۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۵

مروری بر آنچه طی روز های گذشته درباره اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها مطرح شده است.

محمد هیراد حاتمی:

« توقف فاز دوم هدفمندی ». رییس مجلس شورای اسلامی در حالی مهر تایید بر توقف فاز دوم هدفمندی یارانه ها زد که کم تر از دو ماه پس از این اظهار نظر خبر آمد جلسات فاز دوم هدفمندی در دولت آغاز شده است. ( اینجا )   بر این اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: «مجددا جلسات ستاد هدفمندی یارانه‌ها به ریاست رئیس‌جمهور آغاز شده و از همه دستگاه‌ها از جمله وزارت صنعت خواسته شده تا ارزیابی خود را از اجرای مرحله اول اعلام کنند، ضمن اینکه بسته‌های حمایتی مرحله دوم به گونه‌ای خواهد بود که موجب رونق بیشتر اقتصاد شود. »

درست در همین روز احمدعلی مقیمی نماینده بهشهر در نطق میان دستور خود به صراحت اعلام کرد : « فاز دوم قانون هدفمندی، بی‌سر و صدا در حال اجرا است » .

این عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: « نمایندگان به تصور خود جلوی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها را گرفته اند، غافل از این که قانون فوق در حال اجرا است و دولت رسما ارز مبادله ای را 2450 تومان تصویب می کند و بدون هیچ محاسبه ای قیمت کالاها دو برابر می شود. »

گمانه زنی های متفاوتی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها  مطرح شد تا اینکه خبری در رابطه با حضور رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی منتشر شد. پس از قطعی شدن حضور رییس جمهوری در مجلس، غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از حضور رییس‌جمهور در مجلس برای صحبت با نمایندگان در خصوص بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بحث‌های مربوط به افزایش مبلغ یارانه نقدی تبعاتی را به دنبال خواهد داشت که در نتیجه نیازمند واردات کارگر افغانی خواهیم بود. ( اینجا )

رییس مجلس نیز در جمع نمازگزاران شهرستان آران و بیدگل که در مصلی این شهر برگزار شد مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی را‌ مانعی برای دامن زدن به گرانی‌ها عنوان کرد تا نمایان شود فضای مجلس چندان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها همخوانی ندارد. ( اینجا )  در همین روز وزیر صنعت ، معدن و تجارت بار دیگر در باره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اعلام کرد که اجرای مرحله دوم به تصمیم مجلس بر می گردد ، دولت کار مطالعاتی خود را آغاز کرده ، تجزیه و تحلیل ها انجام شده و درباره نتایج اجرای مرحله اول هم گزارشات خوبی به دست آمده است. ( اینجا )

اما موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها طی هفته گذشته پای فعالان بخش خصوصی را نیز وسط کشید به طوریکه در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در روز یکشنبه هفته ای که گذشت بیانیه ای با این محتوا صادر شد که تا بررسی فاز نخست هدفمند شدن یارانه ها به اتمام نرسیده درباره فاز دوم تصمیم گیری نشود. ( اینجا )

اظهار نظر های متفاوت درباره اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها توسط مسئولان، نمایندگان مجلس و کارشناسان مطرح بود تا اینکه به فاصله یک روز مانده به حضور رییس جمهوری در مجلس به طور رسمی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه محمود احمد نژاد در مجلس از فاز دوم هدفمندی سخن می‌گوید  . در نهایت صبح روز چهارشنبه رییس جمهوری در جمع نمایندگان مجلس حاضر شد و درباره اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها توضیح داد و از نمایندگان مجلس خواست تا او را در ادامه این مسیر یاری کنند. پس از رییس جمهوری اظهار نظر های متفاوتی از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد اما آنچه به زعم اکثر کارشناسان اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته این است که در حال حاضر نباید فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها به مرحله اجرا در بیاید. این در حالی است که دولت آمادگی خود را برای اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها اعلام کرده است. باید منتظر ماند و دید آیا محمود احمدی نژاد بار دیگر اعتماد نمایندگان مجلس برای اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها جلب خواهد کرد یا خیر. 

3939 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =