اتحادیه آفریقا از ایران برای شرکت در نشست این اتحادیه دعوت کرد.

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش کرده است دلامینی زوما، رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا، ضمن اعلام برگزاری بیست و دومین نشست شورای اجرایی و بیستمین نشست سران اتحادیه آفریقا به ترتیب در تاریخهای 6-5 بهمن ماه (25-24 ژانویه) و 9-8 بهمن ماه (28-27 ژانویه) در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، از جمهوری اسلامی ایران دعوت نموده است در این اجلاس‌ها شرکت کند.
اتحادیه آفریقا به عنوان فراگیرترین و مهم‌ترین سازمان منطقه‌ای آفریقا، سالانه حداقل دو نشست در ماه‌های ژانویه و ژوئن در سطح سران برگزار می‌کند که اجلاس ژانویه همواره در آدیس آبابا ( مقر اتحادیه آفریقا) و اجلاس ژوئن در یکی از کشورهای عضو برگزار می گردد. در اجلاس سران که معمولا مهم ترین مسائل قاره آفریقا، اتحادیه و همچنین مسایل جهانی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد از جمله بزرگترین اجتماع سران آفریقایی محسوب می گردد و رویداد مناسبی برای رایزنی‌های دوجانبه و چند جانبه محسوب می‌گردد.
در خلال دولت هشتم، جمهوری اسلامی ایران به صورت پراکنده در اجلاس‌های اتحادیه حضور می یافت. اما توجه ویژه دولت نهم و دهم به قاره آفریقا باعث شرکت مداوم جمهوری اسلامی ایران در اجلاسهای اتحادیه در سطح بالا شد. به نحوی که طی 6 سال گذشته ( به استثنای سال 1389) همواره وزیرامور خارجه دراجلاسهای ژانویه و معاون وزیر امورخارجه و یا مدیرکل آفریقا در اجلاس‌های ژوئن شرکت نموده‌اند.
به گزارش خبرآنلاین از آنجایی که تعداد قابل توجهی از اعضای جنبش عدم تعهد کشورهای آفریقایی هستند و ایران رییس دوره ای این جنبش است می تواند به عنوان نماینده این سازمان در این نشست شرکت کند. طبق حکم رییس جمهور، اسفندیار رحیم مشائی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد است و احتمال دارد او به جای صالحی به این نشست برود.
اگرچه حضور اعضای ناظر در جلسات محدود است لکن تجمع سران و وزرای امور خارجه آفریقایی، روسا و نمایندگان سازمانهای بین المللی و منطقه‌ای و همین‌گونه حضور تعداد کثیری از رسانه‌های بین‌المللی، انگیزه مناسبی برای حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس‌های سران اتحادیه آفریقا بوده است. ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد و لزوم استفاده از این ظرفیت در اجلاس‌های بین‌المللی، حضور روسا و وزرای امور خارجه جدید کشورهای آفریقایی و همین گونه خانم زوما رییس جدید کمیسیون اتحادیه افریقا در اجلاس، انتشار اخباری مبنی بر تحرک جدید رژیم اشغالگر قدس در کشورهای آفریقایی و تلاش این رژیم برای شرکت در اجلاس اتحادیه و لزوم مقابله با این بدعت خطرناک مواردی است که حضور ایران در اجلاس پیش رو را بیش از پیش توجیه می‌کند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =