۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۵

قیمت خودرو در بازار طی هفته ای که گذشت باز هم به شکل غیر منتظره ای افزایش پیدا کرد.

محمد هیراد حاتمی:

اگر چه وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با کاهش قیمت خودرو سبب شده بود بازار خودرو چند روزی را با آرامش سر کند اما به هر اندازه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم قیمت خودرو با سرعت بیشتری در مسیر صعود قدم بر می دارد. این حرکت صعودی قیمت خودرو به رکود قابل توجهی در بازار دامن زده است چرا که به دلیل افزایش بیش از حد قیمت‌ها، خرید و فروش نسبت به قبل کاهش یافته است.
مرور جدول قیمت خودرو ها در پایان نخستین هفته بهمن حکایت از رشد قابل توجه قیمت ها دارد.  همانطور که در متن خبر مرتبط با جدول قیمت خودرو های در پایان نخستین هفته بهمن هم قابل مشاهده است، قیمت خودرو ها به شکل قابل توجهی روند صعودی به خود گرفتند به طوریکه پراید در یک قدمی 16 میلیون تومان قرار گرفته بود. خودرویی که روزگاری بر سر دو رقمی شدن قیمت آن بحث بود حتی فرا تر از 16 میلیون تومان رفت و بر اساس آنچه در خبر ها آمده قیمت پایه آن تا لحظه انتشار این پرونده به 20 میلیون تومان رسیده است. ( اینجا )  

این در حالی است که آخرین وضعیت عرضه خودرو در بازار ایران  حکایت از این دارد که عرضه خودرو در بازار ایران در شش ماهه نخست امسال بیش از 48 درصد نسبت به شش ماهه دوم سال گذشته کاهش یافته است.

از سوی دیگر بر اساس گفته های دبیر انجمن خودروسازان ایران فعالیت با قیمت‌های فعلی ضرر و زیان خودروسازان در هر روز کاری را به دنبال دارد. (اینجا )  او حتی تاکید کرد که در حال حاضر ایران خودرو روزانه بالغ بر 20 میلیارد تومان ضرر می‌کند، میزان ضرر و زیان سایپا در هر روز کاری نیز نزدیک به همین مقدار است.

گفته های دبیر انجمن خودروسازان در دفاع از افزایش قیمت خودرو در شرایطی مطرح است که حتی خودروی از رده خارج پیکان نیز طی هفته ای که گذشت از زنجیره افزایش قیمت خودرو جا نمانده است. «  قیمت پیکان به کجا رسید؟ »  تیتر خبری بود که در جزییات آن آمده بود در حال حاضر هر دستگاه سواری پیکان بین 1 تا 6 میلیون تومان در بازار خودروی تهران معامله می شود.

رشد غیر منتظره قیمت خودرو در بازار سبب شده تا این سوال مطرح شود که قیمت خودروها حداکثر چه قدر افزایش می‌یابد؟ در پاسخ به این سوال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بر فرض اجرایی ‌شدن شیوه‌ جدید نرخ‌گذاری نیز حداکثر رشد قیمت خودرو‌ها 12.5 درصد خواهد بود. ( اینجا )

خودرو در شرایطی هفته جاری را سپری کرد که همچنان قیمت های آن در ابهام قرار دارد و شاید بهترین عنوانی که در حال حاضر بتوان آن را برای افزایش قیمت خودرو مطرح کرد همان عنوانی باشد که در روز دهم بهمن برای بازار خودرو در نظر گرفته شد: « قیمت خودرو خط پایان ندارد » .  

3939

کد خبر 274203

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    خدا رو شکر خوب شد دیگه پول اضافه مونو حیف و میل نمیکنیم با افزایش اونو میدیم به قطعه سازا یا خودرو سازا
    • محمد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
      132 3
      امير جان ..ما نه قطعه ساز داريم نه خودرو ساز همه اش ميره جيب چين و دلال ها
    • م.ک IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
      39 0
      چرا بعد این همه سال و با توجه به این جمعیت بالای کشور هنوز نمی توانیم تو این مملکت قطعات پراید را تولید کنیم و نیاز به واردات نداشته باشیم ؟ کسی هست جواب قانع کننده بده ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    115 2
    تنها راه رهائی ازچنبره مشکلات دلالان خودرو و مونتاژکنندگان دلال خودرو کاهش عوارض واردات خورو است.
  • حميد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    97 1
    ايران خودرو با تحويل ندادن خودروهاي پيش فروش كرده (مانند تندر90 به بهانه عدم شماره گذاري نيروي انتظامي) بر افزايش قيمت دامن مي زند و مشتري بيچاره هم بايد خودرو پيش خريدش را موقع تحويل به نرخ روز پرداخت كند. پس هر چه ديرتر تحويل دهد بهتر!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    180 1
    اخه مردم به چی پراید 20000000میدن !به موتور پرقدرتش یا به اپشنهای باهالش یا به بدنه ی زد گلولش!اقا ای جماعت نخرید وقتی همه نخرند قیمت خودرو کله پا میشه و کارخونه حساب کار دستش میاد
  • نوید IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    95 4
    ای بابا اینهمه میگفتین ملت اینقد از ماشین شخصی استفاده نکنین، گفتیم به چشم ولی همه ی پولم بابت کرایه ی تاکسی و آژانس رفت رفتم دوچرخه خریدم، یه ناجوونمرد زد ناقصمون کرد الانم که فیمت ماشین دو تا سه برابر رفته بالا به خدا خسته شدم بس که پول تاکسی و آژانس دادم.دیگه پای پیاده رفتنم ندارم... یکی به من بگه چیکار کنم؟؟
    • رضا IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
      42 0
      مسئولا میگن ایران خودرو و سایپا روزی 40 میلیارد تومان ضرر می دن. چه کاریه همه ی کارمندارو با یه پول خوب بازنشست کنن همی چی هم تعطیل کنن. نه شما ضرر بدین نه ما با این قیمتای وحشتناک روبرو بشیم.
  • سامان IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    8 68
    امیدواریم بعد از اختصاص ارز مبادله ای به واردات قطعات شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم البته انتظار نمی رود قیمت ها به همان قیمت ابتدا بازگردد.
  • صالح IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    7 85
    به نظر من تنها راه نجات از این شرایط اینه که قیمت خودرو آزاد بشه وسودی که درحال حاضر به جیب دلالها میره بره توجیب خودروساز وقطعا قیمت از قیمتهای فعلی پایینتر میاد واین وسط فقط دلاله که ضرر میکنه
  • بدون نام US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    98 2
    خودروهای پیش فروش کرده را تحویل نمی دهند تا گرانتر بفروشند!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
      28 3
      وقتی مردم برای پیش خرید صف میکشیدن باید فکر اینجاشو میکردن!!
  • مجتبی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    91 2
    با این افزایش بی سابقه و وحشتناک قیمت خودرو قشر متوسط و وضعیف جامعه که یه زمانی با حدود 7 میلیون تومان میتونستن صاحب یه پراید بشن دیگه باید خوابشو ببینن. همه میدونن که اکثریت جمعیت کشور و قشر متوسط و ضعیف تشکیل میده که دیگه زورشون برای خرید خودرو واقعا نمیرسه. چون درآمد مردم نسبت به قبل فرقی نکرده.! با این وضع آینده ی خوبی رو برای خودرو سازان پیش رو نمیبینم.قشر ثروتمند هم که همه بنز و بی ام و و پورشه سوار میشن و فرقی به حالشون نمیکنه.اگه واقعا خودرو سازای ما هر روز دارن اینقدر ضرر میدن بهتره که این صنعت رو تعطیل کنن و واردات خودرو رو آزاد کنن.(اشتغال زایی به چه قیمتی ؟؟)این افزایش قیمت فقط و فقط ضررشو خودروسازا میبینن چون به حال مردم فرقی نمیکنه وقتی نتونن بخرن دیگه نمیخرن.
  • نکته سنج IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    6 73
    پولهای سرگردان توی بازار خودرو گردش کنه قیمتشو بالا ببره بهتره تا بره به ارز که قیمت همه اجناس گران شه
  • وحید IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    63 1
    باید با کسی که خبر قیمت گذاری خودرو با ارز مبادله ای رو رسانه ای کرد برخورد بشه. چون هنوز ابلاغ نشده منجر به گرانی خودرو شد
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    60 2
    تیبا و رانایی که میگفتند زیر 10 میلیون! الان 24 میلیون تیبا و 28 میلیون رانا در بازار ازاد !!!!
  • علی ل IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    4 55
    همیشه همه کنترل قیمت ها وقیمتگذاریها روی تولید کننده داخلی بوده واردکنندها در قیمت گذاری آزاد بود یکبارم باید هوای صنعت داخل داشت که سود ببرن
  • مقداد IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    82 1
    فردا پسفردا پراید فول آپشن سانروف دار تولید میشه .. قیمتش میشه 40 میلیون
  • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    58 1
    تنها را کنترل قیمت خودرو کاهش تعرفه واردات آن و همجنین حذف تعرفه ورود قطعات خودوراست با این قیمت ارز و تفاوتی که قیمت خودرو های داخلی و خارحی پیدا کرده اند دیگر بهانه حمایت از خودروسازها برای اعمال تعرفه بالا وجود ندارد.
  • مقيمي IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    42 1
    يك زماني هرجواني كار پيدا نمي كرد مي رفت يك پرايد جور ميكرد و توي آژانس كار ميكرد و خرج خودشو در مي آورد و علاف خيابانها نمي شد ولي الان ديگه اين هم رويائي شد و رفت پي كارش . منبعد شاهد تجمع بيشتر جوانان در سر كوچه ها خواهيم بود.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین