احتمال استفاده از تجربه اشتباه گذشته در غرق شدن جکت فاز 13 پارس جنوبی قوت گرفت.

دیروز در شرایطی دومین جکت فاز 13 پارس جنوبی در حال نصب در آبهای خلیج فارس طی حادثه ای در این دریا غرق شد که در روزهای آخر سال 89 نیز مشابه این حادثه در آبهای جزیره هنگام به وقوع پیوست و تا کنون نیز موفق به بیرون آوردن جکت E4 از آب نشده اند.
درآن زمان نیز اگرچه در ابتدا مسوولان نفتی از بررسی علل آن گفتند اما درنهایت بی احتیاطی دلیل اصلی این حادثه عنوان شد.
در سال 89 در نهایت علت حادثه از سوی کارشناسان در نحوه استفاده از این جرثقیل جستجو شد. به گفته این کارشناسان برای نصب جکت در میدان نفتی هنگام از آنجا که امکان بالابردن آن بوسیله جرثقیل وجود نداشت؛ از روش lunch استفاده شد. یعنی، ابتدا جکت را در آب سر می‌دهند و پس از غوطه‌ور شدن آن در آب، جرثقیل آن را می‌چرخاند و در محل خود می‌نشاند؛ اما در نهایت، آب جکت را غرق و به کف دریا برده است.
مهدی اعتصام مدیرعامل شرکت صدرا در خصوص حادثه روز گذشته که منجر به غرق شدن جکت فاز 13 پارس جنوبی شد تاکید دارد: هنوز علت حادثه مشخص نشده است و شرکت صدرا مشغول بررسی علت حادثه است و بزودی در این باره اطلاع رسانی خواهد شد.
این درحالی است که پس از حادثه سال 89 ، شناور HL 5000 پس از انجام تعمیرات اساسی و انجام تست‏های مختلف و دریافت گواهینامه‏های بین‏المللی از آبان ماه سال جاری با شرایط بسیار ایده‏آل آمادگی نصب کلیه سازه‏های دریایی در مناطق مختلف نفت و گاز خلیج فارس را پیدا کرد.
درآ ن زمان طراحی و مهندسی بوم جرثقیل اصلی شناور HL 5000 با همکاری متخصصان داخلی و کره جنوبی مورد بهسازی قرار گرفت.
شناور HL 5000 قرار بود پس از نصب زیرسازه فاز 13 پارس جنوبی اسکله بوشهر را ترک کند و پس از آن نصب زیرسازه فازهای 22 و24 و همچنین سایر فازهای پارس جنوبی را در دستور کار خود قرار دهد.
این درحالی است که قرارداد ساخت شناور جست‌وجو و نجات برای سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر در آب‌های دریای خزر میان شرکت‌های نفت خزر و صدرا امضاء شده است.
به گفته معاون مدیرعامل شرکت نفت خزر در این مراسم به دلیل عمق زیاد دریای خزر، ساخت و به کارگیری شناورهای جست‌وجو و نجات در اولویت قرار دارد.
در این مراسم، مهدی اعتصام، مدیرعامل شرکت صدرا، نیز با اشاره به شرایط حساس کشور تاکید کرده است: رسالت همه ما عبور از این بحران‌ها و تحریم‌های بین‌المللی است؛ از این‌رو، امیدواریم بتوانیم نیازهای تخصصی در بخش تأمین شناور، تعمیرات و تجهیزات آن را برطرف کنیم.
طراحی شناور جست‌وجو و نجات به دلیل مختصات ویژه آب‌‌‌های عمیق خزر منحصر به فرد بوده و مقرر است به عنوان نخستین شناور جست‌وجو و نجات در دریای خزر جنوبی و میانی به کار گرفته شود.
بنابراین در شرایطی که این چندمین باری است که عملیات دریایی صدرا طی دو سال گذشته با مشکل مواجه می شود به نظر می رسد طی روزهای آتی با توجه به امضای چنین قراردادی علل اصلی این حادثه با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

39221

کد خبر 273924

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    121 4
    برداران متخصص خرابی جرثقیل نمی توانذ منجر به غرق شدن جکت شود چون جکت محفظه شناور کننده دارد وابتدا شناور می شود وپس ابلانس هوای محفظه نصب می شود . ودلیل غرق شدن نقص ووجود ایرادهای مهندسی در ساخت می باشد
  • بدون نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    62 23
    وقتی شرکتی توان فنی و مهندسی ندارد و خارج از مناقصه حقیقی و سفارشی برنده طرح و اجراء میشود عاقبت کار همین خواهد شد !!!
  • جواد IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    56 1
    به نظر منهم خرابی جراثقال نمی تواند دلیل غرق سکو شود.اگر محاسبات ریزرو بویانسی بدرستی انجام شده و بر اسا س آن مخازن شناوری با حجم مناسب و در محلهای مناسب به سکواضافه شده و پایه های سکونیز به کمک دیافرگمهای مناسب در انتها مسدودو آب بند شده باشد، سکونباید تحت هیچ شرایطی بعد از به آب اندازی غرق شود. مگر آنکه عملکرد نامناسب جراثقال باعث سوراخ شدن این مخازن یا دیافراگمهای آببند شده باشند. نکته دوم اینکه وقتی عملیات Salvage یا بابلا آوردن شناورهای غرق شده در دنیا از عمقهای چند صد متری انجام میشود چرا از شرکتهای داخلی یا در نهایت از یکی از این شرکتهای خارجی جهت بالا آوردن این سکوهای چند صد میلیون دلاری که در عمق زیر 80 متر قرار دارند دعوت به عمل نمیاید؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    56 0
    اگر نشه با تزریق وا جکت رو مجددا شناور کنند معنیش اینه که در طراحی و ساخت بشدت قصور و کم خردی شده است. با توجه به عمق کم خلیج فارس ( حد اکثر 95 متر) و تیم های مجرب قواصی باید این کار شدنی باشد.
  • حيدر جعفري زاده IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    11 30
    جكت E4 در حال حاضر نصب شده است و عمليات حفاري آن در حال اتمام است.
  • رزمجویی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    7 39
    جکت هنگام تقریباً بعد از 20 تا 30 روز از آب بیرون کشیده شد و مجدداً نصب گردید. و مربوط به HL 5000 نبوده است. چه کسی گفته که هنوز موفق به بیرون آوردن آن نشده است. در ضمن شرکت صنایع دریا فن قشم( صدف) تجربه و توانایی بیرون آوردن آن را دارد.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    4 18
    شرکت صدرا نتوانست یک خط لوله در دریا بخواباند و آب را از بندر عباس به قشم برساند این یک کار ساده دریایی بود اگر به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا داده بودند صد در صد تا حالا ساخته شده بود
  • بدون نام CN ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    25 0
    سکوی E4 توسط بارج HL5000 غرق نشد بلکه به دلیل اشتباهات فاحش و استفاده از نیروهای غیر متخصص توسط شرکت صنایع دریافن قشم ( صدف) که پیمانکار نصب سکو از طرف شرکت سازنده سکو ( نفت سازه قشم ) بود غرق شد ( احتمالا به دلایل نقص یا پارگی دیافراگمهای پایه های جکت یا باز بودن شیر انتهایی Buoyancy Tanks ). ولی پس از 2ماه با صرف هزینه بالا و ایجاد تاخیر در اجرای پروژه از کف دریا جدا و مراحل نصب آن مجددا پیگیری گردید ولی پس از بالا آوردن جکت بارج جرثقیل دار افق یک (SAF400 ) که وظیفه شمع کوبی آن را بر عهده داشت دچار نقص فنی شد که مجددا اجرای پروژه را به تعویق انداخت .
  • عباس IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    2 4
    اقا جان جکت هنگام یک ماه پس از غرق شدن توسط شرکت صدف احیا و سپس با موفقیت در محل مورد نظر نصب شد وعملیات حفاری نیز روی جکت انجام شد. این باعث افتخاره که شرکت ایرانی تونست برای اولین بار جکت دو هزار تنی غرق شده رو نجات بده. امیدواریم صدرا هم بتونه جکت غرق شده فاز 13 رو نجات بده. اینگونه حوادث وحتی بدتر از این هم در جاهای دیگه دنیا زیاد اتفاق افتاده و نباید به این دلیل توانمندی شرکتها و مهندسان ایرانی را زیر سوال برد. این را یادمون باشه که مشق نوشته نشده خطا نداره. تا همین بیست سال پیش هیچکس فکرشو نمیکرد که مهندسان ایرانی بتونن این پروژه ها رو انجام بدن.
  • عمو IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    2 1
    اطلاعات این مطلب سر تا پا اشتباه است. جکت E$ مدت ها است که بازیابی و نصب شده است. بوم جرثقیل HL۵۰۰۰ هم سالم و در حال نصب یک جکت دیگر است. اطلاعات غلط به این فاحشی به خورد مخاطبتان ندهید