سکونت اعضاء شوراها در محدوده حوزه انتخابیه خود از مفاد قانون شوراهاست که تا کنون مشمول هیچ اصلاحی نشده است.

به گزارش خبرآنلاین، پس از انتشار گزارشی با عنوان «شرایط نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا چیست؟»   برخی کاربران در کامنت هایی از اصلاح این قانون و لغو تبصره مربوط به محل سکونت اعضا سخن گفتند.
لازم به ذکر است که قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 است که متن کامل آن در آرشیو سایت مجلس شورای اسلامی وجود دارد. ماده 26 و تبصره​های آن به این قرار است:
انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:‌ الف - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.ب - حداقل سن 25 سال تمام.‌ ج - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه.د - ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.هـ - دارابودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار، داشتن حداقل مدرک فوق‌دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای تا بیست‌هزارنفرجمعیت،داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای بیست هزارنفرجمعیت.و - دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم از خدمت برای مردان.
تبصره 1 - اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
‌تبصره 2 - اعضاء شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضاء شورا از محدوده‌حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.
به استناد آنچه در سایت «قوانین» وابسته به دادگستری استان تهران منتشر شده؛ در سال 82 نیز که این قانون از سوی مجلس ششم اصلاح شده و به دولت اصلاحات ابلاغ شد؛ بند ( ج ) ماده ( 26 ) این قانون – یعنی اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه- حذف و بند ( و ) به این شرح اصلاح شد:  و - دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستا وداشتن حداقل مدرک دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای دارای تا یک میلیون نفر جمعیت ومدرک فوق دیپلم یا معدل آن برای شورای شهرهای دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت .
در این اصلاحیه هیچ تغییری در تبصره 2 که به محل سکونت کاندیداها اشاره دارد، لحاظ نشده است.
همچنین بر اساس آنچه که پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان​ها از « قانون شوراها با آخرین اصلاحات» از اصلاحیه سال 86 این قانون نیز منتشر کرده است؛ تغییری در تبصره 2 ایجاد نشده. بلکه بار دیگر بند (ج) به این ماده برگردانده شد. متن ماده 26 و اصلاحات آن در سال 86 به این قرار است:
انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند :
الف – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .ب – حداقل سن 25 سال تمام .ج – (اصلاحی 27/8/86 ) - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه. د- (اصلاحی 27/8/86 ) - ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.هـ – (اصلاحی 27/8/86 ) - دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار ، داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای تا بیست هزار نفر جمعیت ، داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت.
و- (الحاقی 27/8/1386) - دارابودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم از خدمت برای مردان.
تبصره1- اقلیت​های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
تبصره2- اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هریک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر GB ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    ازبس الحاقیه نوشتید همه سردرگم شدند شهرهای بیش از10هزارنفرحداقل مدرک چه باید باشد لطفابفرمایید؟؟؟؟؟
  • عزيزي IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام شما در خبر خود شرائط نامزدي در انتخابات شوراها را مطرح نموديد در حاليكه استناد به تبصره 2 ماده 26 مينماييد كه به شرط عضويت در شوراها اشاره دارد يعني مرحله بعد از انتخابات و نامزدي كه اين تبصره حذف نشده است ولي شرط سكونت در مرحله ثبت نام و نامزدي حذف شده يعني اگر كسي براي كانديدا شدن به محل ثبت نام مراجعه نمايد مسئولين ثبت نام نبايد از وي شرط سكونت را جويا شوند و بخواهند بلكه بعد از راي آوردن و عضويت بايد در محلي كه راي آن حوزه انتخابيه را كسب نموده اند سكونت نمايند . والا چه دليلي وجود داشت كه شرط قبلي مندرج در بند ج (سرط سكونت يكسال متصل به زمان ثبت نام ) حذف شود و شما آنرا در بند ج و در خبر اصلي خود به آن استناد نموده ايد .عزيزي از قم
  • عزيزي IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    با احترام بنده هيچگاه نگفتم تبصره 2 ماده 26 حذف يا لغو گرديده بلكه از ابتدا صحبت از حذف بند ج ماده 26 مصوب سال 75 بوده كه در سال 82 و 86 انجام شده . بنابر اين خواهش ميكنم نظر اينجانب در بصورت صحيح و دقيق بررسي گردد . شرط سكونت براي ثبت نام حذف لكن شرط سكونت براي عضويت (مرحله بعد از ثبت نام و انتخابات و بدست آوردن حد نصاب آرا) آري.