجه خاصی به مراکز پژوهشی شود.گرچه این موضوع باید مورد توجه قرار گرفته و بودجه‌ی جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود اما امسال و سال آینده دچار خشکسالی مالی هستیم اما تلاش خواهیم کرد که این بخش ضعیف نشود.
* جعفریان رییس سابق کتابخانه مجلس مدتی بود که قصد داشت این مسوولیت را ترک کند اما با این موضوع موافق نبودم. البته تعلق خاطر نسبت به ایشان به گونه‌ای است که از نظر وی استفاده می‌ کنیم.
 * رجبی، رییس جدید کتابخانه مجلس  کارهای متنوعی تاکنون ارایه کرده و با توجه به این‌که در زمانی مسوولیت کتابخانه ملی را نیز بر عهده داشته‌اند به مقوله آشنا بوده و از ذهن پرتحرکی برخوردارند. 
*در صحبتی که با وی داشتم ایده‌های خوبی برای کتابخانه مجلس بیان کردند؛ به‌ویژه در بعد فعالیت‌های بین‌المللی می‌توانند خدماتی به پارلمان ایران و اعضای آن ارایه دهند که حتما مورد توجه نیز واقع خواهد شد.
* در دوره‌ی مسوولیت جعفریان رییس سابق کتابخانه مجلس همایش‌هایی با سایر کشورها مانند مسوولان فرهنگی کشورهای افغانستان و عراق برگزار شده که امیدوارم در دوره‌ی جدید ادامه یابد؛ زیرا با هم‌اندیشی این بزرگان فرهنگی، توسعه‌ی فرهنگی گسترش می‌یابد.
 
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =