آنتون یفستراتوف در تحلیلی از اوضاع سوریه دلایلی اقامه کرده است که نشان می دهد اسرائیل از طریق موساد نقش بسیار فعالی را در ضربه زدن به بشار اسد ایفا می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت ایران رو در ابتدای مناقشه بین حکومت و مخالفان در سوریه، تنها اسراییل در میان همه دشمنان سنتی این جمهوری عربی در قبال رویارویی مسلحانه در خاک آن احتیاط به خرج می داد اما مدتی است که نیروهای موساد به فعال ترین و بلکه موثرترین نیروهای حاضر در جنگ داخلی سوریه تبدیل شده اند.

به عقیده غالب کارشناسان، در ابتدا تصور می شد که اسرائیلی ها عاقل هستند و فکر میکنند چون  با سوریه مرز مشترک دارند نمی خواهند به جای اسد که شخصیتی لاییک، هشیار و در مجموع قابل پیشبینی است، با یک امارت اسلامی روبرو شوند زیرا این امارت اسلامی ممکن است نتواند با اسرائیل حتی «صلح بد» فعلی را برقرار کرده و در این حالت با آن همزیستی نماید.

اما رفته رفته این باور کم رنگ شده و  جدیداً اوضاع تغییر کرده و اسراییل به مداخله بیش از پیش در رویارویی سوریه از طرف مخالفان پرداخته است. نمایندگان سازمان اطلاعات «موساد» در میان مخالفانی حضور دارند که علیه ارتش و دولت بشار اسد می جنگند. اوایل سال گذشته افسران ترکی که توسط سربازان دولتی به اسارت گرفته شدند، از این واقعیت اطلاع دادند. در آن زمان 7 از 49 شهروند بازداشت شده ترکیه در شواهد خود اعلام کردند که افراد سازمان اطلاعات اسراییل بودند. آنها دسته کوماندوی اسراییل را هم ذکر کردند که به حمایت مسلحانه مستقیم از مخالفان دست زده است.
مأموران موساد نه تنها در مناطق مرزی و در دمشق پایتخت سوریه بلکه در مناطق مجاور ترکیه و اردن فعالیت میکنند. طبق شواهد افسران مذکور، اسراییل در خاک اردن نه معترضان عادی سوری بلکه اعضای القاعده را تربیت میکند. مأموران اسراییلی در خاک ترکیه هم شبه نظامیان را آماده میکنند که به سرزمین سوریه منتقل می گردند. 

این تغییر رفتار اسرائیل این سوال را پدید آورده است که افراد «موساد»  در خاک کشور همسایه چکار می کنند؟ به گزارش نظامیان اسیر شده ترکی، آنها را به طور هدفمند برای انجام اعمال تروریستی آماده کردند. عده ای از شخصیت های رسمی ترکیه همین را اعلام کردند. آنها می گویند موساد از مخالفان برای نابود کردن ملت سوریه استفاده می کند.  اسراییلی ها اغلب دانشمندان و پزشکان و نیز متخصصین دیگر  عالی رتبه سوریه را به عنوان هدف خود انتخاب می کنند. البته مردم غیر مسلحی که در عملیات جنگی دست ندارند نیز قربانی این حملات می شوند. در این شرایط نباید از پخش این اطلاعات تعجب کرد که همانطور که در فوق اشاره شد، مأموران اسراییلی نه تنها با مخالفان سوری بلکه با اعضای القاعده همکاری می کنند که در سراسر جهان به عنوان شبکه تروریستی شماره 1 شناخته شده است.

از سوی دیگر روزنامه نگاران اسراییلی که در صفوف مخالفان سوری به سر می برند، مشغول پوشش اطلاعاتی فعالیت شبه نظامیان هستند. سیلاب اطلاعاتی که از رسانه‌های گروهی وابسته به اسراییل می ریزد، عامل مهم «جنگ اطلاعاتی» بین بشار اسد و مخالفان او را تشکیل می دهد. با عنایت به این نکات مهم، جمع آوری اطلاعات و جاسوسی عادی که مأموران اسراییل در خاک سوریه انجام می دهند، می تواند یک کار «بی آزار» محسوب شود. مأموران موساد در خاک ترکیه همین کار را به سوری ها یاد می دهند. در حال حاضر سرویس های ویژه اسراییل بیشتر از همه از اوضاع سوریه اطلاع دارند. به عنوان مثال، همانا سازمان «موساد» بود که گزارش مخالفان سوری را درباره توسل نیروهای بشار اسد به سلاح های شیمیایی تکذیب کرد. اسراییلی ها به نظارت بر تأسیساتی که آنجا در سوریه سلاح های شیمیایی نگهداری می شود، توجه زیادی می کنند که این امر باعث تعجب نمی شود زیرا به کار گیری این سلاح ها می تواند به همه کشورهای هممرز با سوریه و از جمله به اسراییل لطمه بزند.

 درخواست اجازه از مقامات اردن مبنی بر وارد کردن ضربات هوایی به انبار های مهمات شیمیایی ارتش سوریه نشان می دهد که اسراییل احتمال تجاوز به سوریه را بررسی می نماید. این تأسیسات در امتداد مرز سوریه با اردن واقع شدهاند که برای بمباران آنها و برای ایجاد کریدور هوایی برای جنگنده های اسراییلی پاسخ مثبت دولت امان لازم است.
با توجه به واقعیتی که در فوق تشریح شد، احتمال می دهیم که خوانندگان ما از خود سئوال طبیعی بکنند که هدف از این فعالیت ها چیست؟ چرا دولت اسراییل به براندازی و نابودی رژیم لاییک بشار اسد پرداخته است تا آن را با تروریست های اسلامی عوض کند که رفتارشان غیر قابل پیشبینی است ولی آنها در مجموع مخالف دولت یهودی هستند؟ چرا اسراییل شبه نظامیانی را که به اعمال تروریستی دست می زنند، اسلحه و آموزش می دهد؟ چرا غیر نظامیان سوری را نابود میکند؟ فرضیه اساسی این است که مسئولین اسراییلی در برخورد خود با ثبات در سوریه بازنگری کرده اند. اگر آنها در گذشته رژیم اسد را «همسایه قابل قبولی» محسوب می کردند، الان محافل حکومتی اسراییل بیشتر شریک این اعتقاد شدهاند که به نفع آنهاست که سوریه به افغانستان دوم تبدیل شود. اواخر سال 2011 این اصل توسط اهود باراک وزیر دفاع وقت دولت یهودی اعلام شده بود. وی اظهار داشت که سقوط رژیم بشار اسد برای سراسر منطقه خاور میانه رویداد مثبتی خواهد بود. جالب توجه است که باراک در آن زمان سقوط دولت سوریه «در هفته های آینده» را پیشبینی کرده بود. روشن است که با وجود سطح بالای اطلاعات موساد از همه چیز، وزیر دفاع اسراییل اشتباه کرد.
این تغییر دیدگاه و رفتار متعاقب اسراییل نباید باعث تعجب شود. بعد از سرنگونی احتمالی بشار اسد، سوریه دچار هرج و مرج شده و گروه های مخالف موفق نخواهند شد به سرعت و بدون خونریزی قدرت به دست آمده را بین خود تقسیم کنند. بعید است که سوریه در این حالت بتواند حتی به طور تشریفاتی با اسراییل مقابله کند. ولی اسراییل می تواند بلامانع در اراضی مورد اختلاف (ارتفاعات جولان) مستقر شده و در خاک سوریه به عملیات مختلف از جمله نظامی به نفع خود دست بزند. نیروهای مسلح منحل شده و از بین رفته سوریه نخواهند توانست با افراد ارتش اسراییل مقابله کنند. و اما موساد از سازمان اطلاعات سوری «مخابرات»، مهمترین رقیب و دشمن عربی خود رها خواهد شد. به عبارت دیگر، یکی از مهمترین حریفان ژئوپلتیکی اسراییل در منطقه خاور میانه از بین خواهد رفت. با این همه واقعیت این است که اسراییل همانند متحدان غربی خود یعنی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سوریه بازی خطرناکی را آغاز کرده است: با حمایت از مخالفان و تروریست ها، با ترتیب دادن تحریکات و اعمال تروریستی در سرزمین سوریه و با قتل مردم آن، موجبات فروپاشی این کشور و روی کار آمدن نیروهای جدیدی را فراهم می کند که باید جای رژیم اسد را بگیرند که رژیم اورشلیم آن را مخل کار خود می داند. ولی اسراییل بر خلاف آمریکا و اتحادیه اروپا در کنار سوریه واقع شده است و این بدان معناست که غصب قدرت در سوریه توسط تروریست ها می تواند به ضرر «رژیم صهیونیستی» مورد تنفر همه اسلامگرایان تمام شود. اگر سلاح های شیمیایی و میکروبی هم به دست آنها بیفتد، خطر از آنها نه فقط برای مردم بلکه برای نظام دولتی اسراییل دو چندان خواهد شد. اورشلیم با خلاص شدن از شر حریف نیرومند و سازش ناپذیر ولی هشیاری چون بشار اسد، می تواند با یک «لانه زنبور» کنترل نشده ای روبرو شود که از پلید ترین و غیرانسانی ترین شیوه های مبارزه روگردان نمی شود. مخالفان سوری تا کنون این واقعیت را در کشور خود به نمایش گذاشته اند. نه «حصار امنیت» علیه این افراد کارگر می شود و نه «تماس های دوستانه» قبلی موساد با نیروهای مخفی سوری.

منبع: ایران رو 28 ژانویه 2012

40261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =