۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۱

«درباره امبرتو اکو» که به شناخت و بررسی آثار اکو می‌پردازد و به تازگی منتشر شده است

 

زهرا فرهنگنیا: انتشارات افراز «دربارهامبرتو اکو» را با ترجمه کیهان بهمنی، که چند ماه پبش کتاب فرزند پنجم دوریس لسینگ را هم ترجمه کرده بود، روانه بازار کتاب کرد. کتاب محصول تحقیق دانشگاهی «گری پی‌.ردفورد» است. او در شش فصل خواسته روشن کند امبرتو اکو چه طور اطلاعات مختلف را فراهم میآورد و بنای نوشتههایش را میسازد.     

خواندن «درباره امبرتو اکو» برای آنها که این نشانهشناس و تئوریسن فرهنگ و رماننویس را میشناسند، خستهکننده است و برای آنها که میخواهند اکو را تازه دریابند بیفایده. متن وصله پینه است و به هدفی که نویسنده در مقدمه ادعا میکند - این کتاب جهت استفادهی افرادی که به صورت کلی به آثار اکو علاقهمند هستند و گروهی که به شکل تخصصی به تحقیق درباره آثار اکو میپردازند، نوشته شده استنرسیده است. گیرم دانشکده علم و هنر بکتون دانشگاه فیرلی دیکنسون «با اعطای بورس و فرصت مطالعاتی امکان نگارش این اثر را» برای گری.‌پیرد فورد فراهم کرده باشد. کتاب محتوای کارآمدی در دست ما نمیگذارد.
اکو روشنفکر بسیار مهمیدر نیمه دوم قرن بیستم است. او در نوشتههای سادهاش هم مباحث با اهمیت و پیچیدهای را مطرح میکند که لازم است روی آنها تمرکز شود تا فهمیده شوند. مثل هر متفکر دیگری برای درک جوهرهی اندیشهی او باید آثارش را خواند، مقالاتش، داستان‌‌هایش و هر چه را که به «مدخل امبرتو اکو» در دایرهالمعارف ذهن ما اضافه کند. حالا ما با کتابی رو به رو هستیم که یک دفعه و کاملا از وسط مسیری به نام اکو سبز شده و این ادعا را دارد که میتواند ابتدا و انتهای این مسیر را به ما نشان دهد، «دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای ادبیات انگلیسی، علوم ارتباطات، مطالعات فرهنگی، تاریخ و فلسفه در این کتاب مبحثی پیرامون یکدستی درونمایه آثار اکو را میخوانند که طیف وسیع موضوعات آثار عامهپسند و ادبی او را به یکدیگر متصل میکند».
برای مخاطبان آثار اکو، آنها که درگیری جدی با نوشتههای او دارند، پیش و مهمتر از هر چیز این مسئله روشن است که برای فهم  آثار او باید تلاش کنند خود را به حداقل دانشی در مورد فلسفه،زبانشناسی، تاریخ،علوم ارتباطات و ادبیات مجهز کنند. این هم دلیل سادهای دارد: بدون فراهم کردن این دانش، خواندن هر کدام از مقالات اکو حتی جذابترینهایشان مثل «چگونه با یک قزل‌‌آلا سفر کنیم» باز هم خستهکننده است.
«
درباره امبرتو اکو» به کسی که چنتهاش از شناخت مبانی اولیه ساختار فرهنگ و سادهترین تئوریهای ادبی، زبانشناسی و نشانهشناسی خالیست، کمکی به فهم اکو نمیکند و کلیدی برای حظ و نصیب بردن از آثار او به دستش نمیدهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =