احمد طالبی‌نژاد با اعلام خبر چاپ کتاب «تهران در سینمای ایران» گفت: سینمای ایران بیش‌تر به ظواهر تهران توجه داشته و کم‌تر زیر پوست این شهر را کندوکاو کرده است.<BR> <BR>

ايسنا گزارش داد: کتاب «تهران در سینمای ایران» نوشته‌ احمد طالبی‌نژاد از سوی نشر روزنه به چاپ رسیده است. این فیلم‌ساز و منتقد سینما در توضیحی درباره این کتاب گفت: حدود سه چهار سال پیش در جشنواره فیلم فجر موضوع و بررسی تصویر شهر در سینما مورد توجه قرار گرفت و قرار شد کتاب‌هایی در این‌باره تدوین شود. در واقع این کار از آن زمان جرقه اولیه، در فاصله زمانی دو ماه به صورت شبانه‌روزی تدوین شد. پیشنهاد تدوین کتاب را خودم مطرح کردم و برای تألیف آن بیش از صدها فیلم را دیدم و مورد توجه قرار دادم که در آن‌ها به تهران از منظر معماری‌، ویژگی‌ها فرهنگی، جنبه‌های اجتماعی و سیاسی توجه شده است.

او افزود: در این کتاب سعی کردم تصویر کلی از شهر تهران را که در فیلم‌های مختلف سینمایی ارائه شده است، تبیین کنم. نمونه‌های خوب و موفقی در سینمای ایران از تبیین هویت واقعی شهر تهران خلق شده است. تصاویر هرچند جامعیت ندارد، اما بخش‌های مختلفی از تهران را مورد توجه قرار داده است. البته در آثار سینمایی زیر پوست شهر تهران کندوکاو نشده و بیش‌تر سینماگران به ظاهر قضیه توجه کرده‌اند. در تدوین این کتاب فقط فیلم‌های سینمایی مورد توجه قرار گرفتند، همچنین برخی از فیلم‌های مستند را مرور کردم و به سریال‌ها نپرداختم.

طالبی‌نژاد متذکر شد: سینماگرانی مثل مسعود کیمیایی‌، داریوش مهرجویی و علی حاتمی در آثار سینمایی‌شان بیش‌ترین توجه را به تهران داشته‌اند.

احمد طالبی‌نژاد صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول ماهنامه «هفت» بود که سال 1386 لغو امتیاز شد. او همچنین نویسنده مجله‌ «فیلم» است. «گفت‌وگو با ناصر تقوایی» از کتاب‌های این فیلم‌ساز، منتقد سینمایی و روزنامه‌نگار است.

 

خبر ديگر به نقل از ايسنا اين که ترجمه‌ محمد قائد درباره‌ جنگ جهانی اول در حال انتشار است.

این نویسنده و پژوهشگر گفت: ترجمه‌ «توپ‌های ماه اوت» نوشته‌ باربارا تاکمن، نویسنده‌ آمریکایی، در نشر ماهی در حال طی کردن مراحل چاپ است. او همچنین گفت، کتاب «داستان آیندگان» را در دست نگارش دارد. این کتاب وقایع‌نگاری ایران بین دی‌ 57 تا مرداد 58 است که سرخط‌های روزنامه‌ «آیندگان» در صفحه‌ اول و سایر صفحه‌ها را شامل می‌شود.

محمد قائد در ادامه از تجدید چاپ کتاب‌های «ظلم،‌ جهل و دوزخیان زمین» و «دفتر خاطرات فراموشی» خبر داد و گفت: به تازگی چاپ سوم کتاب‌های «ظلم،‌ جهل و دوزخیان زمین» و چاپ پنجم «دفتر خاطرات فراموشی» از سوی انتشارات طرح نو منتشر شده است.

 

بر اساس گزارش اين خبرگزاري، صغری بهرامی از انتشار یک کتاب مذهبی و دو کتاب درباره روستای اردبیلک خبر داد.

این نویسنده گفت: در حال حاضر مشغول جمع‌آوری مجموعه‌ای از احادیث مرتبط با امام حسین (ع) هستم و سعی دارم کتابی با موضوعیت زندگی و سخنان امام حسین (ع) از منظر ائمه اطهار (ع) تدوین کنم. او افزود: نیمی از کار تدوین این اثر که قرار است نوجوانان و جوانان را مخاطب خود قرار دهد، به اتمام رسیده است.

کتاب تصویری «مونوگرافی روستای اردبیلک» (از توابع قزوین) و کتابچه «موزه روستایی اردبیلک» نیز از دیگر آثار اوست که درباره آن‌ها گفت: من سال 89 کتابی را با عنوان «سرای من» که به مونوگرافی کامل روستای اردبیلک تعلق داشت، توسط نشر اندیشه زرین راهی بازار کرده‌ام و حالا می‌خواهم همین کار را به صورت کتاب تصویری که نوع کشاورزی، فعالیت‌های دامپروری، پوشش گیاهی و ... این منطقه را شامل می‌شود، وارد بازار کنم.

او افزود: همچنین با توجه به این‌که این روستا زادگاه اجدادی من و شوهرم است، قرار است کتابچه موزه این روستا را هم که شامل قدیمی‌ترین ابزار موجود در این روستا تا ابزار امروزی آن است، وارد بازار کنیم.

او امیدوار است، نشر اندیشه زرین مسؤولیت انتشار این آثار را نیز بر عهده گیرد.

صغری بهرامی متولد سال 1348 در قزوین، تاکنون هفت کتاب با موضوعات مختلف مذهبی، دفاع مقدس و کودک و نوجوان منتشر کرده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =