فارس نوشت:

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه میزان بدهی اعلام‌شده ایرلاین‌ها از سوی شرکت پخش بابت سوخت، از کل سود صنعت هم بیشتر است، گفت: قرار نبود نرخ حامل‌های انرژی تا گام دوم هدفمندی افزایش یابد اما دولت تخلف کرد.

سیدعبدالرضا موسوی  درباره بحث و جدل‌های اخیر ایرلاین‌ها و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بابت پرداخت بهای سوخت هواپیماها، اظهار داشت: شرکت‌ها اغلب نرخ سوخت خود را به صورت اعتباری پرداخت می‌کردند، چندی پیش ایرلاین‌ها ضمانت‌نامه‌ای به شرکت ملی پخش فرآورده نفتی داده بودند و به صورت اعتباری بهای سوخت پرداخت می‌شد، در واقع سوخت به ایرلاین‌ها تحویل می‌شد و صورتحساب‌ها را هر 15 الی 20 روز یک بار به شرکت‌ها می‌دادند تا تسویه کنند.

وی تصریح کرد: پس از نوسانات ارزی و افزایش هزینه ایرلاین‌ها در کنار اختلاف نظر ایرلاین‌ها با ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد نرخ سوخت، هزینه و درآمد ایرلاین‌ها نامتناسب شد.

* رشد 400 درصدی نرخ سوخت در فاز اول هدفمندی اولین ضربه به ایرلاین‌‌ها بود

موسوی تصریح کرد: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ستاد هدفمندی نرخ سوخت هواپیما را هم‌قیمت سوخت خودرو احتساب کرد بدون آنکه افزایش نرخی در بلیت‌های هواپیما اعمال شود.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: در آن زمان نرخ سوخت 400 درصد افزایش یافت اما نرخ بلیت هواپیما افزایش نیافت.

* اعمال قیمت بنزین 200 تومانی اولین اختلاف ایرلاین‌‌ها با شرکت پخش

موسوی تصریح کرد: بالاخره در تیرماه 90، نرخ بلیت‌های هواپیما هم 14 درصد افزایش یافت، آن زمان ما به دولت اعلام کردیم حال که نرخ بلیت 14 درصد افزایش یافته است می‌توانید نرخ سوخت را هم از 100 تومان به 200 تومان افزایش دهید اما از 28 آذرماه 89 تا 28 تیرماه 90 نرخ سوخت هواپیما همان لیتری 100 تومان محاسبه شود که این مورد یکی از محل اختلاف‌های ایرلاین‌ها با شرکت ملی پخش است که بر طرف هم نشد.

* اعمال قیمت بنزین 400 تومانی دومین اختلاف ایرلاین‌‌ها با شرکت پخش

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: همچنین ایرلاین‌‌ها معتقد هستند از 28 تیرماه 90 تا 30 آبان‌ماه 1391، باید نرخ سوخت برای آنها هر لیتر 200 تومان محاسبه شود اما شرکت ملی پخش، سوخت‌های مصرفی هواپیماهای داخلی را در این برهه زمانی، هر لیتر 400 تومان به حساب شرکت‌ها منظور کرده است که این مورد موجب بروز اختلاف دوم شد.

* گام سوم اختلاف: ارائه سوخت با نرخ 700 تومان و 2120 تومان از آبان 91 

موسوی با اشاره به افزایش نرخ سوخت به 700 تومان در آبان‌ماه امسال تصریح کرد: برای پروازهای خارجی هم از فروردین امسال اعلام کردند نرخ سوخت این پروازها براساس فوب خلیج فارس باید محاسبه شود یعنی به ازاء هر لیتر سوخت پرواز خارجی حدود 2120 توان پرداخت شود، اما اینکار اصلاً توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: این نوع سوخت پروازهای خارجی اصلاً توجیه اقتصادی ندارد، یعنی اگر ایرلاین‌ها 100 درصد نرخ بلیت دریافت شده در پروازهای خارجی را هم به شرکت نفت پرداخت کنند، باز هم کم است.

* افزایش متوسط 250 درصدی هزینه‌های دولتی ضربه دوم به ایرلاین‌ها

موسوی اضافه کرد: هر هزینه دولتی یعنی هزینه سوخت، هزینه نشست و برخاست، هزینه خدمات فرودگاهی، کیترینگ 200 الی 300 درصد افزایش نرخ داشته است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: همچنین 6 ماه است که ایرلاین‌ها ارزی از دولت دریافت نکرده‌اند. یعنی بابت خدماتی که به نرخ ریال به مردم می‌فروشیم، درآمد ارزی نداریم در حالی که 60 درصد درآمدهای ایرلاین‌ها ارزی است.

وی تصریح کرد: تنها هزینه پرسنل، هزینه سوخت، هزینه فرودگاهی داخلی، کیترینگ و هندلینگ را به ریال پرداخت می‌کنیم که آن هم ضریبی از دلار است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: خرید قطعات، خرید لوازم مصرفی هواپیما، آموزش پرسنل، همه باید ارزی پرداخت شود.

موسوی ادامه داد: ایرلاین‌ها پول پرواز را به ریال از مردم می‌گیرند و ان را تبدیل کرده و ارز آزاد به نرخ‌های روز می‌خرند.

وی تصریح کرد: وقتی همه توان شرکت‌ها صرف خرید ارز می‌شود، پولی برای آنها نمی‌ماند تا بدهی خود را پرداخت کنند، بنابراین بدهی‌ها به شرکت ملی بخش انباشته شده است.

* پولی نداریم که بابت سوخت‌های قبلی به شرکت پخش بدهیم

موسوی ادامه داد: شرکت ملی پخش رقمی را بابت بدهی ایرلاین‌ها برای سوخت اعلام می‌کند که این نرخ‌ها را خود محاسبه کرده است، آنها میزان این بدهی را 460 میلیارد تومان‌ اعلام کرده‌اند، اما رقم واقعی خیلی کمتر از این است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: ما واقعاً پولی نداریم که بخواهیم بابت بدهی‌های سوخت به ایرلاین‌ها بدهیم، طبق قانونِ یک بنگاه اقتصادی باید این پول از مردم گرفته شود، هزینه‌ها پرداخت شود، سود هم ببریم در حالی که نه تنها سود نداریم بلکه زیان هم می‌بینیم.

* کاهش 15 درصدی درآمد ایرلاین‌‌ها نسبت به قبل از افزایش 65 درصدی نرخ بلیت

وی افزود: قبل از این افزایش نرخ بلیت اخیر (65 درصد در آبان ماه) برای یک ساعت صندلی پرواز نرخ بلیت هواپیما 58 هزار تومان بود، آن زمان دلار هم 1226 تومان بود‌ یعنی یک ساعت صندلی پرواز 47.5 دلار، بود.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: اما در حال حاضر به ازای یک ساعت صندلی پرواز، 99 هزار تومان از مشتری دریافت می‌کنیم، اما با احتساب دلار آزاد 3200 تومانی، حدود 30 دلار درآمد برای یک ساعت صندلی پرواز می‌شود.

موسوی ادامه داد: در واقع از نظر درآمدی، حدود 15 دلار به ازاء هر ساعت صندلی پرواز، کمتر از زمانی که نرخ بلیت 65 درصد افزایش یافت، دریافت می‌کنیم؛ 5 ماه پیش ارز دولتی می‌گرفتیم و هزینه‌ها آن بود، الان که ارز آزاد می‌گیریم، هزینه‌ها بسیار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در واقع با افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در کنار افزایش نرخ سوخت و رشد 350 درصدی نرخ ارز نسبت به ارز دولتی که قبلاً دریافت می‌کردیم، درآمد ایرلاین‌ها هم اکنون 15 درصد نسبت به 5 ماه قبل کاهش داشته است و این در حالی است که هزینه‌ها هم به همان نسبت افزایش یافته است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: این در حالی است که سوخت 200 تومانی هم به 700 تومان افزایش یافت و 350 درصد رشد قیمتی در سوخت هم داشته است.

* ایرلاین‌ها در تمام دنیا مشمول معافیت مالیاتی و یارانه هستند

وی ادامه داد: به هر حال اگر این صنعت موردنیاز کشور است و اگر ابزارهای مهم توسعه محسوب می‌شود باید مثل سایر نقاط دنیا، به طور قانونی به آن کمک کنند، در دنیا ایرلاین‌ها مشمول معافیت قانونی و دریافت یارانه هستند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه دولت‌ها به تمام شرکت‌ها در دنیا پول تزریق می‌کنند، افزود: به عنوان مثال شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین، نرخ سوختی که در ترکیه دریافت می‌کند با نرخ سوختی که ترک‌ها به شرکت‌های ایرانی می‌فروشند متفاوت و البته کمتر است.

* هزینه سوخت یک ساعت صندلی پرواز خارجی از نرخ بلیت بیشتر است

موسوی افزود: هم‌اکنون شرکت هواپیمایی العراقیه یک ساعت پرواز ‌تهران - نجف خود را حدود 500 هزار تومان می‌فروشد، اما ایرلاین داخلی باید رفت و برگشت این مسیر را به مدت 2.5 ساعت بپرد، در هر ساعت صندلی پروازی حدود 40 لیتر سوخت به طور میانگین برای هر مسافر مصرف کند، یعنی در 2.5 ساعت مسیر، مصرف سوخت 100 لیتر خواهد بود حال با احتساب سوخت 2100 تومانی، 210 هزار تومان فقط پول سوخت یک مسافر در این پرواز می‌شود، با این تفاسیر می‌توان با شرکت هواپیمایی خارجی رقابت کرد؟

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: این در حالی است که این ایرلاین‌ داخلی باید در همین مسیر 15 دلار به فرودگاه نجف بابت عوارض ‌پرداخت کند ضمن آنکه 25 هزار تومان به فرودگاه داخلی هم عوارض دهد.

* کل درآمد ایرلاین‌ها از رقم اعلام شده بابت بدهی سوخت کمتر است

وی تصریح کرد: همه این هزینه‌ها با احتساب نرخ‌های تکلیفی و قیمت‌های آزاد سوخت و دلار گران، تنها به ورشکستی ایرلاین‌ها می‌انجامد.

موسوی با اشاره به اینکه به عقیده شرکت ملی پخش ایرلاین‌ها 460 میلیارد تومان به آنها بدهکار هستند، گفت: کل صنعت حمل و نقل هوایی کشور به اندازه این رقمی که از سوی شرکت ملی پخش بابت بدهی سوخت اعلام می‌شود، درآمد ندارند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد:در این‌باره ایرلاین‌ها تقاضا داده‌اند در نرخ‌ها بازنگری شود و در این باره پیشنهاد مشخص خود را به سازمان هواپیمایی کشور، شورای عالی هواپیمایی و مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌اند.

* افزایش نرخ سوخت امسال غیر قانونی و مخالف مصوبه هدفمندی یارانه‌ها بود

وی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ حقوقی در افزایش نرخ سوخت و حامل‌های انرژی  وجود دارد، افزود: طبق قانون مجلس شورای اسلامی، به دولت اجازه افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال 90 تا زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها داده نمی‌شود اما دولت با بی توجهی نرخ سوخت هواپیما را از 200 تومان به لیتری 700 تومان افزایش داد.

* نرخ بلیت را 30 درصد کاهش می‌دهیم اگر نرخ سوخت کاهش یابد

موسوی تصریح کرد: ایرلاین‌ها اعلام کردند اگر دولت نرخ سوخت را به قیمت قبلی برگرداند، ما هم حاضریم 30 درصد نرخ‌های خود را کاهش دهیم.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: با این وضعیت آیا یک ایرلاین به عنوان یک بنگاه اقتصادی می‌تواند کل بدهی‌های خود را در حالی که زیان می‌بیند پرداخت کند؟

موسوی تصریح کرد: ما نظرات کارشناسی خود را در این‌باره به مجلس و دولت ارائه داده‌ایم، اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

* کاهش 25 درصدی مسافران پس از افزایش 65 درصدی نرخ بلیت‌

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: پس از افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما، ایرلاین‌ها با کاهش 25 درصدی تقاضای مسافر مواجه شدند، ضمن آنکه 25 درصد درآمد ایرلاین‌ها هم کاهش یافت.

* به زودی ورشکسته می‌شویم

موسوی افزود: ایرلاین‌های داخلی در حال ورشکسته شدن هستند، اما این ورشکستگی به دلیل کم‌کاری مدیریتی و ورشکستگی به تقصیر نیست، ایرلاین‌ها بی‌تقصیرند، نوسانات ارزی، افزایش نرخ سوخت، قیمت‌های تکلیفی و توقف ارائه ارز مرجع به آنها، ایرلاین‌ها را در آستانه ورشکستگی قرار داد به همین دلیل بود که روز گذشته بسیاری از پروازها کنسل شد.

* ایرلاین‌های بدهکار اجازه پرواز نخواهند داشت

موسوی درباره مهلت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به ایرلاین‌ها بابت پرداخت بدهی‌های قبلی، تصریح کرد: با پی‌گیری‌های انجمن شرکت‌های هواپیمایی و پادرمیانی سازمان هواپیمایی کشوری، قرار شده است به ایرلاین‌های بدهکار و بخصوص دو شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان 2 روز فرصت داده شود تا با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حساب‌های مالی خود را یا تسویه کرده و یا توافق مالی کنند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید‌ کرد: البته بنا به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در صورت به توافق نرسیدن ایرلاین‌ها با شرکت ملی پخش و عدم تسویه حساب و یا عدم توافق مالی طرفین، ایرلاین‌ها اجازه پرواز نخواهند داشت.

به گزارش فارس اگر حمید رضا پهلوانی پای حرف خود ایستادگی کند و اجازه ندهد ایرلاین‌های بدهکار به شرکت ملی پخش فرآورده نفتی پرواز داشته باشند و از این طرف شرکت‌های هواپیمایی هم که مدعی‌اند با این هزینه‌ها و نرخ‌ها تکلیفی بلیت قادر به پرداخت بدهی قبلی خود نیستند، بدهی خود را تسویه نکنند، باید منتظر کنسل شدن پی‌درپی بسیاری از پرواز‌ها در روزهای آتی بود، موردی که باز مسافران بزرگترین بازنده آن هستند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =