رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز هیمنه دروغین آمریکا شکسته شده است.

در ادامه گزیده ای از اظهارات علی لاریجانی در مراسم اختتامیه بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به نقل از فارس می آید:

  • امیدوارم در هفته وحدت قلوب مسلمین به همدیگر نزدیک‌تر شود و از انفاس قدسی رسول‌الله(ص) و امام صادق (ع) بهره ببرند. پیامبر (ص) فرمودند امت من تا زمانی که یکدیگر را دوست بدارند و امانتداری کنند، سعادتمند می‌شوند و کنفرانس وحدت اسلامی نیز در پی این است که امت وحدت اسلامی را محقق کند.
  • دسایس در راه وحدت اسلامی زیاد است. مسلمانان در مواجهه با مدرنیته و توطئه دنیای غرب را تجربه کرده‌‌اند؛ رویکرد نخست این بود که استکبار غرب سعی کرد به مسلمانان بفهماند که راه پیشرفت در مسائلی مانند سکولاریسم است؛ شعار این عده جدایی دین از سیاست و نفی دین بود. در مجموع جریان استعمار شرق و غرب برای تحقق سناریوی مذکور ملی‌گرایی را جایگزین دین کردند. سناریوی غرب در این زمینه جلوگیری از تشکیل امت واحده و دور کردن امت‌ها از هم بود. امروز که دنیای اسلام به خود آمده ولی باز هم آمریکا در پی این است که مسلمانان به هم نزدیک نشوند تا بتواند میان آنها تفرقه بیندازند.
  • تفکر دینی در بخشی از مناطق جهان ریشه گرفته است. در جنگ 33 روزه حزب‌الله و سایر جنگ‌ها مسیر عوض شد و رژیم صهیونیستی دچار شکست شد.  سیدجمال‌الدین اسدآبادی مشکلات جهان اسلام را در مسائلی مثل جدایی و تفرقه میان مسلمانان و نفوذ استعمار غرب می‌دانست. در جهان تشیع علمای برجسته حرکت‌های خوبی را به وجود آوردند؛ مثلاً جنبش تنباکو به پیروزی رسید. همچنین انقلاب عراق با حضور علمای شیعه این کشور به نتیجه رسید و نهضت مشروطه هم در ایران نتیجه گرفت اما با همه تلاش‌های مذکور فشار استعمار غرب به حدی بود که منجر به وحدت اسلامی نشد.
  • با پیروزی انقلاب اسلامی در بین کشورهای دیگر شاهد بودیم که مسلمانان یکی پس از دیگری از زیر یوغ استعمار بیرون آمدند و کشورهای مسلمان یکی پس از دیگری تاج عزت را بر سر گذاشتند.
  • امام (ره) توسعه و پیشرفت را با عدالت در یک تئوری مطرح کرد. امام (ره) محوریت اسلام را مبنی قرار داد و گفت که نهضت ما برای اسلام است؛ امام از ابتدا بنا را بر وحدت مسلمان گذاشت و این مسئله را رمز وحدت مسلمانان معرفی کرد.
  • امروز بیداری مسلمانان و پیروزی انقلاب‌ها را در بلاد اسلامی شاهدیم. امروز جهان از نظر سیاسی بیدار شده است؛ تجربه انقلاب ایران در مقابل شگردهای مختلف آمریکا و غرب، شرایط را برای سایر مسلمانان در کشورهای دیگر فراهم کرد. امروز هیمنه دروغین آمریکا شکسته شده‌است. قطب اسلام می‌تواند به جای زیردست بودن تبدیل به یک بازیگر قوی در عرصه جهانی شود. کشورهای اسلامی تکنولوژی و منابع انرژی دارند و عامل اراده برای وحدت کشورهای اسلامی حول محور اسلام می‌تواند آنها را موفق کند.
  • کسانی که امروز در سوریه بحران ایجاد می‌کنند باید بدانند که تئوری تجزیه سراغ آنها هم می‌آید.
  • غرب نمی‌خواهد کشورهای اسلامی دسترسی به تکنولوژی‌های پیشرفته داشته باشند. همانگونه که غرب با انقلاب ایران و انقلاب‌های منطقه ستیز می‌کند نمی‌خواهد اجازه دهد که مسلمانان با هم متحد شوند. ایجاد درگیری‌های مذهبی که عده‌ای نادان در آن گرفتار شده‌اند از نقشه‌های غرب در مورد مسلمانان است؛ اکنون که خداوند بیداری را شامل حال برخی کشورهای اسلامی کرده عده‌ای روی غفلت یا وابستگی به غرب بنای ایجاد اختلاف میان مسلمانان را دارند.
  • اختلاف دو طایفه مسلمان در اصول نیست بلکه در فروع است و حتی در برخی فروع هم با هم متحد هستند. جای تأسف دارد برخی به نام اسلام بخش زیادی از مسلمانان را متهم به شرک و کفر می‌کنند و به قتل آنها فتوا می‌دهند.
  • کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس وحدت اسلامی اگر نتیجه عملی نداشته باشد بیشتر به یک کنفرانس تشریفاتی تبدیل می‌شود؛ این کنفرانس‌ها باید باعث تقویت اسلام شود. در جریان چند ماه اخیر که در سوریه برخی زائران ایرانی را گروگان گرفتند، گروگان‌گیرها به زائران می‌گفتند که شما مسلمان نیستند و قرآن ندارید و نماز نمی‌خوانید؛ زائران به آنها گفتند که قرآن بیاورید تا برایتان بخوانیم و به نحو جالبی برای آنها قرآن خواندند و گروگان‌گیرها تحت تأثیر قرار گرفتند و خطاب به زائران گفتند که به ما گفته بودند شما مجوسید و قرآن نمی‌خوانید و نماز هم نمی‌گذارید.
  • ما هستیم که تاریخ را می‌سازیم. در حرکت روبه جلوی مسلمانان وظیفه ما این است که مسلمانان را با هم هماهنگ کنیم.
    /2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =