رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی می گوید مجلس معتقد است فاز دوم هدفمندی باید اجرایی شود اما دولت و مجلس باید در این زمینه راه‌حلی پیدا کنند.

به گزارش خبرآنلاین، حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان که در جلسه علنی امروز پس از سخنان رییس جمهور سخن می‌گفت سخنان خود را در دو بخش تولید و هدفمندی یارانه‌ها و فضای کسب و کار بیان کرد و گفت: درباره هدفمندی یارانه‌ها قطعا تحول اقتصادی در کشور انجام شده که علاوه بر آثار مثبت به دلیل نحوه اجرا آثار منفی نیز در بر داشت.
وی افزود: در بحث جبران آثار تورمی بر روی اقتصاد خانوار باید گفت براساس آمار بانک مرکزی شاخص بهای مصرف‌ کننده از آغاز اجرای این طرح از 10.5 درصد به 26.5 درصد رسیده است که این آمار مربوط به اوایل سال جاری است.
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 با بیان اینکه نحوه پرداخت نقدی 45 هزار 500 تومان به تدریج مستهلک می‌شود، گفت: برای جبران اقتصاد خانوار باید راه حل دیگری پیدا کرد؛ زیرا قانون فقط پرداخت نقدی نیست، در واقع باید معیشت مردم را در نظر گرفت و با توجه به دو ماه پایانی سال جاری مجلس و دولت راه‌حلی در این زمینه پیدا کنند.
اهم صحبت های رییس کمیسیون ویژه اصل 44 در ادامه می آید:
• رسما اعلام شده که تورم تولید ناشی از مسائل ارزی است و مربوط به هدفمندی نمی‌باشد، اما آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص بهای تولید 10.7 درصد بوده که به 32.5 درصد رسیده است؛ البته این موضوع برای قبل از تاثیرات نوسانات ارزی است.
• باید بپذیریم که قطعا این امر تاثیرگذار بوده است. تورم ایجاد شده سهم تولید را ادا نکرده است و با توجه به آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت نیز تایید شده تا پایان شهریورماه 2200 میلیارد تومان ارز در طرح یارانه‌ها به تولید کمک شده است که این از محل افزایش قیمت‌ها نمی‌باشد؛ در واقع کمتر از 100 میلیارد تومان آن مربوط به محل افزایش قیمت‌هاست و مابقی از سایر منابع پرداخته شده است.
• این میزان تا پایان شهریورماه نیمی از آن از تسهیلات ارزان‌ قیمت و نیمی دیگر از اصلاحات ساختاری به تولید داده شده است و آنچه که در سالگرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد و میزان آن 16 یا 17 هزار میلیارد تومان بود صحت ندارد. مجلس معتقد است که باید اجرایی شود، اما فقط امسال اجرا نشد و تاکید رهبری نیز این است که در این مسیر همدلی دولت و مجلس بتواند راه‌حلی را پیدا کند.
• مهمترین مشکل صنعت‌گران و تولیدگران درمورد تامین منابع عدم ثبات در قیمت‌ها و مواد اولیه و نقدینگی است که باید این مشکلات برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی محقق شود.
• وقتی از سرمایه‌گذار دعوت به عمل می‌آید بالطبع عده‌ای به ثروت می‌رسند، اما در قبال آن تولید، کار و اشتغال ایجاد می‌شود؛ چطور می‌توان هم سیاست‌های اصل 44 را اجرا کرد و هم اشتغال را در نظر گرفت؟ لذا باید دولت و مجلس کار کنند که موانع در چرخه تولید برداشته شود.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    4 0
    همه رو تحت پوشش کمیته امداد کنین