رئیس هیات فنی و کارشناسی ایران در گفت‌وگو با ‌آژانس انرژی اتمی می گوید در گفت وگو با آژانس پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما اگر منظور از نتیجه این است که به یک توافق و امضای سند برسیم «هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است.»

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که ریاست هیات مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با نمایندگان آژانس را بر عهده داشته است با اشاره به مذاکرات دو روز گذشته‌اش با هیات هشت نفره آژانس اظهار کرد: ما مذاکرات جدی و فشرد‌ه‌ای داشتیم و اعلام کردیم آمادگی داریم تا یک روز دیگر هم این مذاکرات ادامه پیدا کند چرا که برخی اختلاف نظرها حل شده است اما برخی دیگر نه.
وی گفت: موضوعات مورد بررسی پیچیده هستند و باید بگویم در یک سال گذشته تمام بحث ما درباره دو تا سه صفحه بوده است چرا که ابعاد فنی، سیاسی، حقوقی و امنیتی دارد و باید این‌ها در آن لحاظ شود.
به گزارش خبرآنلاین، بازرسان آژانس خواهان بازید از سایت نظامی پارچین هستند.سایتی که آنها مدعی اند بخشی از برنامه هسته ای ایران در آن انجام می شود.
سلطانیه درباره درخواست‌های آژانس مبنی بر بازدید از سایت نظامی پارچین، اظهار کرد: این اخبار 100 درصد اشتباه است و برخی رسانه‌های غربی آن را برای جوسازی مطرح می‌کنند. ما از ابتدا هم اعلام کردیم و در جلسه شورای حکام گفتیم تا وقتی چارچوب کار نهایی نشود بازدید و بازرسی از مکان‌های مورد ادعا انجام نخواهد شد.« ما قرار نداشتیم که در قالب مذاکرات در تهران بازدیدی صورت گیرد. آژانس هم از این مساله مطلع بود.»
نماینده ایران در مذاکرات با بیان اینکه  نشست دو روزه ایران و آژانس «برای مذاکرات بود و هدف دیگری نداشت.»، تاکید کرد:ما باید ملاحظات امنیتی و سیاسی خود را در نظر داشته باشیم.
پارچین منطقه‌ای در جنوب شرقی شهر تهران است که کارخانه‌های صنایع دفاعی ایران از سالهای دور در آن فعالیت داشته اند. با این همه ایران برای نشان دادن حسن نیت تا کنون دو بار اجازه داده است بازرسان آژانس از این مکانز بازدید کنند. یکی از بازدیدهای جدی آژانس از پارچین در 13 ژانویه 2005 (1383) انجام شد.
نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اتهامات و ادعایی که علیه ایران مطرح شده است گفت: ما این اتهامات و ادعاها را قبلا بررسی کرده و بی‌اساس بودن آن را اعلام کرده‌ایم. حتی درباره بازدید از سایت پارچین که یک سایت نظامی است آژانس بازدید و بازرسی کرد و پس از بررسی موارد، بی اساس بودن ادعاها درباره این سایت ثابت شد.
وی با بیان این‌که بازرسی عادی از تاسیسات و مواد هسته‌یی مطابق معیار تعریف شده صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اما الان موضوع بر سر یک سری ادعاها با ابعاد محتمل نظامی است و ما اراده سیاسی داریم تا بی‌اساس بودن این ادعاها را بار دیگر ثابت کنیم. از سویی آژانس نمی‌تواند به حوزه‌ای وارد شود که امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.
سلطانیه در پاسخ به این که برخی رسانه‌های غربی این مذاکرات را بی‌نتیجه خوانده‌اند، گفت: ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما اگر منظورشان از نتیجه این است که به یک توافق و امضای سند برسیم هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است. اما مذاکرات رو به جلو بوده است. 
نماینده دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در برنامه خبری ساعت 14 شبکه اول سیما سخن می‌گفت در عین حال اظهار کرد که ترجیح می‌دهم وارد جزییات نشوم چرا که هم بحث تخصصی و فنی است و هم از حوصله مردم خارج است. هم‌چنین به طرف‌های مقابل توصیه دارم آن‌ها هم اظهارنظرهایی نکنند که موجب بروز گمانه‌زنی‌های نادرست و جوسازی شود. در هر دور از مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته تلاش شده تا موارد اختلاف میان دو طرف بحث و حل و فصل شود. دفعه قبل چند موضوع حل و فصل شد. اما منجر به امضای "رهیافت ساختاری" نشد. چرا که فکر می‌کنیم ملاحظات ما هنوز رعایت نشده است.
 او ادامه داد: پیشنهاد برگزاری دور دیگری از مذاکرات در 12 فوریه (24 بهمن) از سوی آژانس مطرح شد و نشست بعدی قبل از نشست فصلی شورای حکام و گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران خواهد بود.
سلطانیه خاطرنشان کرد: مبنای دو طرف ایران و آژانس این است که نشست‌ها را با جدیت ادامه دهیم و اگر آژانس ملاحظات و عبارات مدنظر ایران را در سند مورد توافق و نهایی درج کند می‌توانیم به جمع‌بندی برسیم.
هفتمین دور از مذاکرات ایران و آژانس چهارشنبه و پنج‌شنبه (27 و 28 دی‌ماه) در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد. دو طرف در پایان مذاکرات توافق کردند تا در 24 بهمن یک‌بار دیگر در تهران به گفت‌وگوها ادامه دهند.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    1 1
    هر وقت غرب پیشنهادی بهتر از فروش قطعات هواپیماهای مسافربری داشت می شه راجب پارپچین هم مذاکره کرد! این غربی ها فکر می کنند خیلی زرنگ هستند! اگر قراره دیداری از پارچین صورت بگیره به همون نسبت باید تحریم ها هم کمتر بشند! من دیروز توی آتلانتیک می خوندم که نویسنده گفته بود: ایران نباید انتظار برداشتن تحریم ها رو داشته باشه! در این صورت مذاکره به چه معنایی است؟