واحدمرکزی خبر:

روزنامه الحیات با تصریح به این مطلب که اگر فرانسه در حل مشکلات داخلی به کشور مالی کمک می‌کرد،‌ مشکلات کنونی اصلا به وجود نمی‌آمد نوشت : گروگانگیری اخیر در تاسیسات گازی الجزایر نتیجه و پیامدهای مبارزه با تروریسمی است که دولت جرج بوش پسر آغاز گر آن بود.
روزنامه الحیات چاپ لندن در مقاله ای به قلم جهاد خازن با اشاره به گروگانگیری اخیر در الجزایر نوشت: روند این گروگانگیری و کشتن گروگان ها و گروگان گیرها در صدر خبرها قرار گرفت اما موضوعی که رسانه ها به آن توجه نکردند این بود که جرج بوش پسر متهم اصلی تروریسم اخیر است.
این حادثه از نتایج مبارزه با تروریسمی است که دولت بوش آنرا اعلام کرد اما به شکست انجامید . کشور مالی در سال هزار و نهصد و شصت به استقلال رسید و شورشیان طوارق که ساکن شمال مالی هستند،‌برای اولین بار در سال هزار و نهصد و شصت و دو انقلاب کردند. در سال هزار و نهصد و نود و یک توافقی بین دولت مالی با آنها بسته شد اما وعده های دولت عملی نشد و دولت مالی از سلاح آمریکا که برای مبارزه با تروریسم القاعده بعد از سال دو هزار و یک در اختیار گرفت، برای مبارزه با طوارق استفاده کرد؛ کسانی که ممکن بود در آغاز خود مختاری در مناطق خود را بپذیرند.
بعد از سقوط معمر قذافی، سلاح از راه لیبی به دست اسلامگرایان مسلح در مالی رسید و آنها جنبش ملی آزادی منطقه ازواد را تاسیس کردند که در آوریل دو هزار و دوازده توانست ارتش مالی را بیرون و استقلال ازواد را اعلام کند.
فرانسه این تاریخ را نادیده گرفت و در جنگ دولت باماکو با جدایی طلبان طوارق، به مالی کمک کرد. آمریکا و انگلیس نیز به کمک آن رفتند. فرانسوا اولاند می‌گوید نیروهای فرانسوی تا ازبین بردن کامل تروریسم مالی را ترک نخواهند کرد اما باید به او گفت اگر فرانسه در حل مشکلات داخلی به مالی کمک می‌کرد،‌ مشکلات کنونی اصلا به وجود نمی‌آمد. باید به دلایلی که گروه هایی مانند القاعده را به منطقه کشاند توجه شود. گروگان گیرها در الجزایر گفتند عملیات آنها در انتقام از دخالت فرانسه در مالی بود. تروریست هایی که با گروگان ها کشته شدند، بارها به کارمندان مسلمان نیروگاه ان امیناس گفته بودند که با آنها کاری ندارند اما می‌خواهند کارمندان مسیحی یا یهودی را بکشند. تروریست ها مخالف اسلام و حتی دشمن آن هستند و فقط ادعای دفاع از آن را دارند.
نویسنده در پایان نوشته است: تروریست ها از نحوه رفتار پیامبر اسلام با مسیحیان اطلاعی ندارند به همین سبب آنها را که در کشورهای اسلامی مشغول فعالیت هستند می‌کشند، به این دلیل که فرانسه دولت باماکو را تایید می‌کند،‌ گویی اینکه کارمندان نیروگاه ان امیناس، با عملکرد دولت فرانسه موافق بودند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =