انتقال اطلاعات با سرعت 100 گیگا بیت بر ثانیه و استفاده از قدرت پردازش جی.پی.یو‌ها در کنار سی.پی.یو‌ها، مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاه صنعت ده میلیارد دلاری ابررایانه‌ها و شبکه‌ها در سال 2009 بود.

علیرضا خراسانی: کنفرانس سالانه شبکه‌های رایانه‌ای یا سوپر کامپیوتینگ 2009 در اوریگان امریکا به پایان رسید و بیش از یازده‌هزار نفر از کارشناسان، استادان دانشگاه، شرکت‌های معروف در زمینه شبکه و ابررایانه‌ها، جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش درآوردند.

در جلسه افتتاحیه، جاستین راتنر رئیس بخش فناوری اینتل از توسعه وب سه بعدی سخن به میان آورد و آن‌را گامی به جلو برای صنعت رایانه و شبکه دانست. در همین راستا، او دو برنامه کاربردی برای سرورها را با نام OpenSimulator و ScienceSim معرفی کرد.

انجمن محاسباتی های‌پرفورمنس‌کامپیوتینگ معروف به اچ.پی.سی نیز با آزمایش موفقیت‌آمیز انتقال اطلاعات با سرعت 100 گیگابیت در ثانیه روی شبکه نوری امریکا، دنیای شبکه را با ابداعی نوین روبرو ساخت.

کنسرسیوم چهار شرکت معروف Infinera, Internet2, Juniper Networks and Level3 نیز با استفاده از روترهای سری t1600‌ توانستند 100 گیگابیت اطلاعات را تنها طی یک ثانیه از پورتلند (محل کنفرانس) به سیاتل در واشنگتن بفرستند و آن‌را دریافت نمایند. قرار است نسل جدید سخت‌افزارهای مرتبط با این فناوری نیز تا سال 2010 / 1389 وارد بازار شود.

سخنران دیگر کنفرانس لی هوود از موسسه سیستم‌های بیولوژی بود که ابزارهای جدید رایانه‌ای و شبکه‌ای را در بخش پزشکی معرفی کرد. وی تاکید کرد که پزشکی آینده مبتنی بر اطلاعات خواهد بود

هم‌چنین نسل جدید ابررایانه‌هایی که در کنار پردازشگرهای معمولی از قدرت جی.پی.یو‌ها یا پردازشگرهای گرافیکی نیز استفاده می‌کنند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این موضوع در یک سال اخیر اهمیت بسیاری پیدا کرده، به‌طوری‌که 15 خبر از 60 خبر منتشر شده در کنفرانس حول این محور بود. ان‌ویدیا، غول بزرگ دنیای گرافیک رایانه‌ای نیز قول داده سری جدید جی.پی.یو‌های خود را سریع‌تر به بازار بفرستد.

دن الس از شرکت مشاوره‌ای گابریل می‌گوید صنعت مرتبط با شبکه بیش از 10 میلیارد دلار در سال رشد دارد و می‌رود تا خود را به بزرگ‌ترین قدرت در زمینه سخت‌افزارهای مرتبط با رایانه و شبکه تبدیل کند.

ژاپن نیز در این کنفرانس قول داد ابررایانه پرسرعت خود موسوم به TSUBAME 2.0 را که 3 پتافلاپ سرعت دارد، تا اکتبر 2010 / مهر 1389 به سرعت دلخواه برساند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amin US ۱۳:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۸
    0 0
    salam vaghean aly bod lotfan bazam az in daste khabarha gharar dahid ba tashaor