۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰

پایتخت آرژانتین به عنوان قلب تپنده فرهنگی نیمکره جنوبی همواره پیرو و زیر نفوذ فرهنگی پاریس بوده است.

هادی معیری نژاد: پایتخت آرژانتین به عنوان قلب تپنده فرهنگی نیمکره جنوبی همواره پیرو و زیر نفوذ فرهنگی پاریس بوده است.
بسیاری از نام آوران آمریکای جنوبی مانند بورخس و خولیو کورتاسار و پابلونرودا .....درست مانند این شهر،  پاریس را سرلوحه قرار داده بودند . لذا بساری معتقدند که بوئنوس آیرس بدل آمریکای جنوبی پاریس است
بوئنوس آیرس پایتخت کشور آرژانتین و بزرگ‌ترین شهر و بندر آن است. این شهر در ساحل جنوبی ریو دو لاپلاتا، و بر روی ساحل جنوب شرقی قاره آمریکای جنوبی، و مقابل شهر ساکرامنتو، اروگوئه واقع شده‌است.
بوئنوس آیرس که به شدت تحت تأثیر فرهنگ اروپا قرار گرفته، به خاطر معماری، زندگی شبانه، و فعالیتهای فرهنگی اش سرشناس است. این شهر همچنین یکی از ثروتمندترین شهرهای آمریکای لاتین است، که در آن بیشتر طبقه متوسط اجتماعی و نیز ساکنانی که دارای تحصیلات عالی هستند، زندگی می‌کنند.
بوئنوس آیرس پس از درگیریهای داخلی در قرن نوزدهم، در 1880 از ایالت بوئنوس آیرس خارج شد تا توسط دولت فدرال اداره شود. محدوده‌های شهر نیز گسترش یافت تا شامل شهرهای سابق بلگرانو و فلورس شود.
گاهی ازاین شهر به عنوان «پایتخت فدرال» یاد می‌کنند تا آن را از ایالتی با این نام متمایز سازد. در اصلاحات 1994 قانون اساسی آرژانتین، این شهر یک شهر خودمختار معرفی گردید، از این رو عنوان رسمی آن «شهر خودمختار بوئنوس آیرس» است.
تئاتر کلون یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های اپرای جهان است. در این اپرا گروه‌های متعدد ارکستر سمفونی و گروه‌های همخوانی وجود دارد. این شهر موزه‌های متعددی دارد که به تاریخ، هنرهای تجسمی، هنرهای نوین، هنرهای تزئینی، هنرهای عامه، هنر مقدس، هنرها و صنعتها، تئاتر و موسیقی تانگو، و نیز خانه‌هایی محافظت شده از گردآوران هنری، نویسندگان، تدوینگران و هنرمندان، مربوط می‌شود. این مرکز ماوایی است برای کتابخانه‌های عمومی و انجمنهای فرهنگی و نیز بزرگ‌ترین محل تمرکز تئاترهای فعال در آمریکای لاتین. این شهر دارای یک باغ وحش و باغ پرورش گیاه بوئنوس آیرس معروف در جهان، تعداد زیادی پارک و میدان دارای مناظر، و علاوه برآن کلیساها و اماکن مذهبی از همه فرقه‌ها است که بسیاری از آنها از لحاظ معماری اهمیت شایان توجهی دارند
دانشگاه بوئنوس آیرس یکی از موسسات سرآمد آموزشی در آمریکای جنوبی است، و پنج برنده جایزه نوبل تربیت کرده و برای دانشجویان از سراسر دنیا آموزش رایگان فراهم ساخته‌است.
بیشتر سالهای قرن بیستم، بوئنوس آیرس پایتخت فرهنگی جهان اسپانیولی زبان بوده، و بسیاری از «بندرنشینان» ثروتهای خود را به رخ کشورهای خارجی کشیده‌اند. این موجب شده تا نمونه افراد آرژانتینی به عنوان افرادی بالنده و مغرور شناخته شوند
جاذبه ها و دیدنی های بوئنوس آیرس
قبرستان ریکولتا
اولین توقفگاه هر توریستی در بوئنوس آیرس، قبرستان ریکولتاست. هنرمندان بسیاری این قبرستان بسیار مشهور را محلی مسحور کننده می دانند. بسیاری از رئیس جمهورها، دیکتاتورها، نویسندگان، افسانه ها و قهرمانان در این شاهکار عظیم معماری و مجسمه سازی دفن شده اند. دروازه های ورودی این قبرستان که وسعتی بیش از 5 هکتار دارد به سبک نئوکلاسیک با ستون هایی یونانی هستند و آرامگاه های مرمری زیبایی که با مجسمه های زیبا تزئین شده اند، نمایی خیره کننده به قبرستان داده اند.


کاسا روسادا

کاسا روسادا یا کاخ صورتی محل رسمی اقامت و دفاتر کار رئیس جمهور آرژانتین می باشد. کاسا روسادا در انتهای شرقی پلازا دی مایو، میدانی بزرگ که از سال 1580 پایه های بوینس آیرس در آن بنا شد و توسط موسسات سیاسی بسیار مهم شهر و آرژانتین احاطه شده قرار دارد. این ساختمان که در سال 1882 به دستور رئیس جمهور خولیو آرجنتینو روکا ساخته شد، مملو از گنجینه های ملی شامل اتاق مجسمه های نیم تنه مرمری رئیس جمهورهای گذشته، پلکان ایتالیا و موزه کاسا روسادا می باشد.

پلازا دی مایو یا میدان بزرگ
پلازا دی مایو همیشه نقطه مرکزی شهر محسوب می شده و هم اکنون نیز اجراهای فی البداهه تاریخی بسیاری هر هفته در این میدان به اجرا در می آید. این مکان عمومی در مقابل کاسا روسادا یا کاخ صورتی قرار دارد. کابیلدوی قدیمی و کلیسای جامع نیز در این میدان واقع شده اند. بهترین راه دیدن این جاذبه ها، همراه شدن با تورهای روزانه بوئنوس آیرس می باشد.



ستون هرمی شکل بوینوس آیرس
ستون هرمی بوئنوس آیرس با ارتفاعی حدود 68 متر سمبل ملی شهر و مردم آن است. این ستون در سال 1936 به مناسبت چهار صدمین سال تاسیس شهر در میدان جمهوری، مکانی که پرچم آرژانتین برای اولین بار برافراشته شد، بنا شد. بدنه خاکستری این ستون که مکانی برای اجرای فعالیت های فرهنگی و رویدادهای دیگر است، توسط بازارها و ساختمان های بلند اطراف آن احاطه شده است.


مرکز فرهنگی بورخس
بهترین نمایشگاه های بوئنوس آیرس در مرکز فرهنگی بورخس برگزار می شوند. این مرکز نه تنها بهترین آثار هنری را به نمایش می گذارد، بلکه رویدادهای هنری ای همچون تئاتر، اجراهای مدرن و فیلم های مستقل را نیز برگزار می کند. برخی از نمایشگاه های اخیر این مرکز شامل عکاسی های رابرت کاپا و آثار نقاش و مجسمه ساز مشهور سالوادور دالی می باشد. محوطه زیبای هنری طبقه بالا توسط نوری که از سقف شیشه ای آن می تابد، منظره ای روشن و خیره کننده دارد. سازه T شکل این بنا امکان برگزاری چهار نمایشگاه همزمان را به هنرمندان می دهد.

مرکز فرهنگی ریکولتا
از زمان آغاز به کار اخیر این مرکز در دهه 80، مرکز فرهنگی ریکولتا که در چند قدمی قبرستان ریکولتا قرار دارد، به یکی از منابع و مراکز فرهنگی مهم شهر بوینس آیرس تبدیل شده است. داخل این ساختمان که شامل تالارهای نمایشگاهی عظیم چرخان و استثنایی است بازسازی شده است. سینما و تالار کنفرانسی که پذیرای رویدادها و فستیوال های مختلف است نیز، تکمیل کننده فضای فرهنگی این مرکز است.
کامینیتو

کامینیتو منطقه ای است که از سه خیابان که در امتداد رود لابوکا به هم می پیوندند، تشکیل شده است. ساختمان های این منطقه توسط هنرمندی به نام خوان کوینکلا بنیتو، با رنگ های مختلف شاد و با طراوت نقاشی شده اند و این منطقه را به یکی از چشم نواز ترین جاذبه های بوینس آیرس تبدیل کرده است. با قدم زدن در خیابان های کامینیتو، کافه ها، صنایع دستی و توریست های بسیاری را می توانید مشاهده کنید.

تئاتر کولون

این سالن تئاتر که در سال 1908 آغاز به کار کرد، یکی از مهم ترین سالن های تئاتر موسیقیایی است و سالن اپرای مشهور آن گنجایش 2500 نفر را دارد. این سالن پذیرای اجراهای اشخاص معروفی همچون ماریا کالاس، انریکو کاروسو و لوچیانو پاواروتی بوده است. فعالیت های موسیقیایی تئاتر کولون بسیار گسترده است و تورهای داخلی با راهنما از موزه و سالن پشت صحنه تئاتر، تجربه ای جالب است.

فلورالیس جنریکا

فلوریس یا فلورالیس جنریکا یکی از مشهورترین سمبل های بوئنوس آیرس است. این گل فلزی 6 گلبرگی که در سال 2002 توسط معمار مشهور، ادواردو کاتالانو به شهر اهدا شد، در مرکز میدان سازمان ملل در استخری 40 متری و منعکس کننده قرار دارد. جنریکا به معنی کلی می باشد و نشان از آن است که این گل سمبل تمام گل های دنیاست، اما شکی نیست که سازه این گل، سمبلی قدرتمند و مدرن از تکنولوژی و طبیعت است. ابعاد گلبرگ های این گل 13 در 7 متر است و 4 پرچم در وسط آن، کامل کننده گل می باشد.



پارک سوم فوریه

این پارک که به جنگل های پالرمو نیز مشهور است، پارکی شهری به مساحت 25 هکتار است که در پالرموی بوینس آیرس قرار دارد و به خاطر بیشه زارها، باغ های جانورشناسی، باغ های گیاه شناسی، پلازا ایتالیا، دریاچه ها و باغ های رز خود بسیار مشهور است. طارمی آندلسی و بنای یادبود اسپیناردز، پیست دوچرخه سواری و آسمان نمای گالیلو گالیله با معماری مدرنش، از جمله جذابیت های این پارک محسوب می شوند.
 

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    با دلار 3400 تومنی فقط سفر توریستی به آرژانتین رو کم داشتیم!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    ابلیسک و هرم حتی در آرژانتین هم هست ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    بازم دمشون گرم حداقل یه الگو داشتن و سعی کردن به اون نزدیک بشن.ماچی داریم؟