۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶

ایسنا نوشت:

معاون گمرک ایران از نصف شدن تعرفه واردات برنج به کشور خبر داد و گفت: براساس تصمیمات جدید تعرفه‌ واردات برنج به 12 درصد کاهش یافته است.

محمدرضا نادری  با اشاره به این‌که وارد‌کنندگان برنج چه با ارز مرجع و چه با ارز مبادله‌ای باید از این پس به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه کرده و مجوزهای لازم برای توزیع و قیمت‌گذاری محصول وارداتی خود را دریافت کنند، افزود: قبلا چون برنج تنها با ارز مرجع وارد می‌شد وارد‌کنندگان برنج با این نوع ارز باید به سازمان حمایت مراجعه می‌کردند، اما حالا که قرار است واردات برنج با ارز مبادله‌ای هم انجام شود این دسته از وارد‌کنندگان موظف به دریافت مجوز از سازمان حمایت هستند.

به گفته وی پیش از این تعرفه‌ واردات برنج حدود 24 درصد بود که با تصمیمات گرفته شده از سوی سازمان تجارت این تعرفه 12 درصد کاهش یافت.

در حالی اخبار منتشر شده حاکی از حذف ارز مرجع واردات برنج است که چند روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت حذف ارز مرجع واردات اقلام اساسی مانند برنج و گوشت را رد کرده بود.

در تازه‌ترین اظهارنظر، رییس مجمع واردات اعلام کرده که "مذاکرات نهایی در خصوص اختصاص ارز صادراتی برای واردات برنج و گوشت انجام شده است".

به گفته محمدحسین برخوردار "درخواست داده شده بود که واردات برنج و گوشت از طریق ارز مبادله‌ای و ارز حاصل از صادرات انجام شود و قطعا از این پس قیمت‌گذاری برنج نیز متفاوت می‌شود. "

در همین حال آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در 9 ماهه امسال 897 هزار تن برنج به ارزش 884 میلیون دلار و با ارز مرجع وارد کشور شد. همچنین براساس آمار سازمان توسعه تجارت از اول شهریور تا پایان آذر ماه امسال برای واردات دو میلیون و 42 هزار تن برنج ثبت سفارش انجام شد. از این میزان یک میلیون و 600 هزار تن برای دریافت ارز مرجع به بانک معرفی شدند و 650 هزار تن هم ارز مرجع دریافت کردند. همچنین در این مدت 350 هزار تن برنج وارد کشور شد که برنامه توزیع معادل 150 هزار تن بود.

از سوی دیگر در 9 ماهه امسال حجم ثبت سفارش واردات برنج بالغ بر 4 میلیون و 544 هزار تن شد که از این میزان 897 هزار تن برنج وارد کشور شد. این در حالی است که کل نیاز سالانه کشور به واردات برنج 500 هزار تن برآورد می‌شود. پیشتر نیز گمرک ایران از ورود نخستین محموله از یک مجموعه 11 هزار تنی برنج آرژانتینی به کشور از طریق از گمرک ارومیه خبر داده بود.

به طور کلی نیاز سالانه کشور به برنج حدود سه میلیون تن است که با وجود واردات حدود 900 هزار تنی و تولید دو میلیون و 400 هزار تنی مشخص می‌شود که در 10 ماهه امسال بیش از نیاز کشور برنج وارد شده است. این در حالی است که کارشناسان بازار معتقدند احتکار برنج باعث ایجاد ذهنیت کمبود آن در کشور شده و واردکنندگان آن با این شیوه به دنبال دریافت ارز مرجع برای واردات آن و فروش به قیمت‌های آزاد هستند.

دیروز برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که برنج از اولویت اول به اولویت سوم کالاهای وارداتی تغییر مکان داده است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =