۰ نفر
۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸

ایسنا نوشت:

به دنبال پافشاری بیش از 50 کشور جهان برای ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از این اقدام آن را غیرسازنده توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر 56 کشور جهان را برای ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی از طریق شورای امنیت به شدت محکوم کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ خود آورده است: ما این طرح را از لحاظ زمانی نامناسب دانسته و معتقدیم اقدامی غیرسازنده است چرا که در حال حاضر بیشتر نیاز به دستیابی راهکاری برای سوریه و حل و فصل مشکلات این کشور حس می‌شود و آنچه در حال حاضر اهمیت دارد توقف فوری خونریزی‌ها در سوریه است. وزارت خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که چنین اقداماتی از جمله پیگیری پرونده سوریه در دادگاه کیفری بین‌المللی و جست و جوی گناهکاران جز بدتر شدن مواضع دو طرف هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت و تنها دستیابی به راهکار سیاسی و دیپلماتیک برای حل و فصل بحران سوریه را دشوارتر می‌کند. دولت روسیه همچنین در بیانیه خود از همه کشورهای ذیربط خواسته است تا برای حل و فصل بحران سوریه بر اساس اصول توافقنامه‌های بین‌المللی و اصول قطعنامه‌های شماره 2042 و 2043 شورای امنیت و همچنین بیانیه ژنو که در روز 30 ژوئن گذشته در نشست گروه تماس درباره سوریه تصویب شد، مشارکت کنند. پیشتر منابع عربی اعلام کردند: دولت سوئیس به نیابت از 56 کشور جهان درخواستی را به شورای امنیت برای ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه داد.
بنا به گفته این منابع، سوئیس روز دوشنبه اعلام کرد که به زودی درخواست خود را که به امضای دست‌کم 55 کشور جهان رسیده است به شورای امنیت تقدیم می‌کند. پیشتر نیز میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: سازمان ملل در حال بررسی مساله اعزام گروهی از ناظران بین‌المللی به سوریه است.در همین حال، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه بر لزوم برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در اولین فرصت ممکن تاکید کرد. وی همچنین بر اهمیت حمایت جامعه جهانی از ائتلاف ملی مخالفان سوریه تاکید کرد و گفت: کار بسیار دشواری است چرا که اسد به سیاست‌های خود از جمله افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان در سوریه ادامه می‌دهد لذا برکناری اسد و حمایت از ائتلاف ملی مخالفان سوریه امری ضروری است. فابیوس همچنین اوضاع کشور مالی را فاجعه بار توصیف کرد و گفت: تروریست‌ها در کشور مالی در آستانه سلطه کامل بر سراسر این کشور هستند لذا ما باید به مردم مالی بنا بر قطعنامه‌های بین‌المللی کمک کنیم تا به اقدامات تروریستی پایان داده شود. همچنین حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با علی زیدان، همتای لیبیایی‌اش در دوحه تاکید کرد: ما در اتحادیه عرب تصمیم گرفته‌ایم علنا از اسد بخواهیم که قدرت را ترک کند تا مردم سوریه بتوانند چیزی را که دلخواه‌شان است، انتخاب کنند. نخست‌وزیر قطر همچنین تاکید کرد: مردم سوریه خواهان ثبات و تغییر در این کشور هستند. حمد بن جاسم در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه اتحادیه عرب امیدوار است اسد و همراهانش قدرت را واگذار کنند، خاطرنشان کرد: در نهایت اوضاع سوریه به نفع ملت سوریه تغییر خواهد کرد چرا که اراده مردم در نهایت پیروز خواهد شد. نخست‌وزیر قطر همچنین نسبت به اینکه روسیه نیز جزو راهکار حل و فصل بحران سوریه قرار بگیرد و با کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی همکاری کند، ابراز امیدواری کرد. از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو فعالیت کنسولگری‌اش را در شهر حلب تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد. این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود که در پایگاه رسمی این وزارتخانه منتشر شد، تاکید کرد: فعالیت‌های کنسولگری روسیه در حلب موقتا متوقف می‌شود.
وزارت خارجه مسکو همچنین تاکید کرد: کسانی که اقدامات ناتمام در کنسولگری روسیه داشتند، می‌توانند برای اتمام پرونده خود به سفارت روسیه در دمشق مراجعه کنند. این در حالی است که بنا به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه علت تعلیق فعالیت کنسولگری‌اش را اعلام نکرده است چرا که این اطلاعیه تنها چند ساعت قبل از کشته و زخمی شدن شماری از دانشجویان در دانشگاه حلب صادر شد. پیشتر نیز چند کشور جهان سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود را به دلایل امنیتی در سوریه بستند. از سوی دیگر، عبدالله المعتوق، نماینده سازمان ملل در امور انسانی اعلام کرد: با موافقت گروه‌های اهداکننده با مبلغی که توسط کنفرانس کشورهای اهداکننده به سوریه اهدا خواهد شد پیش‌بینی می‌شود کمک‌ها به سوریه به 5 / 1 میلیارد دلار برسد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری کویت (کونا) و در پی دیدارش با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: از همه گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشر در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواسته شده تا برای مشارکت در کنفرانس بین‌المللی کشورهای اهداکننده که قرار است سی‌ام ماه جاری میلادی در کویت برگزار شود، شرکت کنند. نماینده سازمان ملل در امور انسانی همچنین اعلام کرد که نبیل العربی به شدت نسبت به ادامه رنج‌های ملت سوریه در داخل و خارج این کشور ابراز تاسف کرده و خواهان مشارکت کشورهای جهان برای حل و فصل مشکلات آوارگان شده است. المعتوق در ادامه هر گونه کوتاهی کشورهای عربی در کمک‌رسانی به مردم سوریه را تکذیب و اعلام کرد: همه کشورهای عربی در حد توان کمک‌های خود را به مردم سوریه در داخل و خارج این کشور ارائه کرده‌اند. این مسوول بین‌المللی در پایان با تاکید بر اهمیت طرح سازمان ملل برای برگزاری این کنفرانس و نامزدی کویت برای میزبانی کنفرانس مذکور بر ضرورت مشارکت کشورهای عربی و ارائه کمک‌های مالی سخاوتمندانه به سوریه تاکید کرد.
در همین راستا، سازمان آزادی بخش فلسطین در بیانیه‌ای خواهان ممانعت از سوق یافتن فلسطینی‌های مقیم سوریه به درگیری‌های این کشور شد. در بیانیه کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین بار دیگر با ارائه این درخواست تاکید شده است که حملات صورت گرفته به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی باعث کشته شدن ده‌ها فلسطینی در دو ماه گذشته شده است لذا سازمان آزادی بخش در صدد اتخاذ اقدامات سیاسی برای حمایت از آوارگان و متوقف کردن کشتار فلسطینی‌ها در سوریه است. بحران سوریه از 22 ماه گذشته تاکنون در سراسر این کشور به ویژه در دمشق، حلب و مناطق شمال شرقی سوریه ادامه داشته به نحوی که بر اساس گزارش‌ها تاکنون هزاران تن کشته و صدها هزار تن دیگر به خارج از سوریه مهاجرت کرد‌ه‌اند.
5252
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =