اگر نهادها و شخصیت ها خود احترام خود را نگاه دارند و به همدیگر اهانت نکنند مردم هم اصلاح می شوند و اثر مثبت اخلاق پسندیده در مردم اشاعه خواهد یافت.

یک استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه گفت: اگر نهادها و شخصیت‏ها خود احترام خود را نگاه دارند و به همدیگر اهانت نکنند مردم هم اصلاح می‏شوند و اثر مثبت اخلاق پسندیده در مردم اشاعه خواهد یافت. دکتر بهرام امیراحمدیان در مورد دلایل تخریب شخصیت‏ها و اندیشمندان کشور بویژه در فضای مجازی نظیر اینترنت و پیامک‏ها به خبرنگار مهر گفت: این نکته‏ای قابل بررسی است و گریبانگیر حال حاضر جامعه ماست. البته تخریب شخصیت‏ها از سطح بالای جامعه به پائین سرایت می‏کند. وقتی مسئولان در رسانه عمومی و مطبوعات به راحتی با الفاظ بی ادبانه به همدیگر اهانت می‏کنند این حالت خیلی سریع در میان مردم اشاعه می‏یابد مخصوصاً اینکه پیامک‎ها که به جای استفاده صحیح از آن که کم کردن بار ترافیک مخابراتی است و کاهش هزینه‏های اضافی تبدیل به دادن پیام‏های خلاف رسانه‏ای و جوک و سرگرمی شده است.
وی افزود: موبایل پدیده‏ای وارداتی است و استفاده از آن آموزش داده نشده است. چرا برای مثال در اماکن عمومی مردم با صدای بلند با موبایل صحبت می‏کنند. البته پیامک‏های خلاف یک مقداری هم به خاطر نبود ازادی‏های لازم در رسانه‏هاست که در پیامک‏ها بروز می‎کند. البته بستر سازی و فرهنگ سازی استفاده صحیح از این وسیله در میان مردم نشده است.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: باید از طریق رسانه‏ها و مطبوعات طریقه استفاده صحیح از موبایل را به افراد آموزش داد البته استفاده نا صحیح خود شرکت مخابرات از آن و آن هم دادن پیامک‏های تبلیغاتی برای نهادها و افراد سبب اشاعه فرهنگ غلط استفاده از این وسیله در میان مردم شده است. زیرا تلفن همراه مردم حریم شخصی آنهاست و گاه و بیگاه وارد این حریم شدن، نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت.
این نویسنده و مترجم اظهارداشت: بایستی برای تخریب کنندگان شخصیت‏های کشور که با پیامک صورت می‏گیرد پیگرد قانونی وضع کرد و همچون مزاحمت تلفنی فرد خاطی جریمه و مجازات بشود. امیر احمدیان در مورد اینکه چرا میانگین ایرانیان به تخریب شخصیت بزرگان جامعه گرایش دارند هم عنوان کرد: برای اینکه مردم از رسانه‏ها همه چیز را یاد می‎گیرند و رسانه های ما بد آموزی بسیار دارد.
استاد دانشگاه تهران درمورد ریشه‎های فرهنگی و جامعه شناختی تخریب شخصیت‏ها و بزرگان فکری و سیاسی کشور چیست هم اظهارداشت: فردوسی می‎گوید: بزرگش نخوانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی برد. اگر نهادها و شخصیت‏ها خود احترام خود را نگاه دارند و به همدیگر اهانت نکنند مردم هم اصلاح می‏شوند و اثر مثبت اخلاق پسندیده در مردم اشاعه خواهد یافت. ولی متأسفانه اکنون شاهد اثر منفی اخلاقی در سطح جامعه هستیم. بایستی از طریق رسانه‏ها به مردم آموزش دهیم که به شخصیت‏های فکری و سیاسی جامعه توهین نکنند و تخریب همدیگر را یک گناه بدانند. البته سخنرانی و تریبون‏های نماز جمعه در این مورد خیلی اثر بخش است هم در اینکه در این تریبون‏ها به شخصیت کسی توهین نشود و هم از مردم خواسته شود که شخصیت کسی را مخدوش نکنند. 

منبع: خبرگزاری مهر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =