رییس کل بانک مرکزی گفت: تراکنشهای مشکوک که برای فعالیتهای سوداگرانه استفاده میشد، از بدو شروع شاپرک محو شد.
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ، درهمایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت با اشاره به طرح شاپرک گفت: شاپرک در اردیبهشتماه سال جاری فعال و در پنجم دیماه تنها شبکه پرداخت کارتی کشور در فروشگاه مطرح شد که این طرح بیش از دو میلیون سامانه در سراسر کشور را از 17 شبکهی پراکنده به یک شبکه واحد و مستقل تبدیل کرد.
وی گفت: طرح شاپرک یکی از بزرگترین طرحهای فنآوری در کشور محسوب میشود که چندین تغییر مهم در نظام بانکی ایجاد کرد که یکی از آنها این بود که تراکنشهای مشکوک که برای فعالیتهای سوداگرانه استفاده میشد، از بدو شروع شاپرک محو شد و خلق پول گستردهای که به واسطهی تسویه آنی در بانکها صورت میگرفت و مبلغ آن تا 70 هزار میلیارد ریال برآورد میشد، با التزام زمان تسویههای به موقع مدیریت شد.
رییس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به سامانه پرداختی الکترونیک سیار (سپاس) گفت: مورد دیگر مرکز کنترل امنیت شبکه و فوریتهای بانکی کاشف است که این دو طرح فعالیتهای اجراییاش آغاز شده و ظرف ماههای آینده عملی میشود که امید است با به ثمررسیدن این طرحها و طرحهای دیگر چالشهای پیشرو مدیریت شود.
وی در ادامه اظهار کرد: اکنون 75 درصد از شرکتهای فعال در کشورهای توسعهیافته حداقل از یکی از خدمات الکترونیکی استفاده میکنند و مجموعهی تراکنش کارتهای صادرشده توسط مسترکارت و ویزا در سال گذشته به میزان 2.141 میلیارد دلار بود.
وی با بیان اینکه بانکداری الکترونیکی از مباحث جدیدی است که در مدت زمان کمی توانسته جایگاه مهمی برای خود پیدا کند، گفت: این جایگاه به گونهای است که تصور بانکداری امروزی بدون بانکداری الکترونیکی بسیار مشکل است و پدیده تجارت الکترونیکی امری جدانشدنی از بحث بانکداری الکترونیکی است.
بهمنی با بیان اینکه برخی از منابع از جمله صندوق بینالمللی پول، بانک الکترونیکی را یکی از زیرشاخههای تجارت الکترونیکی طبقهبندی کرده ادامه داد: سابقهی بانکداری الکترونیکی در ایران به سال 1350 بر میگردد و در حال حاضر پیشرفتهای بانکهای ایران را با استفاده از بانکداری الکترونیکی شاهدیم. به عنوان مثال بانک ملی با طرح سیبا، بانک صادرات با طرح سپهر، بانک کشاورزی با طرح مهر، بانک ملت با طرح جام و بانکهای خصوصی با طرحهای بانکداری مستقل و مخصوص خود به صورت منفرد و 24 ساعته در حوزه بانکداری الکترونیکی فعالیت خود را آغاز کردند.
رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد: امروز شاخص کارت به ازای هر نفر در کشورمان 2.8 کارت است یعنی هر ایرانی بهطور متوسط سه کارت دارد که تقریبا معادل تعداد کارتهای افراد فعال در کشورهای پیشرو است.
وی با بیان اینکه حدود 2.5 میلیون پایانه فروش در سراسر کشور وجود دارد، گفت: یعنی به ازای هر یک میلیون ایرانی 34 هزار پایانهی نصب شده وجود دارد و هر ماه بیش از 500 میلیون تراکنش مالی در کشور انجام میشود و هر ایرانی بیش از سه بار از کارتاش استفاده میکند.
بهمنی با بیان اینکه فنآوری با سرعت بالا به بدنه نظام بانکی رسوخ کرده، اظهار کرد: حدود هشت سال گذشته 18 هزار پایانه فروش در کشور وجود داشت و چیزی به نام حواله الکترونیکی نبود و چک و اسکناس برای پرداختها استفاده میشد، اما امروز اصطلاح کارتبهکارت اصطلاح جاافتادهای است.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکسال در حوزهی بانکداری الکترونیکی باید یک قرن حساب شود، گفت: البته در کنار همه این مسائل باید توجه داشت این تحولات همراه با ریسکهایی به وجود آمده و ریسکها همیشه وجود دارد که باید با آن مقابله کرد، از جمله ریسک امنیتی که ناشی از هکرها، ویروسها و موارد دیگر است که باید از طریق نظارت مستمر به خصوص در مواقع بحرانی بر آنها غلبه کرده و ریسک دیگر قانونی و اخلاقی است که باید با برطرفکردن نقاط ضعف قانونی آنها را رفع کنیم. از جمله ریسک پولشویی است که با تقویت سیستم حسابرسی، بازرسی و نظارت و کنترل بیشتر بهتر میشود.
بهمنی در ادامه با بیان اینکه ریسک استراتژیک به تولیدات و خدمات جدید در سیستم بانکداری الکترونیکی مربوط میشود، گفت: یکی از ابزارهای مهم نیروی متخصص و کارآمد است که کمتر به آن توجه شده از طرفی ریسک نرخ ارز و ریسک عملیاتی که ناشی از ضعف در طراحی سیستم و کنترل سیستم اطلاعاتی بانک میتواند باشد باید برطرف شود.
وی با بیان اینکه در این همایش باید دستاوردهای نوین صنعت بانکداری را به ملت از طریق رسانهها انتقال داد، گفت: باید زیرساختها را تکمیل و ابزارهای جدید پرداخت الکترونیکی را توسعه داده چون خیلی از این ابزارها اطلاعی نداشته و باید در این زمینه به جنبههای مختلف بانکداری اشراف داشته باشیم.
رییس کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بانک مرکزی در سال گذشته دو طرح اساسی و زیرساختی را به مرحلهی اجرا درآورد و در خردادماه سال جاری طرح سپام عملیاتی شد که زبان عملیاتی واحد برای نظام بانکی کشور ایجاد کرد که این زبان در سراسر جهان همه فهم است.
بهمنی تاکید کرد: باید نظارت سیستمی، الکترونیکی بر پایه دانش فنآوری اطلاعات صورت گیرد و سازمان حسابرسی و حسابرسان بانکها و بانک مرکزی باید خود را با سیستم بانکی الکترونیکی تطبیق دهد و در پایان از مسوولان این همایش تقاضا دارم برای بهرهبرداری بیشتر نتایج این همایش را در کارگروههای تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و در مشکلات و راهکارهای جدید و پیشنهادهای مناسب ارائه شود تا از طریق سیستم بانکی شاهد ارتقاء بیشتر بانکداری الکترونیکی در کشور باشیم.
/3131
نظر شما