ایسنا نوشت:

یک مقام وزارت خارجه درباره برخی شایعات مبنی بر مذاکره ایران و آمریکا بر سر افغانستان گفت: مذاکره‌ای با آمریکا یا در ارتباط با آمریکا در سفر جلیلی به افغانستان صورت نگرفته است، اما ایران نقطه نظراتش را درباره حضور کشورهای بیگانه در این کشور به طور صریح اعلام کرد.
احمد سبحانی، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه که در سفر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به کابل وی را همراهی کرد، درباره استمرار تعامل نفتی و بانکی ایران و هند با وجود تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران اظهار کرد: هندی‌ها به خوبی می‌دانند برای داشتن اقتصادی توسعه‌محور باید با شرکایی کار کنند که بتواند به آن‌ها اطمینان داشته باشند و ما در عمل به آن‌ها نشان دادیم که ایران شریکی مطمئن برای اوست. با وجود ارسال نشدن پول نفت به هند اما ایران انتقال نفت به هند را قطع نکرد. از سویی ایران در حال حاضر پول نفت خود را بر اساس توافق صورت گرفته با هند 55 درصد به صورت ارزهای بین‌المللی و 45 درصد را به روپیه دریافت می‌کند.
وی گفت: دریافت پول به روپیه برای ایران اجبار نبوده است، بلکه یک انتخاب بود. ما از سال‌ها پیش چندین بار تلاش کردیم پول‌های ملی غیر از دلار را وارد عرصه مبادلات ارزی‌مان کنیم، ولی با مشکلاتی مواجه می‌شدیم. اجرای تحریم‌های یک‌جانبه نفتی و بانکی کمک کرد تا ارز ملی کشورها را به کار بگیریم.
تاکنون خرید نفت از سوی هندی‌ها انجام شده و ما هم صادرات را ادامه دادیم و هندی‌ها مایل هستند نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند و ان‌شاءالله در آینده هم این مبادلات ادامه خواهد داشت.
سبحانی تاکید کرد: تاکنون خرید نفت از سوی هندی‌ها انجام شده و ما هم صادرات را ادامه دادیم و هندی‌ها مایل هستند نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند و ان‌شاءالله در آینده هم این مبادلات ادامه خواهد داشت.
مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه با اشاره به گذشت یک سال از اجرای تحریم‌های نفتی و بانکی از سوی آمریکا و اروپا، اظهار کرد: تحریم برای کشوری که 15 همسایه دارد و اقتصادش به کشورهای دیگر متصل است به راحتی امکان‌پذیر نیست. کسانی که ما را تحریم کردند امروز ضربه‌های بیش‌تری را از این مساله متحمل شده‌اند؛ نه این‌که آن‌چه در غرب به عنوان بحران اقتصادی می‌بینیم به طور کامل تحت تاثیر تحریم ایران است، اما تحریم ایران بی‌تاثیر در افزایش بحران اقتصادی آنها نیست.
سبحانی با اشاره به سفر سعید جلیلی به افغانستان که برای اولین بار در دوره مسوولیت وی انجام شده است، گفت: ما مذاکرات خوب و صریحی با مقامات افغان داشتیم و درباره آن‌چه که فکر می‌کنیم به امنیت منطقه کمک می‌کند گفت‌وگو کردیم.
مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه درباره برخی اخبار مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا بر سر مساله افغانستان در یک ماه گذشته و تشدید این اخبار با سفر غیرمنتظره دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به افغانستان، اظهار کرد: در سفر سعید جلیلی به کابل مذاکره‌ای با آمریکا یا در ارتباط با آمریکا صورت نگرفته است، اما ما نقطه نظرات خود را درباره حضور کشورهای بیگانه در این کشور به طور صریح اعلام کردیم. ایران حضور بیگانگان را به نفع امنیت منطقه نمی‌داند. حضور آن‌ها آتش را در منطقه شعله‌ورتر کرده است.
سیاست اصولی ایران این است که نیروهای فرامنطقه‌ای باید هر چه سریع‌تر از افغانستان خارج شوند، اما تاکنون درخواستی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    به عبارت بهتر، دریافت پول نفت به روپیه یک اجبار نبود، بلکه تنها انتخاب موجود بود!