ناوهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در روزهای آینده و در قالب بیست و چهارمین ناوگروه اعزامی به مدت 3 ماه به ماموریت دریاهای دوردست اعزام شده و در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، تنگه بابالمندب، دریای سرخ، کانال سوئز و دریای مدیترانه به گشتزنی میپردازند و حتی تا کشورهای جنوب شرق آسیا نیز تردد خواهند کرد.
این خبری بود که روز گذشته امیر دریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد.
با این حساب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، که امروز بیست و سومین ناوگروه اعزامی خود را در ماموریت خلیج عدن و تنگه بابالمندب دارد، در ماموریت جدید خود راهی سواحل جنوب شرق آسیا خواهد شد که دومین منطقه استراتژیک نفتی جهان (بعد از تنگه هرمز) در آنجا واقع شده است یعنی تنگه مالاکا.
تنگهٔ مالاکا (که در کنار تنگههای هرمز و باب المندب مهمترین مثلث تجارت دریایی جهان را تشکیل میدهند)، آبراهی درمیان سوماترا و شبهجزیره مالایاست که دریای آندامان در اقیانوس هند را به دریای چین جنوبی در اقیانوس آرام متصل میکند و کشور سنگاپور نیز در جنوبیترین نقطه این تنگه واقع شده است.
نام این تنگه برگرفته از نام بندر مالاکا در مالزی است که در سدههای 16 و 17 میلادی از اهمیت بهسزایی برخوردار بود. تنگهٔ مالاکا، قیفیشکل بوده و مساحتی در حدود 65 هزار کیلومتر مربع را در میگیرد.
این تنگه با 800 کیلومتر طول، بین 50 تا 320 کیلومتر عرض دارد که باریکترین قسمت آن در جنوب تنگه واقع شده و به سمت شمال عریضتر میشود. تنگه مالاکا یکی از مهمترین گذرگاههای دریایی جهان شناخته میشود و از مهمترین بندرهای آن میتوان به بندر بِلاوان در اندونزی و بندرهای ملاکا و پِنانگ در مالزی اشاره کرد.
بنا بر برخی آمار متشر شده، نزدیک به یک چهارم از محمولههای نفت خام دنیا از این تنگه عبور میکنند که پس از تنگه هرمز مهمترین شاهراه حمل و نقل دریایی نفت در دنیا بشمار میرود. با شکلگیری پدیده شوم دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن و تنگه بابالمندب و حضور ناوگان دریایی حدود سی کشور جهان ازجمله ایران در این منطقه، در سالهای اخیر بواسطه ناامن شدن این منطقه برای دزدان دریایی، دامنه عملکرد آنها به سمت تنگه مالاکا نیز کشیده شده است.
البته همانطور که فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داده است، ناوگروه اعزامی بیست و چهارم، در برنامه ماموریتی خود با عبور از کانال سوئز، وارد دریای مدیترانه نیز خواهد شد و این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران در طول دو سال اخیر، دو مرتبه دیگر نیز ناوگان دریایی خود را راهی این منطقه کرده است.
اسفند سال 89 برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، ناو لجستیک خارک و ناوشکن الوند در قالب ناو گروه اعزامی دوازدهم، از کانال سوئز عبور کرده و وارد آبهای مدیترانه شدند و در بندر لاذقیه سوریه نیز پهلو گرفتند. در دی ماه سال گذشته نیز هجدهمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش شامل ناو لجستیک خارک و ناوشکن شهید نقدی برای دومین بار با عبور از کانال سوئز، وارد مدیترانه شد.
/2929
نظر شما