مجلس با فوریت طرحی مبنی بر ممنوعیت جدایی ری و شمیرانات بدون مصوبه مجلس از تهران موافقت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح های دوفوریتی امروز، طرح دوفوریت الحاق دو تبصره به ماده 11 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری که بیشتر ناظر به مباحث مطرح شده پیرامون جدایی ری از تهران بود را در دستور کار خود داشتند که بعد از مخالفت با دوفوریت این طرح یک فوریت به تصویب نمایندگان رسید.
در صورت تصویب نهایی این طرح که به امضای 136 نفر نمایندگان رسیده است.هر گونه تغییر و یا تبدیل در محدوده و حریم شهر تهران که مستند به طرح جامع مصوب سال 1386 تعیین شده و شامل نقاط جغرافیایی ری و شمیرانات نیز باشد، بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است.
همچنین با تصویب نهایی این طرح تغییرات ضروری اعم از انتزاع یا ادغام محدوده و حریم کلانشهرها از جمله تهران با سایر نقاط جمعیتی به پیشنهاد شورای اسلامی کلانشهر مربوطه و تائید شورای عالی شهرسازی و معماری در قالب طرح از سوی شورای عالی استان‌ها یا لایحه دولت، باید به تصویب مجلس برسد.

تهران و شهرهای اطراف باید مدیریت یکپارچه داشته باشد
در زمان بررسی این طرح هاشمی به عنوان یکی از طراحان این دو فوریت با بیان اینکه این طرح برای جلوگیری از اقدامات غیرمتعارف و عجولانه که بیشتر به موضوع جدایی ری از تهران معروف شده تهیه گردیده است، گفت: تلاش ما این است از طریق این طرح بتوانیم هم جلو این مشکل بوجود آمده را بگیریم هم اصلاحی در طرحی که در سال 49 و 71 و در سال 75 براساس لایحه دولت وقت برای مجموعه شهری تهران تقدیم شد صورت گیرد.
وی تصریح کرد: در این لایحه آمده است که تهران و شهرهای اطراف آن نیازمند یک مدیریت واحد و یکپارچه است اما براساس بی تدبیری های سال 80 و 82 صورت گرفت بخشی از شهر تهران که چهاردونگه نامیده می شد جدا شد و امروز هم تهران متاثر از مشکلات آن جدایی است هم این شهر نتوانسته خودش مشکلاتش را حل کند.
هاشمی با اشاره به طرح جامع شهر تهران که در سال 86 به تصویب رسید، اظهار داشت: براساس این طرح که ریاست جمهوری و 9 وزیر آن را تایید کرده اند گفته شده که این طرح باید 25 ساله اجرا شود و جدایی ری از تهران مغایر این طرح جامع است.از این رو برای جلوگیری از بحران ایجاد شده و برخوردهای عجولانه ای که می بینیم بهتر است این طرح تصویب شود تا مشکل تهران و دیگر کلان شهرها مرتفع شود.

ری قبله مردم تهران است
وی در ادامه به برخی دلایل ارائه این طرح اشاره کرد و افزود: شهر تهران یک مجموعه بهم پیوسته است و نمی توان آن دو را جدا از هم کرد. به فرموده رهبری معظم ری قبله مردم تهران است و در جایی دیگر فرموده اند که فعالیت های فرهنگی در تهران باید از ری تا امامزاده صالح تجریش با یک طرح و یک مدیریت واحد انجام شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اقدام اخیر وزارت کشور مغایر با اصول و مبانی پیش بینی شده برای شهر تهران است و بدون در نظر گرفتن پیش نیازها انجام این کار تبعات خسران‌باری برای شهر دارد. شبکه های زیربنایی خدمات شهری یکپارچه است.
وی تهران را ام القرای کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد: بخش قدرت رقابت تهران با سایر کلان شهرهیا آسیایی با این جدایی تضعیف خواهد شد، تهران ویترین و آیین نامه تمام نمای نظام جمهوری اسلامی است.
هاشمی با بیان اینکه شرایط سیاسی کشور اینگونه اقدامات عجولانه و غیرمتعارف را که نشان از تصمیمات فردی دارد را نمی پذیرد، خاطرنشان ساخت: باید با خرد جمعی حرکت کرد. کارشناسان معتقدند این اقدام با مطالعات کارشناسی انجام نشده و مشکلات مدیریتی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی در ری را افزایش می دهد.

تهران 200 سال پیش یکی از روستاهای تهران بوده است
در ادامه حسین طلا نماینده تهران به عنوان مخالف این دوفوریت با بیان اینکه تغییر مرکزیت تبعات خواهد داشت، گفت: ما می خواهیم مرکزیت را حذف کنیم لذا دیگر چیزی به عنوان شهری ری با قدمت 3 هزار ساله نخواهد ماند. از الان به بعد ما فقط چیزی به عنوان شهرستان تهران خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: چه واقعه ای الان اتفاق افتاده که دوفوریت را مطرح کرده اید؟ اشتباهی رخ داده سرپرستی تعیین شده ما هم قبول نداشتیم ولی دیوان عدالت اداری توقف حکم را داده است و الان مشکلی نداریم ما باید در فرصت مقتضی به یک کار کارشناسی در پایتخت برسیم.
رییس مجمع نمایندگان تهران اظهار داشت: من سه سال فرماندار تهران بودم و علی القاعده من باید بیشتر راغب باشم که شهرستان های دیگر به تهران ملحق شوند ولی احساس می کنم هویت قوم و فرهنگ را نباید به راحتی از دست داد.ما می خواهیم یک فرهنگ 3 هزارساله را در ظرف چند ساعت کنار بگذاریم و بگوییم همه بشوند شهرستان تهرانی که 200 سال پیش یکی از روستاهای شهرستان ری بوده است.

باید جلو اقدامات عجولانه و سیاسی دولت را گرفت
در ادامه جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در موافقت با این دوفوریت با بیان اینکه پایتخت متعلق به همه ایران است و همه در برابر آن مسئول هستیم، گفت: تهران نقطه ثقل توسعه کشور است. وقتی آمار می گوید که 25 درصد از مجموعه گردش در سرمایه کشور فقط در شهر تهران هزینه می شود حاکی از اهمیت این شهر است.
وی با بیان اینکه دوفوریتی شدن این طرح به تصمیمات آنی دولت بر می گردد، افزود: وقتی ذهنیت این است که این تصمیمات دولت سیاسی است پس مجلس باید در برابر تصمیمات سیاسی خلق الساعه که می تواند آثار ناگواری داشته باشد مقاومت کند.
عضو هیات رییسه با بیان اینکه ما همه تهران را یک نقطه می دانیم، گفت: ما معتقدیم که بحث مدیریت یکپارچه در مورد تهران باید اعمال شود این منافی استقلال مدیریت سیاسی به معنای بودن فرمانداری در ری یا شمیرانات نیست.
وی ادامه داد: اگر دولت قرار بود تغییری دهد چرا در طرح جامع شهری تهران در سال 86 این را ندیده است، شورای عالی شهرسازی متشکل از چند وزیر است از عموم وزارتخانه ها معاونان وزیر می آیند اگر قرار بود کار کارشناسی و تخصصی ویژه شود چرا در این سال ها نشده است ولی به یکباره با تعیین شهردار به صورت فوری کاری می شود که تبعات سیاسی داشته باشد.
احمدرضا دستغیب نماینده شیراز در مخالفت با این طرح دوفوریتی با بیان اینکه ضرورتی برای دوفوریتی کردن این طرح وجود ندارد، گفت: شهر تهران فرمانداری مستقل و ادارات مستقل خود را داد حالا یک عزل و نصب و اعمال سلیقه ای به خلاف یا درست انجام شده دستگاه مسئول هم تشخیص داده و برخورد کرده است. بنابراین نیازی به این دوفوریتی نیست.
وی افزود: اگر ما قائل به خرد جمعی هستیم چرا قرار است به خاطر یک مشکل در تهران قانونی را برای دیگر کلان شهرها تصویب کنیم چرا شورا بتواند نظرات خود را تحمیل کند. ما طرح آمایش سرزمین داریم، طرح جامع تقسیمات کشوری داریم و نیازی به این طرح دوفوریتی نیست.
دستغیب گفت: اگر تخلفی شده است از روش خود برخورد کنیم چرا صورت مساله را حذف می کنید چرا روش جدیدی را می آورید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات طراح، مخالفان و موافقان، با 130 رای موافق، 60 رای مخالف و 24 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر با دو فوریت آن مخالفت کردند و با 144 رای موافق، 46 رای مخالف و 14 رای ممتنع به یک فوریت آن رای دادند.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقا رضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 2
    یعنی مجلس نشسته ببینه دولت چه کاری میخواد بکنه، برش یه قانون وضع کنه. بابا! نماینده ها! برید به کار خودتون برسین و قانونهایی وضع کنین که گرهی از مشکلات مردم برطرف بکنه، نه اینکه هی گیر بدین به دولت. بچه بازی شده ها!!!
  • دوست IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 3
    در یکساله ی اخیر تصمیمات خلق الساعه از مجلس بوده همه تا حدودی دارند معنی خلق الساعه را می فهمند دو فوریتی و یک فوریتی یعنی خلق الساعه نمی دونم کی می خواد جلوی مجلس را بگیره
    • از اهالی شمیرانات IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
      1 2
      حرف حق رو زدی ممنونم ازت