وزیر دولت​های خاتمی و هاشمی از موافقان تشکیل دولت وحدت ملی است و ظرفیت تشکیل چنین دولتی را در خاتمی، هاشمی، ناطق نوری، قالیباف و لاریجانی می​بیند.

گزیده سخنان عیسی کلانتری، وزیر جهاد کشاورزی دولت های پنجم، ششم و هفتم و مدیر گروه پژوهشی امور کشاورزی فعلی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با مهر را بخوانید:
·         من اصلاح طلب نیستم. من مستقل از اصلاح طلبان و اصولگرایان هستم و هیچگاه عضو این 2 نبوده ام. به نظر من بهتر است افراد بازیچه دست گروه ها نشوند. قطعا اصلاحات بخشی از جامعه است، این جریان وجود دارد و حذف شدنی نیست.
·         اصولگرایان و اصلاح طلبان را هیچگاه نمی توان حذف کرد، کما اینکه تلاش هایی از سوی هر دو جریان برای تحقق این موضوع چه در زمان اصلاحات و چه در دولت فعلی صورت گرفت، اما هیچگاه تفکر حذفی شدنی نیست.
·         در زمان امام خمینی(ره) اصلاح طلبان می خواستند امام(ره) را غصب کنند و الان هم اصولگرایان در مورد رهبر معظم انقلاب چنین قصدی دارند، اما قطعا هیچکدام موفق نخواهند بود.
·         نمره خاتمی ممکن است بالا نباشد، اما نمره احمدی نژاد قطعا مردود است؛ چراکه عملکردهایی از خود برجای گذاشت که کشور را به ورطه نابودی اقتصادی رساند و در یک شب ثروت های عمومی کشور را نصف کرد. این موضوع نشان داد که جناح ها در کشور ما قدرت اداره کشور را به تنهایی ندارند و با جمع جامعه می توان کشور را اداره کرد.
·         زمانی که بنده در دولت هشتم مشغول به خدمت بودم فشار زیادی از سوی حزب مشارکت که حزبی دولت ساخته بود بر شخص رئیس جمهور و دولت وقت وارد می شد. آنها تلاش می کردند که افراد عضو این حزب را در مجموعه دولت وارد کنند و به تبع آن تلاش زیادی برای ورود افراد عضو این حزب به وزارت کشاورزی صورت می گرفت. اما بنده به این فشارها توجهی نداشتم و به همین دلیل بعضی وقت ها کار به درگیری می کشید.
·         در حال حاضر برای اداره مملکت به فراتر از یک جناح نیاز داریم مثلا در انتخابات بعدی اگر از حضور اصلاح طلبان جلوگیری شود دولت دیگری از نوع اصولگرایی و البته ناموفق شکل خواهد گرفت.
·         در مورد  تشکیل دولت وحدت ملی بنده با آقای هاشمی هم‌نظر هستم. در انتخابات سال آینده اهمیتی ندارد که اصولگرایان یا اصلاح طلبان پیروز شوند مهم این است که سیاست خارجی و اقتصاد ما درست شود. این ساده‌اندیشی است که فکر کنیم تنها مدیریت داخل کشور می تواند مشکلات را حل کند در حال حاضر اقتصاد ما درگیر مسائل خارجی و تحریم ها است.
·         قطعا دولتی باید روی کار بیاید که نظراتش همسو با نظرات رهبری باشد و نظر ایشان هم به طور قطع در حال حاضر این است که اوضاع سر و سامان پیدا کند.  باید آدم عاقلی رئیس جمهور شود که از ظرفیت های کشور استفاده کند. من در دولت اصلاحات هم این ایراد را به آقای خاتمی گرفتم که با وجود افراد و نیروهای توانمند اصولگرا چرا صرفا از مشارکتی ها در بدنه دولت استفاده کرده است. وقتی افراد درجه یک، کنار گذاشته می شوند و آدم های درجه سه جایگزین آنها می‌شوند شرایط کشور این می شود. مثلا خانم دستجردی که به گفته رئیس جمهور نمره 20 را در کابینه داشت به دلیل استفاده از تنها برادر لاریجانی که اتفاقا سیاسی هم نیست، برکنار می شود.
·         {در واکنش به سخنان اخیر هاشمی درباره انتخابات آزاد} حتما نظر وی این است که مردم و جناح ها باید حضوری فعال در انتخابات پیش رو داشته باشند. این نظر می تواند مبتنی بر این باشد که انتخابات از پیش مهندسی شده نباشد به این معنا که تنها یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و از بین مثلا 4 کاندیدای این جناح یک نفر رئیس جمهور شود.
·         نمی توانیم منکر برگزاری انتخابات سالم در کشور باشیم. همیشه هم تقلب ها و تخلف هایی به صورت کم و زیاد در انتخابات بوده است، مثلاً در انتخابات سال 76 در یکی از استان های غربی کشور تقلب شد. اینها تاثیری در انتخابات ندارد و به دلیل اینکه کل انتخابات زیر سئوال نرود از این موضوع چشم پوشی شد. انتخابات قوانینی دارد به هر صورت ما هم تابع قانون اساسی هستیم. بنده وقتی قبول می کنم با توجه به این قانون در انتخابات شرکت کنم باید شرایط را هم بپذیرم.
 ·         {در پاسخ به اینکه یعنی شما می گویید در انتخابات تقلب شده است؟} بله. اما انتخابات اصولی دارد . ما می گوییم طبق قانون اساسی وقتی شورای نگهبان انتخابات را تایید کرد، دیگر جایی برای اعتراض باقی نمی ماند، حتی اگر تقلب شده باشد. البته اعتراض بعد از آن جایز است، اما اعتراض بعد از تایید انتخابات طبق قانون معنایی ندارد. تا زمانی که انتخابات تایید نشده حق اعتراض برای کاندیداها و هواداران آنها محفوظ است، اما بعد از آن دیگر جایی برای اعتراض نیست. مثلاً در انتخابات گذشته بنده در تبریز بودم و از 12 ظهر روز انتخابات عنوان می شد که تعرفه وجود ندارد و البته تا آخر شب هم نرسید.
 ·         من در انتخابات سال 88 تبریز  بودم. در روز انتخابات عنوان شد که تعرفه تمام شده است و ملت هم پشت صندوق های رای منتظر رسیدن تعرفه بودند، اما تا پایان زمان رای گیری هیچگاه تعرفه نرسید. اما وقتی همین انتخابات بر مبنای قانون اساسی و بر مبنای نظر شورای نگهبان تایید شد، کسانی که بر مبنای همین قانون در انتخابات شرکت کردند و رای دادند باید کار را تمام شده بدانند. البته قبل از تایید طبیعی است که حق اعتراض وجود دارد، هیچکس هم نمی تواند این حق را از مردم و کاندیداها بگیرد. اما وقتی انتخابات تایید نهایی شد باید بر اعتراض قلم بطلان کشید و آن را پذیرفت.
 ·         بعد از تایید انتخابات سال 88 با اعتراضات خیابانی مخالف بودم، اما قبل از آن نه. بالاخره ملت حق اعتراض دارند. در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم بعضاً دیده می شود که انتخابات یک شهرستان لغو می شود.
·         {در پاسخ به سوالی درباره انتخابات سال 88} کاندیداها بر مبنای قانون اساسی نامزد شده اند و اشکالی که به آنها وارد است این است که ما نمی توانیم بگوییم که 50 درصد قانون اساسی را قبول داریم و 50 درصد دیگر را نمی پذیریم. قانون اساسی تا زمانی که اصلاح نشده است همه باید تابع آن باشند . شاید بنده با 10 درصد قانون فعلی مشکل داشته باشم، اما تا زمانی که این قانون وجود دارد باید به تمام آن التزام داشته باشیم. این اشکال به کاندیداها هم وارد بود؛ چرا که آنها هم نمی توانند بگویند یک بند از قانون اساسی را قبول دارم و بند دیگر را نمی پذیرم. مثلاً بگویند این بند از قانون را که بر اساس آن کاندیدا شده ام را قبول دارم و بند دیگر را که براساس آن انتخابات تایید می شود، قبول ندارم.
 ·         {چه اطمینانی هست که باز هم اصلاح طلبان ادعای تقلب نکنند؟} شما قطعاً قصاص قبل از جنایت که نمی توانید بکنید. عده ای کارهایی کردند که باید در برابر آن پاسخگو باشند.  از نظر من این موضوع بر می گردد به عدم توجیه. چرا که هیچ گاه کاندیداها و طرفداران آنها را توجیه نکرده و آموزش ندادیم. ممکن است عده ای درباره آن حوادث بگویند که ما نمی دانستیم و یا خبر نداشتیم. البته همه کاندیداهایی که در انتخابات شرکت می کنند باید بدانند که وظیفه آنها پاسداری از قانون اساسی است و با این عنوان باید به صحنه وارد شوند. وقتی فردی وارد انتخابات می شود همه قانون را باید قبول داشته باشد و وقتی زنگ پایان انتخابات زده می شود حق اعتراض وجود ندارد.
 ·         ما در خانه کشاورز، طرفدار آقای موسوی بودیم. وقتی زنگ پایان انتخابات زده شد علیرغم اینکه با دولت آقای احمدی نژاد رابطه کاری آنچنانی نداریم و نسبت به عملکرد و رفتارهای این دولت انتقاد داریم او و دولتش را به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران تا پایان سال 92 قبول کردیم چرا که در این وادی باید اصول بازی را پذیرفت.
 ·         همه را نمی شود به یک چوب راند. در حوادث سال 88 یک گروه کسانی بودند که مواضع خود را تکرار کردند اما عده ای قواعد بازی را رعایت کردند و قانون را پذیرفتند. آنهایی که قواعد بازی را رعایت نکردند حسابشان جداست. اما گروه های سیاسی و افراد به صرف طرفداری از شخص یا یک جریان را نمی توان محکوم به این سخنانی که شما به آن اشاره کردید کرد. مثلا در روزنامه ای دیدم که یک چهره روحانی اصولگرا عنوان کرده بود که اصلاح طلبان غلط می کنند در انتخابات سال 92 حضور داشته باشند. خوب این حرف درستی نیست و نمی توان درباره افرادی مثل آقای نجفی که از چهره های اصلاح طلب است و تا قبل از مشکلی که برای او بوجود بیاید یکی از کاندیداهای بالقوه بود آن را وارد دانست.
 ·          آقای نجفی ایست قلبی کرده و وضع فیزیکی اش برای حضور در انتخابات خوب نیست.
 ·         اگر قرار باشد که انتخابات صرفا بین اصولگرایان انجام شود خوب طبیعتا اصلاح طلبان تمایل جدی به حضور نخواهند داشت. اما اگر شرایط برای همه شخصیت ها و گروه های سیاسی فراهم باشد طبیعتا انتخابات پرشور و رقابتی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان را شاهد خواهیم بود.
 ·         اصلاح طلبان اعلام کرده اند که چهره هایی نظیر آقای عارف نمی توانند نماینده همه آنها باشد. البته آقای عارف انسان بسیار وارسته و باسوادی است.
 ·          نظر من درباره حضور آقای خاتمی در انتخابات مثبت است. اگر خاتمی کاندیدا شود دیگر فریب مشارکتی ها را نخواهد خورد البته شاید هم مشارکت خود را اصلاح کند. اگر آقای خاتمی دوباره برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود و رای بیاورد می تواند دولت وحدت ملی را محقق کند. با توجه به شناختی که بنده از وی دارم او می تواند اشتباهات گذشته را درباره استفاده از مشارکتی ها در دولت برطرف کرده و از ظرفیت همه نیروها بهره بگیرد. چون در حال حاضر رابطه وی با مشارکتی ها بیشتر شکاف برداشته است.
 ·          خاتمی، قالیباف، حداد عادل، مشایی، اینها اگر کاندیدا شوند انتخابات خوبی را شاهد خواهیم بود.
 ·         از آقای ولایتی در حال حاضر به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات سال آینده نام برده می شود اما بنده بعید می دانم با توجه به عملکرد ایشان در وزارت خارجه و تاکید بر استفاده از نیروهای اصولگرا وی توان تحقق دولت وحدت ملی را داشته باشد.
 ·         قالیباف می تواند دولت وحدت ملی را محقق کند. آقای حداد عادل هم شخصیت متعادلی است و تا حدی می تواند ایده دولت وحدت ملی را محقق کند. آقای لاریجانی یکی از افرادیست که می تواند از ظرفیت همه نیروها استفاده کند و لذا او هم توان تحقق دولت وحدت ملی را دارد.
 ·         علی اکبر ناطق نوری یکی از افرادی است که به طور قطع می تواند دولت وحدت ملی را محقق کند و در این زمینه پیش تر آقای هاشمی هم به وی پیشنهاد حضور در انتخابات را ارائه کرده بود. او در زمان وزارت کشورش این موضوع را ثابت کرده است و تقریبا استاندارانی که با وی همکاری می کردند نصف از مجموعه اصولگرایان و نصف دیگر از مجموعه اصلاح طلبان بود. او به خوبی این افراد را زیر چتر وزارت کشور مدیریت می کرد و تنها وزیر کشوری بود که از تمام ظرفیت های کارشناسی کشور و نخبگان دو جناح در زمینه اداره کشور بهره گرفت.
·          اگر افرادی نظیر آقای ناطق ظرفیت رای آوری ندارند پس هیچ کس نباید کاندیدا شود. به نظر شخص بنده به آقای ناطق نوری در انتخابات سال 76 ظلم شد و جو سازی های زیادی علیه وی صورت گرفت که در نهایت نتیجه انتخابات به آن شکل رقم خورد. بنده خودم هم به آقای ناطق رای دادم و حتی وقتی آقای خاتمی از بنده درخواست کرد که در وزارت کشاورزی بمانم به او گفتم که من به رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری رای داده ام و او نیز به بنده گفت به من چه ارتباطی دارد که شما به چه کسی رای دادید بنده از شما می خواهم که در وزارت کشاورزی بمانید. البته من رابطه دوستانه ای با آقای خاتمی و آقای ناطق دارم و انصافا هم تا آخرین لحظه نمی دانستم که به چه کسی رای بدهم اما در نهایت پای صندوق در سال 76 تصمیم گرفتم که به آقای ناطق رای بدهم.
 ·         البته خاتمی هم برای حضور در انتخابات سال 76 برنامه ای نداشت و به صورت کاملا اتفاقی کاندیدا شد و در نهایت با رای مردم به عنوان رئیس جمهور منتخب معرفی شد. آبان ماه سال 75 بود که آقای کروبی به من زنگ زد و گفت که می خواهم به دفترت بیایم، اتفاقا آن روز جلسه هیات دولت بود و بعد از ظهر باید در این جلسه حضور می یافتم. در هر حال آقای کروبی برای ناهار به دفتر بنده در وزارت کشاورزی آمد و خطاب به من گفت: تو، شافعی و بهزاد نبوی باید به دیدار مهندس موسوی بروید و از او درخواست کنید که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آماده شود چون ما کاندیدایی برای این انتخابات نداریم. اتفاقا یک هفته قبل از این داستان بنده به همراه تعدادی از دوستان در دفتر مهندس موسوی بودیم و وقتی به او پیشنهاد دادیم که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بشود به شدت برآشفت. بر همین اساس من خطاب به آقای کروبی گفتم که حاضر نیستم با مهندس موسوی در این رابطه صحبت کنم چرا که پیشتر چنین قضیه ای پیش آمده است. روز قبل از دیدار با کروبی آقای خاتمی را در ابتدای بزرگراه کردستان دیدم از آنجا که دوستی دیرینه ای با وی داشتم بنده را دعوت کرد تا برای ناهار به دفتر کارش برویم اما چون آن روز در دانشگاه باید حاضر می شدم پیشنهاد وی را نپذیرفتم. از سویی هم جلسه ای که با آقای کروبی داشتیم طول کشید و من هم باید در جلسه هیات دولت حضور می یافتم. چرا که اگر دیر به جلسه می رفتیم آقای هاشمی ناراحت می شد. به همین دلیل خیلی اتفاقی و برای اینکه بتوانم زودتر سر و ته جلسه با کروبی را هم بیاورم به وی گفتم که شما کاندیدا دارید چرا سراغ خاتمی نمی روید. کروبی گفت کدام خاتمی گفتم سید محمد. کروبی وقتی متوجه پیشنهاد من شد به یکباره از جا پرید و گفت راست می گویی! چرا به ذهن خودمان نرسید. خلاصه آن روز کروبی با خوشحالی فراوان رفت و من هم سریعا به جلسه دولت رفتم. آن روز گذشت. روز بعد این دیدار خاتمی با ناراحتی به من زنگ زد و کلی فحش و بد و بیراه به من گفت که چه کرده ای؟ شب گذشته 500 نفر به خاطر پیشنهاد تو به خانه من آمدند و تا پاسی از شب از خانه من نمی رفتند. خلاصه داستان کاندیدا شدن آقای خاتمی از اینجا شروع شد.
·         آقای هاشمی قطعا در این دوره از انتخابات کاندیدا نخواهد شد. بنده سال 84 به آقای هاشمی رای دادم و با توجه به شناختی که از شخصیت و توانایی های او دارم اگر صد دوره دیگر هم کاندیدا شود باز هم به او رای می دهم. اصلا اگر آقای هاشمی در انتخاباتی کاندیدا شوند و فقط یک رای بیاورند مطمئن باشند که آن یک رای را من به ایشان داده ام.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    ای کاش این نیروهای با سواد و با تجربه مثل ایشان .آقای هاشمی و آقای خاتمی دوباره روی کار بیایند.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    بعد از مدتها یک گفتگوی شیرین و دلچسب!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    134 4
    1- مطمئني كه خاتمي بهت "فحش و بد و بيراه" گفته؟ 2- رو چه حسابي حداد عادل رو اسم برده؟ چه مديريتي ازش ديده؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    دمت گرم از این همه صراحت لهجه
  • بدون نام NL ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    115 7
    یادش بخیر اون زمان.... .
  • مهدی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    101 3
    "من در دولت اصلاحات هم این ایراد را به آقای خاتمی گرفتم که با وجود افراد و نیروهای توانمند اصولگرا چرا صرفا از مشارکتی ها در بدنه دولت استفاده کرده است" اگر مشارکتی ها صرفا بودند پس شما آنجا چه می کردید ؟
    • عالی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
      30 2
      امیدوارم این نظردوستمون روآقای کلانتری ببینند به هرحال الان بایدصفهای سیاسی یک دست ترشفاف تربشود نه اینکه اقای کلانتری به کسانی که بسیارکارشناس تروخبره ترازخیلی ها هستندبتازند تا نان این حرفها را عده ای دیگربخورند وحدت ملی یعنی این آقای کلانتری
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    92 3
    فرموده اند اقای خاتمی فقط از مشارکتی ها استفاده کردند ایشان که 4 سال وزیر بودندومشارکتی هم نبودند و به اقای خاتمی هم رای نداده بودند اقایان کمالی و شریعتمداری و دکتر نمازی و مظاهری و مرحوم نوربخش ومظفر و........افراد زیاد دیگری بودند که از گرایشهای مختلف دولت اقای خاتمی را تشکیل داده بودند . ا
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    2 31
    قضيه اين ستاره ها چيه؟ لايک و ديسلايک بالاترينه مثلا؟
  • داوری IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    60 3
    تقریبا اقای کلانتری هزارمین نفری است که ادعای پشنهاد خاتمی برای کاندیداتوری را دارد بعد آقای خاتمی به کسی فحش نمی دهد. ضمن اینکه حضور شما سعیدی کیا و.... نشان دهنده این است که دولت خاتمی حزبی نبود
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    11 0
    الم تعلم بان الله یری.......!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    36 7
    قطعا اگر هاشمی صد بار دیگر هم کاندیدا شود من هم به او رای می دهم .
  • حامد IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    26 6
    گفتگوی خوبی بود آقای کلانتری انسان عادلی هستند.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    6 1
    "اگر آقای هاشمی در انتخاباتی کاندیدا شوند و فقط یک رای بیاورند مطمئن باشند که آن یک رای را من به ایشان داده ام." آقای کلانتری رای ما را هم اضافه کنید . بسیار جالب بود و لذت بردیم .