کشتی مارکوپولو با ظرفیت حمل 16 هزار کانتینر، هم اکنون عنوان بزرگ‌ترین کشتی کانتینربر جهان را در اختیار دارد. اما به احتمال زیاد مارکوپولو نخواهد توانست این عنوان را حتی تا آخر سال جاری میلادی حفظ کند.

محمود حاج‌زمان: این شما و این CMA CGM Marco Polo. اکنون حدود یک ماه است که کشتی مارکوپولو عنوان بزرگ‌ترین کشتی کانتینربر جهان را در اختیار دارد. اگرچه داشتن این عنوان دوام چندانی برای این کشتی ندارد و طی سال جاری میلادی این عنوان را از دست خواهد داد.
به گزارش وایرد، این کشتی عظیم‌الجثه برای حمل کانتینرهای چند منظوره –جعبه‌های با بدنه فلزی موج‌دار که هر چیزی را می‌توان در آنها انبار، و آنها را روی کشتی، قطار و تریلی سوار کرد- میان اروپا و چین ساخته شده است. طول کشتی مارکوپولو 396 متر است، و نخستین کشتی از سه فروند کشتی به همین اندازه است که توسط خطوط کشتیرانی CMA CGM فرانسه سفارش داده شده است.
کشتی مارکوپولو قادر است تا 16 هزار کانتینر با ابعاد معادل 20 فوت (تقریبا 7 متر) را با خود حمل کند. این میزان از نظر اندازه معادل 2.1 میلیون دستگاه یخچال، یا 13.4 میلیون دستگاه تلویزیون 42 اینچ است. اگر مارکوپولو را با یک آپارتمان مقایسه کنیم، مثل این است که درباره یک آپارتمان 2300 خوابه صحبت می‌کنیم.

اواخر امسال، دو کشتی 16 هزار کانتینری ژاک کارتیه و الکساندر فن هامبولوت نیز به کشتی مارکوپولو ملحق خواهند شد؛ کشتی‌هایی که نام بامسمای «سیاح (Explorer)» برای کلاس آنها انتخاب شده است.
با این وجود، همانند عصر کاوش (دوره‌ای از تاریخ که از قرن پانزده آغاز و تا قرن هفده ادامه می‌یابد و طی آن اروپاییان به قصد جستجوی کالاها یا شرکای تجاری، سرزمین‌های جهان را از راه اقیانوس‌ها جستجو و کشف کردند)، هر دستاورد بزرگی باید با دیگری جایگزین شود. در این مورد، شرکت رقیب Maersk قصد دارد تا نخستین فروند از کشتی‌های کلاس Triple-E خود را در ژوئن 2013 / خرداد 1392 به آب اندازد. کلاس Triple-E (که اشاره به سرواژه انگلیسی کلمات انرژی، بازدهی و اقتصاد است) قادر خواهد بود تا 18000 کانتینر 20 فوتی را با خود حمل کند. گروه کشتیرانی دانمارکی Maersk می‌گوید که کشتی‌های Triple-E میزان انتشار دی‌اکسید کربن را به ازای هر کانتینری انتقالی از آسیا به اروپا نصف می‌کند.
از آنجایی‌که این کشتی‌ها برای عبور از کانال پاناما بیش از اندازه بزرگ هستند، در مسیر میان آسیا و اروپا به کار گرفته می‌شوند. این بدان معناست که این کشتی‌ها نه تنها رکوردشکن هستند، بلکه باعث رشد تجارت بین این دو قاره خواهند شد. کشتی‌های هر دو کلاس Explore و Triple-E در کارگاه کشتی‌سازی دوو کره جنوبی ساخته می‌شوند.

 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =