تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد تعطیلی مدارس در زمان شیوع آنفولانزای خوکی می‌تواند تعداد مبتلایان به این بیماری را به میزان یک‌ پنجم کاهش دهد.

با جمع‌آوری اطلاعات آماری از بیش از هشت کشور جهان دانشمندان به این نتیجه رسیدند که زمانی که مدارس در روزهای آخر هفته یا مناسبت‌های خاص تعطیل می‌شوند ، به دلیل تماس کم‌تر دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها با یکدیگر تعداد افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند نزدیک به 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

این محققان که نتایج تحقیقات خود را در نشریه پزشکی به چاپ رسانده اند در این باره اعلام کردند ، کودکان مهم‌ترین و موثرترین عامل انتقال ویروس آنفولانزای خوکی به شمار می‌روند.

این تحقیقات در بیش از هشت کشور جهان شامل بلژیک ، انگلستان ، فنلاند ، آلمان ، ایتالیا ، لوکزامبورک ، لهستان و هلند به انجام رسیده است و به این ترتیب تاثیر مثبت تعطیلی مدارس در کاهش تعداد مبتلایان به آنفولانزای خوکی به اثبات رسیده است.

نیل هنس یکی از محققان این طرح و از دانشگاه Hasselt and Antwerp واقع در بلژیک در این باره گفت : کودکان به دلیل ارتباطات نزدیک و صمیمی که با یکدیگر دارند و هم ‌چنین به دلیل آن‌که نکات بهداشتی را کم‌تر رعایت می‌کنند یکی از مهم‌ترین واسطه‌های گسترش ویروس‌ها و بیماری‌های عفونی به شمار می‌آیند.

در زمان شیوع بیماری‌های عفونی کاهش تماس و ارتباط کودکان با یکدیگر می‌تواند کمک بسیار موثری برای کاهش گسترش این گونه بیماری ها به شمار بیاید.

ما با بررسی تعداد مبتلایان جدید به آنفولانزای خوکی در روزهای تعطیل آخر هفته متوجه شدیم با تعطیل کردن مدارس در زمانی که شیوه این بیماری شدت می‌گیرد می‌تواند تعداد ابتلای افراد به آنفولانزای خوکی را نزدیک به 21 درصد کاهش دهیم.

اگرچه هنوز هم دولت کشور انگلستان معتقد است تعطیل کردن مدارس نمی‌تواند جلوی شیوع آنفولانزای خوکی را بگیرد و به همین دلیل از انجام این کار سرباز می‌زند.

اما به هر حال می‌توان در صورتی که این بیماری درمیان دانش‌آموزان یک مدرسه خاص مشاهده شد ، برای مدتی آن را تعطیل کرد تا از ابتلای تعداد بیش‌تری از دانش آموزان جلوگیری کرد.

البته تحقیقات ما نشان می‌دهد تعطیلی موردی مدارس تاثیر زیادی در جلوگیری از شیوع این بیماری ندارد و بهتر است تا وضعیت حالت بدتری به خود نگرفته است اقدامات موثرتری برای ابتلای کم‌تر انسان‌ها به این بیماری در دست بررسی قرار گیرد.

تلگراف ، 27 نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =