ایسنا نوشت:

گزارش یک نهاد نظارتی آمریکا حاکی از این است که منابع آمریکا صرف خرید سوخت از ایران برای نیروهای افغان شده که عملا نقض تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران محسوب می‌شود.
سازمان بازرسی‌های عمومی بازسازی افغانستان در گزارشی از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خواست که نظارت خود را بر نحوه استفاده از منابع عمومی آمریکا افزایش دهد.
افغانستان برای تامین انرژی مورد نیاز خود به روسیه، ترکمنستان و ایران بسیار وابسته است.
سازمان بازرسی‌های عمومی بازسازی افغانستان با استناد به اطلاعات وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: از آنجا که ارقام گمرک افغانستان بسیار تقریبی است، داشتن اطلاعات دقیق درباره واردات این کشور دشوار است، اما ارتش افغانستان یک سوم و حتی نیمی از سوخت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند.
ژنرال جان سوپکو در این گزارش اعلام کرد: بین سالهای 2007 تا 2012 واشنگتن یک میلیارد و 100 میلیون دلار برای واردات سوخت به ارتش افغانستان کمک کرده است.
وی افزود: از آنجا که آمریکا هزینه واردات سوخت نیروهای افغانستان را پرداخت کرده، این شائبه به وجود می‌آید که منابع آمریکا با نقض تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در این راه مورد استفاده قرار گرفته است.
آمریکا و غربی‌ها اوایل سال 2012 تحریمی را صادرات نفت ایران را مورد تحریم قرار دادند تا تهران را به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای وادار کنند.
در این گزارش آمده است: واردات سوخت ارتش افغانستان از نوامبر 2012 تحت کنترل قرار گرفته اما پنتاگون اطلاعات دقیقی از آنچه اتفاق افتاده در اختیار ندارد.
سازمان بازرسی‌های عمومی بازسازی افغانستان تاکید کرد: بررسی نحوه استفاده از منابع آمریکا پس از مارس 2013 که پس از آن کمکهای آمریکا به طور مستقیم به کابل پرداخت خواهد شد، دشوارتر خواهد شد.
از این رو این سازمان خواستار تضمین‌هایی درباره کمک مالی خود برای تهیه سوخت ارتش افغانستان در پنج سال آینده شده است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =