رییس مجلس شورای اسلامی به کشورهای مداخله‌گر در امور سوریه هشدار داد مقابله با طرح اصلاحات در سوریه به معنای جنگ افروزی علیه استقرار دموکراسی در سوریه است.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس در نطق پیش از دستور با گرامیداشت سالروز قیام آگاهی بخش و تاریخی مردم قم در 19 دی ماه سال 56، گفت: قیامی که مبدا انقلاب اسلامی گردید و ارکان حکومت استبدادی و وابسته شاه را به لرزه انداخت، جرقه این قیام از مقاله ای فضاحت آور آغاز شد که ساواک با محاسبات غلط علیه شخصیت محبوب ملت امام(قدس سره) تدوین و منتشر نمود. حال که چند دهه از این حادثه می گذرد و برخی از عناصر رژیم شاه در خاطرات خود به آن اشاراتی داشته اند روشن می گردد که از سال 50 که شاه ساواک را برای برخورد جدی با هر حرکتی که مخالف رژیم باشد مامور نمود و خفقان را صددرصد کرد امر بر خود شاه و عناصر اصلی رژیم مشتبه شد که موقع مناسبی برای از بین بردن شخصیت امام است.
وی تصریح کرد: این محاسبه غلط که حکایت از غرور کاذب رژیم داشت یکباره مردم انقلابی قم را به خیابان ها کشاند که با داغ و درفش رژیم نیز آرام نگرفتند و همین استواری ملت با رهبری روحانیت مبارز پایه های انقلاب شکوهمند اسلامی را شکل داد.
رییس مجلس در کالبد شکافی این قیام گفت: نکته نخست این است که این رژیم شاه که به دلیل اتکا به آمریکا نقش ژاندارم منطقه را پیدا کرده بود به میزانی که به آمریکا تکیه کرد از مردم دور شد گرچه رژیم با خشونت ساواک تنفر مردم را نمی دید اما مستمرا شاهد زایش تنفر ملی از رژیم بودیم این نکته مهی است خصوصا برای کشورهایی که امروز در جریان بیداری اسلامی هستند که تصور نکنند نزدیکی به آمریکا نزد ملت ها بدون هزینه است. ممکن است حاکمان در کوتاه مدت هزینه آن را درک نکنند.
لاریجانی با بیان اینکه رژیم سفاک شاه تصور می کرد از سال 54 به بعد با مبارزینی که مسلحانه قیام کرده بودند برخورد کرده است، افزود: شاه تصور می کرد میدان بازی عملا برای بازی های خود را فراهم نموده است که تغییر تاریخ هجری، جشن مفتضحانه سلطنت 2500 ساله و کثافت کاری بی هنرانه در جشن هنر شیراز از نمونه اقدامات سرخوشانه رژیم شاه بود.
اهم صحبت‌های رییس مجلس را در ادامه بخوانید؛
• شاه عمق قدرت و نفوذ روحانیت در توده‌های مردم را درنیافته بود، امام (قدس سره) هیچگاه با گروه‌های مارکسیست یا منافق التقاطی که مبارزه مسلحانه می کردند موافق نبود و نظریه همگرایی و روشنگری توده های ملت را دنبال کرد. امام در مرداد 56 فرمود من صریحا اعلام می کنم که از این دسته‌جات خائن، چه کمونیست ها و چه مارکسیست ها و چه منحرفین از مذهب تشیع و از مکتب مقدس اهل بیت به هر اسمی و رسمی که باشد متنفر و بیزارم و آنها را خائن به مملکت و اسلام و مذهب می دانم.
• هسته اصلی این نظریه سازمان روحانیت بود، قدرت ظاهری رزیم شاه باعث شد که تاثیرات فرهنگی روحانیت را درک نکنند، روحانیت چون همیشه در کنار مردم و با ملت زیست نموده است مورد اعتماد ملت است و مراجع تقلید، حوزه هیا علمیه و روحانیت تکیه گاه ملت می باشند که نمونه از آن دلبستگی را در مراسم تشییع عالم جلیل القدر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی مشاهده کردیم.
• در تاریخ گذشته چه در نهضت مشروطه و چه در ملی شدن نفت و چه انقلاب اسلامی مراجع و روحانیت پیشتاز و هدایت گر ملت بودند. جریان روشنفکری غرب زده یا چپ گرا هیچگاه نتوانستند توده های ملت را همراه خود کنند. شهید مطهری در یکی از کتاب های خود نوشته اند که روشنفکران تصور ابزاری از روحانیت برای مرحله گذار دارند اما روحانیت به دلیل تسلط بر معارف اسلامی و استقلال حوزه ها از دولت همیشه منادی و حافظ حقوق ملت بوده است.
• باید پذیرفت روشنگری روحانیت و پیوند مردمی آنها و استقلال روحانیت علت موجده انقلاب بود و علت موبقعه آن نیز هست سیاست مداران اصیل انقلابی این نعمت معنوی کشور را درک می کنند، عده ای تصور نکنند با حرف های سطحی و بی معنا می توانند با ابهام آفرینی از این دژ اعتقادی و ارزشمند عبور نمایند که اینگونه اعمال عاقبت خوشی ندارد.
• از ابتدای رفتارهای ماجراجویانه غرب و برخی کشورهای منطقه جمهوری اسلامی تاکید کرد اصلاحات دموکراتیک در سوریه باید با اراده ملت سوریه با همفکری گروه های مختلف صورت گیرد و این امر احتیاج به امنیت دارد متاسفانه در این دو سال این کشورها با ارسال سلاح و امکانات وسیع دیگر ناامنی در سوریه را دامن زدند عد‌ه‌ای با تصور اینکه به یکی از کشورهای مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی لطمه بزنند و برخی هم با توهم تسلط منطقه ای.
• اینک بعد از دو سال که به ملت سوریه لطمات جانی و مالی سنگینی وارد کردند حداقل این معنا را باید فهم کرده باشند که با دسیسه چینی و فرصت طلبی و اعزام نیرو و سلاح آنهم از کشورهایی که بویی از دموکراسی به مشام شان نخورده نمی توانند تغییراتی در سوریه دهند.
• حال در معرض آزمونی دیگر قرار گرفته اند، طرح سه مرحله ای دولت سوریه نشان داد که دولت سوریه عزم جدی در تغییرات و اصلاحات سیاسی دارد و تبعا باید زمینه های امنیتی آن فراهم شود، این طرح قابلیت حل مساله را دارد، تبعا این طرح با کشورهایی که در این دو سال ماجراجویانه برخورد کردند اتمام حجت می کند. در این طرح مسیر اصلاحات سیاسی را برانتخابات قرار داده است که اراده ملت آن را سامان خواهدبخشید، لذا کشورهای مداخله گر که در این دو سال مستمرا مرثیه دموکراسی در سوریه می خواندند باید بدانند مقابله با این طرح به معنای جنگ افروزی علیه استقرار دموکراسی در سوریه است.
23/220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =