به گزارش روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم فجر، طی روزهای گذشته دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر میزبان تهیه کنندگان وکارگردانان فیلمهای بخش مسابقه سودای سیمرغ و فیلمهای اول بود که ضمن تشریح روند برگزاری جشنواره و نحوه نمایش فیلمها از سازندگان فیلمهای این دو بخش درخواست کرد حداکثر تا پایان 26 دی نسخه نهایی قابل نمایش آثار خود را به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تحویل دهند.
همچنین در این دیدارهای جداگانه مقرر شد نسخهنهایی آثار به بخش امور نمایش جشنواره تحویل داده شود تا نسبت به تهیه نسخه دیجیتال برای نمایش فیلمها اقدامات لازم صورت پذیرد و جدول نمایش فیلمها کاملا منظم و بدون تغییر همانگونه که زمان پیش فروش عرضه میشود، بدون تغییر باقی بماند.
برگزاری نشست هماندیشی داوران بخش تجلی اراده ملی
نشست هماندیشی داوران بخش تجلی اراده ملی با حضور داوران و نمایندگان 40 وزارتخانه، سازمان، نهاد و مرکز فرهنگی بخش دولتی و خصوصی شرکت کننده در بخش تجلی اراده ملی جشنواره، از ساعت 10 تا 12 روز یاد شده در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار خواهد شد.
در این نشست که محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره بینالمللی فیلم فجر به همراه سایر مدیران مربوطه حضور خواهند داشت پیرامون اهداف بخش تجلی اراده ملی و راههای دستیابی به آن از طریق روشهای ارتباطی صحیح و علمی و نیز توسعه مشارکتهای سازمانهای دولتی و خصوصی در حوزه سینما بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.
نشست هم اندیشی مذکور به منظور ارتقاء سطح کیفی بخش «تجلی اراده ملی»، تبیین شاخصهای داوری و بررسی راههای گسترش تعاملات میان مراکز فرهنگی با هنر- صنعت سینما برگزار میشود.
فروزش: داوریهای جشنواره روی سلیقه استوار است
ابراهیم فروش کارگردان پیشکسوت سینما گفت: «با توجه به اینکه مدیریت جشنواره سعی میکند نواقص سال قبل را برطرف کند، فکر میکنم امسال نسبت به سالهای گذشته جشنواره بهتری داشته باشیم.»
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته انتقادهایی از نظر صدا، سالن و وسعت نمایش فیلمها در شهرستانها داشتیم، افزود: «هر ساله همزمان با برگزاری جشنواره سعی شده فیلمها را به شهرستانها ببرند و میگفتند از نظر نور و صدای سالنها فیلمها خوب پخش نمیشد. باید توجه داشت که اگر فیلمها سالنهای زیادی هم برای نمایش داشته باشند، اما نمایش خوب نداشته باشد به نوعی فیلم باطل میشود.»
فروزش همچنین گفت: «از طرفی بلافاصله این موضوع مطرح میشود که امیدوارم این فیلمها تنها در تهران بلکه در شهرستانها هم نمایش داشته باشند تا اکثر علاقهمندانی که میخواهند فیلمها را ببینند، از دیدن آنها محروم نشوند. البته این امر نیز مشروط به این است که فیلمها به خوبی نمایش داده شود.»
وی بیان داشت: «متاسفانه بارها دیده شده آدمهایی که در طول سال یکبار هم به سینما نمیروند شبهای جشنواره پشت در سالنها صف میکشند و به سالنها میروند اما مخاطبان اصلی سینما از دیدن این فیلمها محروم میشوند. به عقیده بنده باید برای این کار نظم و انضباطی برقرار شود.»
وی با بیان اینکه دیده شده اکثر فیلمها به دلیل سریع آماده شدن، به نوعی آنطور که باید و شاید مورد توجه کارگردان قرار نمیگیرد، گفت: «متاسفانه گاهی دیده شده پردهها جا به جا میشود که این کار در واقع سوزاندن فیلم است.»
فروزش در مورد بخش بینالملل جشنواره نیز خاطرنشان کرد: «دبیر جشنواره کارشناسان باتجربهای را بکار گیرد تا مخاطب راضی باشد و به جایی برسیم تا اینکه فیلمهای خارجی به خوبی به نمایش درآیند و فیلمها کمتر دچار سانسور شوند؛ به خصوص فیلمهای خارجی که به نوعی اعتبار و آبروی جشنواره هستند.»
وی همچنین در مورد هیات انتخاب جشنواره نیز گفت: «دیده شده هیات انتخاب برخی فیلمها را به دلیل محدودیت تعداد آثاری که باید به نمایش درآید کنار میگذارد و طبیعی است هر کارگردانی علاقهمند است فیلمش در جشنواره به نمایش درآید؛ در اینصورت گلایهها آغاز میشود. اعتبار جشنواره این است که فیلمهایی از کارگردانان شناخته شده و جوان ما به این بخش راه پیدا کنند و جشنواره محلی باشد برای ارزیابی این ویترین سینما که محصولات یک ساله را به ما نشان میدهد.»
فروزش در مورد بخش داوری نیز خاطرنشان کرد: «داوریها که ما هرساله میبینیم گلایههایی را به همراه میآورد و هر کسی میخواهد فیلمش روی سکویی قرار گیرد و اگر اینطور نباشد گلایهها شروع میشود. داوریها متاسفانه روی سلیقه استوار است و بر اساس آن رای میدهند.»
عرفان منش: جشنواره فیلم فجر توانایی همافزایی بین نهادهای هنری کشور دارد
جلیل عرفان منش معاون امور آثار سینمایی وسمعی وبصری گفت: «جشنواره فیلم فجر علاوه بر اهالی سینما، توانایی هم افزایی بین همه نهادهای هنری و فرهنگی کشور را دارد و معتقدم اگر اهالی سینما و مدیران به جای مسائل حاشیهای به متن سینما و رسالت بزرگی که سینمای ایران در عرصه داخلی و خارجی بر دوش خود دارد توجه کنند، آنقدر بین مدیران سینمایی و هنرمندان اشتراک وجود دارد که هیچ دلیلی برای روبروی هم قرار گرفتن و تقابل نخواهند بود. هرچند که ممکن است اختلاف سلیقه که امری طبیعی است وجود داشته باشد.»
وی برگزاری جشنواره فیلم فجر را در رشد و اعتلای سینمای ایران بسیار موثر دانست و اعتبار سینمای ایران را از رهگذر همین سی دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد.
معاون امور آثار سازمان سینمایی کشور در مورد بازار فیلم جشنواره فجر یادآور شد: «با توجه به اینکه من در سه دوره از جشنواره در بازار فیلم حضور داشتم احساس میکنم ما در این بازار به طور نسبی موفقیتهایی داشتیم اما راضی کننده نبوده است. متاسفانه بازار فیلم ما، بازار مطلوبی نبوده و ما علی رغم داشتن آثار قابل توجه، کمتر توانستیم این بازار را مدیریت کنیم؛ به طوری که نتوانستیم آثارمان را به پخش کنندگان جهانی به ویژه پخش کنندگان معتبر بفروشیم؛ لذا باید این نقیصه را بر طرف کنیم.»
عرفان منش افزود: «ما باید با همکاری بخش خصوصی به بازارهای فیلم جهان راه پیدا کنیم، به عنوان نمونه ما در حال حاضر هفته فیلم مسکو را در پیش رو داریم و این کشور نیزعلاقهمند ورود فیلمهای ایرانی به بازارهای مسکو است. این درحالی است که ما در بخشی از کشورها بویژه در کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها ایجاد شده، بستر بسیار مناسبی برای اکران فیلمهای ایرانی داریم که بیاستفاده مانده است. ما همچنین به لحاظ فرهنگی و اشتراکات دینی میتوانیم فیلمهای خودمان را به بازار فیلم کشورهای مسلمان ارائه دهیم؛ خوشبختانه کوششهایی نیز طی این دو سال گذشته صورت گرفته اما این کوششها باید گستردهتر شود.»
عزتی: بازیگران نسبت به جشنواره فیلم فجر سرد شدند
جواد عزتی بازیگر سینمای ایران گفت: «مهمترین اولویتی که هر ساله برای یک جشنواره باید در نظر داشت این است که باید یک قانون کلی برای همه جشنوارهها وجود داشته باشد تا با روی کار آمدن مدیر بعدی قانون جدیدی وضع نشود. به نظر من جشنواره باید اساسنامهای ثابت داشته باشد تا تغییری در روند برگزاری آن در هر دوره به وجود نیاید.»
بازیگر فیلم «همه چیز برای فروش» همزمانی برگزاری جشنواره در تهران و سایر استانها را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: «در کل اتفاق خوبی است که فیلمها در سراسر کشور اکران شود زیرا علاقهمندان به سینما و جشنواره در سراسر ایران وجود دارد و تنها شامل تهران نیست؛ ضمن اینکه با این کار میتوان نظر افراد غیر متخصص را نیز جویا شد.»
وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر در جذب مخاطب از سایر کشورهای دیگر نیز موفق بوده است، گفت: «علاقهمندان زیادی از سایر کشورها در این جشنواره شرکت میکنند که این خود دلیلی بر بین المللی بودن آن است، اما اینکه بخواهیم موجی راه بیاندازیم باید بهتر عمل کنیم. جشنواره فیلم فجر جشنوارهای است که پتانسیل لازم را دارد اما متاسفانه در این بخش عملکرد ضعیفی داشته است.»
بازیگر سریال «قهوه تلخ» در ادامه گفت: «متاسفانه بازیگران و دست اندرکاران در سالهای اخیر نسبت به جشنواره فیلم فجر سرد شدهاند، تعداد فیلمهایی که جریان ساز باشند کاهش یافته است، تعداد کارگردانانی که میتوانند حرف تازهای برای گفتن داشته باشند کم شده است و علت این است که قیفی که آدمها از آن عبور میکنند باریکتر شده و آدمهایی مشابه به هم از آن عبور میکنند و زمانی که این اتفاق بیفتد کم کم شور و شوق ما نسبت به جشنواره کمتر میشود، زیرا موج و انرژی جدید نمیبینیم و احساس میکنیم حضورمان در جشنواره تفاوت چندانی ندارد.»
شمقدری: جشنواره فیلم فجرانگیزهای برای تلاش بیشترسینماگران است
روح الله شمقدری مستندساز و تهیهکننده سینمای ایران گفت: «در حالی که جشنواره فیلم فجر در میان اهالی سینما و علاقهمندان به آن از جایگاه ویژهای برخوردار است، از سوی دیگر نشان دهنده نقش بسیار مهم این جشنواره در رویدادهای مثبت سینمای ایران است اما اینکه میزان این تاثیرگذاری چقدر بوده، در هر دوره متفاوت بوده و نیازمند آسیبشناسی است.»
وی اضافه کرد: «قطعا دورههای مختلف مدیریت سینما و سیاستگذاریهای متفاوت باعث شده تاثیر جشنواره فیلم فجر در خروجی تولیدات سینمایی متفاوت باشد. حتی ما شاهد دورانهایی بودیم که جشنواره فیلم فجر، نتیجه چندانی برای سینمای ایران نداشته است اما در مجموع و طی این سی دوره، جشنواره فیلم فجر اثر مثبتی بر روی رشد و شکوفایی سینمای ایران داشته است.»
دیرباز: قضاوت داوران جشنواره فجر باید درست باشد
کامبیز دیرباز بازیگر سینما گفت: «اولین ضرورت و اولویت در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر عدالت است که باید رعایت شود. باید قضاوت داوران جشنواره درست باشد و ملاک تنها فیلمها باشد و از سلیقه شخصی به دور باشد.»
بازیگر فیلم سینمایی «اخراجیها» در ادامه افزود: «باید برنامه ریزی داشت تا جدول اکران نمایش فیلمها تغییر نکند زیرا میهمانان خارجی هم در این جشنواره شرکت دارند و در واقع این جشنواره آبروی ایران است؛ بنابراین باید به دور از هرگونه بینظمی باشد.»
وی در ادامه افزود: «هرگونه بینظمی در هر یک از بخشهای جشنواره به خصوص بین الملل به نوعی ویترین جشنواره سینمای ایران را خراب میکند.»
وی همزمانی برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران و شهرستانها را بسیار ایده خوبی دانست و افزود: «در استانها مخاطبان و دانشجویان زیادی وجود دارد که علاقمند هستند در این جشنواره شرکت کنند و با یک عشق خاصی هر ساله جشنواره را دنبال میکنند اما توان پرداخت هزینههای مربوط به آن را ندارند بنابراین خیلی خوب است به جای اینکه آنها به تهران و محل برگزاری جشنواره بیایند، فیلمها به استانها به استقبال این علاقمندان بروند.»
دیرباز با بیان اینکه این جشنواره به خوبی توانسته سینمای ایران را به سایر کشورهای دیگر معرفی کند، گفت: «برگزاری این جشنواره باعث تعامل بین سینماگران ایرانی با سایر کشورهای دیگر میشود و این جشنواره میتواند بسیار شبیه به جشنوارههای هنری دیگری باشد که در سایر کشورهای دیگر برگزار میشود. اگر توجه کرده باشید تعامل هر سال بیشتر شکل میگیرد بنابراین بیتاثیر نمیتواند باشد.»
داوران بخش مواد تبلیغی و اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
علیرضا زرین دست، علی وزیریان، محمد احمدی، سیدعباس میرهاشمی و بهرام دهقانی به عنوان هیات داوران بخش مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر معرفی شدند.
371 اثر از 69 هنرمند در بخش اقلام تبلیغی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر رقابت میکنند. این آثار در چهار بخش عکس، پوستر، آنونس و تیزر حضور دارند.
58246
نظر شما